Ericaschool

Kerklaan 1 6731 BA Otterlo

Schoolfoto van Ericaschool

Het team

Toelichting van de school

Wij geloven in de kracht van de groep. Dit geldt natuurlijk in onze groepen, maar dit geldt ook voor ons team. Samen hebben we een mooie en belangrijke taak uit te voeren. Dat betekent dat we samen werken en samen leren. De Ericaschool is een lerende organisatie, waarbij we ons steeds blijven ontwikkelen ten dienste van de onderwijskwaliteit. Daarin proberen we zo veel mogelijk de verschillende expertises, Ook voor het team is veiligheid een belangrijke basis om samen te werken en te leren. En natuurlijk het plezier in onderwijs. Want ook humor en ontspanning is nodig om goede prestaties neer te kunnen zetten. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien er sprake is van afwezigheid van de leerkracht door bijvoorbeeld ziekte wordt er alles aan gedaan om vervanging te regelen. Dit doen wij door inzet van de leerkrachten van onze vervangingspool vanuit onze stichting. Mocht daar niemand beschikbaar zijn, kijken we naar een grotere vervangingspool via Ippon. Indien dit ook niet lukt, kijken we naar de interne mogelijkheden, waarin wij als team altijd in mogelijkheden denken vanuit flexibiliteit. Meestal wordt de afwezigheid opgevangen. In een uitzonderlijk geval zijn wij genoodzaakt om een groep thuis te houden. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1/2 zijn hele belangrijke onderwijsjaren, waarbij kinderen spelend en ontdekkend stappen maken. Deze stappen zijn belangrijke voorwaarden voor het straks eigen maken van het technisch lezen, begrijpend lezen, schrijven, spelling, taal, etc. Kinderen zijn van nature leergierig; gretig om nieuwe dingen te leren. Dat is ook hoe jonge kinderen leren kruipen, leren lopen, leren praten. Daar zit een innerlijke drive om steeds te groeien. Deze innerlijke drive naar leren, ontdekken willen wij als school graag blijven prikkelen. Dat is in alle leerjaren belangrijk en in de onderbouw sluiten we daar bij aan om de kinderen een rijke leeromgeving te geven. We maken een weloverwogen balans tussen expliciet leren en impliciet leren. We bieden onze kleuters nieuwe dingen aan en creëren daarbij een omgeving waarin dit steeds weer geoefend en toegepast kan worden. Onze kleuters leren de hele dag door op gebied van motoriek, sociaal emotioneel, taal en rekenen. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ons curriculum is een curriculum waarbij steeds meer vakoverstijgend gewerkt wordt. Vakken als begrijpend lezen, taal en spelling zijn daarbij nauw verbonden met wereldoriëntatie. Door het werken met vakoverstijgende thema's werken we met betekenisvolle teksten, waardoor begrijpend lezen tegelijk een les van wereldoriëntatie kan zijn. Onze leerlingen leren dan ook de hele dag door allerlei kennis en vaardigheden rondom lezen, rekenen en taal. Ook (wereld)burgerschap en digitale geletterdheid zijn verweven in onze vakoverstijgende thema's. Binnen het ene thema zal meer tijd zijn voor digitale geletterdheid zijn dan het andere thema. Kennis en vaardigheden worden dan ook afwisselend expliciet en impliciet aangeboden aan de leerlingen. Dat betekent dat nieuwe kennis en vaardigheden in een rijke omgeving worden toegepast en verder worden ontwikkeld.   

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Terug naar boven