obs Die Heenetrecht

Burg Versluijsstraat 18 4698 AS Oud-Vossemeer

  • Schoolfoto van obs Die Heenetrecht
  • Schoolfoto van obs Die Heenetrecht
  • Schoolfoto van obs Die Heenetrecht

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op obs Die Heenetrecht hebben we te maken met een klein leerlingenaantal per groep, daarom kijken we op individueel niveau naar de resultaten van onze leerlingen. Ook hebben we te maken met een relatief groot aantal leerlingen met een ontwikkelingsperspectief. Ons streven is dat de eindopbrengsten in het verlengde liggen van de tussenopbrengsten. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We toetsen regelmatig de leerlingen, zo krijgen we een goed beeld welke vorderingen een kind maakt en waar eventueel extra ondersteuning nodig is. We gebruiken daarvoor de methode en het leerlingvolgsysteem van CITO. Daarnaast zijn we dagelijks bezig met observaties en analyses waardoor we sneller onze aanpak kunnen bijstellen of wijzigen. Op deze manier worden onze leerlingen meer in hun behoeften voorzien. 

Voor de wereld oriënterende vakken maken we gebruik van formatief toetsen. Dit betekent dat we kijken naar het (leer)proces en staat feedback voorop in plaats van het eindcijfer. Wat ging goed en wat moet een kind nog verbeteren of leren om het afgesproken einddoel/product te halen? Bij de uiteindelijke beoordeling kijkt de leerkracht zowel naar de inhoud als naar de vorm en het proces. De kennistoetsen zijn wel een onderdeel van deze vorm van toetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ons schooladvies komt als volgt tot stand:

Zowel in groep 6 als in groep 7 wordt er een voorlopig advies gegeven op basis van observaties en resultaten. In het laatste jaar, groep 8, wordt er gestart met een startgesprek in september. In oktober worden de leerlingen worden aangemeld voor de doorstroomtoets en vindt er ook een ouder informatieavond plaats. Ook vindt dan de Nederlandse Intelligentietest Onderwijsniveau plaats. We gebruiken deze test als toevoeging om ons advies te onderbouwen op basis van de geteste intelligentie en de potentie van onze leerling. In november nemen we CITO toetsen af, de B8 toetsen. Daarna vindt er overleg plaats tussen leerkracht(en), intern begeleider en directeur om samen tot een voorlopig advies te komen, waarna een gesprek volgt met ouders en leerlingen. In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen, in maart wordt de uitslag verwacht waarna leerlingen het definitieve advies ontvangen in een gesprek tussen ouders, leerlingen en leerkrachten. 

Tussen 25 maart en 2 april kunnen de ouders hun kind dan aanmelden op het Voortgezet Onderwijs. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een veilige school is een school waar leerlingen en personeel met plezier leren en werken en waar ze zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Een veilige school is een plek waar ouders en verzorgers samen met de leerkrachten gaan en staan voor een gelukkig kind.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sportiviteit en Teamwork
  • Acceptatie en Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven