Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Groep 1/2 zijn hele belangrijke onderwijsjaren, waarbij kinderen spelend en ontdekkend stappen maken. Deze stappen zijn belangrijke voorwaarden voor het straks eigen maken van het technisch lezen, begrijpend lezen, schrijven, spelling, taal, etc. Kinderen zijn van nature leergierig; gretig om nieuwe dingen te leren. Dat is ook hoe jonge kinderen leren kruipen, leren lopen, leren praten. Daar zit een innerlijke drive om steeds te groeien. Deze innerlijke drive naar leren, ontdekken willen wij als school graag blijven prikkelen. Dat is in alle leerjaren belangrijk en in de onderbouw sluiten we daar bij aan om de kinderen een rijke leeromgeving te geven. We maken een weloverwogen balans tussen expliciet leren en impliciet leren. We bieden onze kleuters nieuwe dingen aan en creëren daarbij een omgeving waarin dit steeds weer geoefend en toegepast kan worden. Onze kleuters leren de hele dag door op gebied van motoriek, sociaal emotioneel, taal en rekenen.
Ons curriculum is een curriculum waarbij steeds meer vakoverstijgend gewerkt wordt. Vakken als begrijpend lezen, taal en spelling zijn daarbij nauw verbonden met wereldoriëntatie. Door het werken met vakoverstijgende thema's werken we met betekenisvolle teksten, waardoor begrijpend lezen tegelijk een les van wereldoriëntatie kan zijn. Onze leerlingen leren dan ook de hele dag door allerlei kennis en vaardigheden rondom lezen, rekenen en taal. Ook (wereld)burgerschap en digitale geletterdheid zijn verweven in onze vakoverstijgende thema's. Binnen het ene thema zal meer tijd zijn voor digitale geletterdheid zijn dan het andere thema. Kennis en vaardigheden worden dan ook afwisselend expliciet en impliciet aangeboden aan de leerlingen. Dat betekent dat nieuwe kennis en vaardigheden in een rijke omgeving worden toegepast en verder worden ontwikkeld.