Sint Willibrordusschool

Burgemeester Snaterlaan 68 C 9665 HS Oude Pekela

  • Allerzielen, stilstaan bij diegene die niet meer bij ons zijn.
  • Schoolfoto van Sint Willibrordusschool
  • Het fruit en de lunch wordt door ons geregeld. De kinderen hoeven geen tas mee naar school.
  • Aan het werk! Tijdens de blokperiode wordt er gewerkt aan de groepsdoelen en de individuele doelen van de kinderen.
  • Buitenonderwijs vinden we heel belangrijk. We hebben een groen plein en een grote moestuin waaruit we koken voor de lunch.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen jaren pasten de scores van de eindtoetsen bij de verwachting van de kinderen en de stamgroepleiders. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen onze kinderen middels leergesprekken, IEP LVS (LeerlingVolgSysteem), groepsbesprekingen en LOOQIN (Sociaal emotioneel volgsysteem). Kinderen bespreken met de stamgroepleider en met hun ouders of de leerdoelen behaald zijn. Resultaten waar de kinderen trots op zijn worden gepubliceerd in hun eigen portfolio.  We gebruiken het leerlingvolgsysteem van IEP om ons eigen onderwijs te evalueren en waar nodig bij te stellen. Tevens worden de toetsgegevens uit de IEP besproken met de kinderen en gekeken hoe ze zijn gegroeid en waar ze de komende tijd aan willen werken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elk kind een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Om tot een goed advies te komen kijken we met het hele team niet alleen naar het laatste leerjaar, maar naar de gehele schoolloopbaan van een kind. Sociaal-emotionele ontwikkeling, talenten, werkhouding en leerprestaties spelen hierbij een rol. Het (voorlopige) advies wordt gegeven aan het eind van groep 7. Samen met ouders bespreken we de ontwikkeling van het kind en bepalen we het advies. In principe is dit advies het uitganspunt voor het kiezen van de vervolgschool. Mochten er redenen zijn om het advies bij te stellen dan vindt er in de eerste helft van groep 8 een gesprek plaats. In februari is de doorstroomtoets, mocht hier een andere toetsuitslag zijn dan het gegeven schooladvies, dan besluiten we samen met ouders en kind wat het beste is.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school wordt er nadruk op gelegd dat iedereen op school zich veilig en fijn voelt. Daar is iedereen met elkaar verantwoordelijk voor, we zorgen hier samen voor.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Welbevinden en betrokkenheid
  • KiVa

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie is in december 2018 bij ons op school geweest. We hebben een positieve beoordeling gekregen. Dat sterkt ons in het gevoel dat wij met ons onderwijs de juiste weg aan het bewandelen zijn. In 2022 hebben we een interne audit gehad. We hebben een positieve beoordeling gekregen.

Terug naar boven