Ericaschool

Kerklaan 1 6731 BA Otterlo

Schoolfoto van Ericaschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eind van groep 7 krijgt iedere leerling een pre-advies. Dit pre-advies wordt altijd opgesteld met de leerkracht van groep 6, de huidige leerkracht en de intern begeleider. In groep 8 volgt dan in november een voorlopig advies en in februari het definitieve advies. Ook het definitieve advies wordt in gezamenlijkheid en met zorgvuldigheid opgesteld. Zowel de leerkracht van groep 7, de leerkracht van groep 8, de intern begeleider en de directie is betrokken bij dit besluit. Het gaat om een persoonlijk advies voor elke leerling voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt opgesteld op basis van de leerprestaties van de leerling, de ontwikkeling van de leerling op de basisschool en ook de sociaal emotionele ontwikkeling is een van de factoren. Uiteraard worden al deze stappen samen met de leerling en de ouders gevolgd. In april volgt dan nog de eindtoets. Mocht deze hoger uitvallen dan het definitieve advies, dan zullen wij als school ons advies heroverwegen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school hebben we de opdracht zicht te hebben op de ontwikkeling van onze leerlingen en de begeleiding van onze leerlingen. Dit betekent dat er op het onderwijsleerproces sprake is van continue reflectie. We noemen dit ook wel een kleine cyclus en de grote cyclus. De grote cyclus is een lange periode van onderwijsaanbod welke wordt gemonitord met de CITO toetsen. Deze resultaten analyseren wij samen met de observaties en data vanuit het dagelijks werken aan de hand van het 4D model. Deze analyse doen wij op groepsniveau en op schoolniveau met het team. Het 4D model is een cyclus van Data, Duiden, Doelen en Doen. We hebben hierbij ook een kleine cyclus. In deze kleine cyclus wordt er steeds gekeken naar de doelen uit de grote cyclus en naar de dagelijkse doelen op gebied van kennis, vaardigheden en attitude die centraal staan in het leren. In deze korte cyclus wordt er steeds gekeken of een kind begrijpt wat er geleerd wordt, waar dit uit blijkt en wat een kind eventueel nodig heeft om tot nog beter begrip te komen. Deze korte cyclus wordt in een logboek steeds geëvalueerd. Het meten van de tussenresultaten kan via toetsen vanuit methoden, maar dit kan ook op vele andere manieren waarmee het leren van de leerling zichtbaar wordt gemaakt. We streven naar diverse manieren van assessment en wij streven er ook naar dat onze leerlingen gemotiveerd zijn en plezier hebben in het delen en laten zien van wat zij geleerd hebben. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind van groep 7 krijgt iedere leerling een pre-advies. Dit pre-advies wordt altijd opgesteld met de leerkracht van groep 6, de huidige leerkracht en de intern begeleider. In groep 8 volgt dan in november een voorlopig advies en in februari het definitieve advies. Ook het definitieve advies wordt in gezamenlijkheid en met zorgvuldigheid opgesteld. Zowel de leerkracht van groep 7, de leerkracht van groep 8, de intern begeleider en de directie is betrokken bij dit besluit. Het gaat om een persoonlijk advies voor elke leerling voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt opgesteld op basis van de leerprestaties van de leerling, de ontwikkeling van de leerling op de basisschool en ook de sociaal emotionele ontwikkeling is een van de factoren. Uiteraard worden al deze stappen samen met de leerling en de ouders gevolgd. In april volgt dan nog de eindtoets. Mocht deze hoger uitvallen dan het definitieve advies, dan zullen wij als school ons advies heroverwegen.

Als school willen we graag een stapsteen naar de wereld zijn. De stap naar het vervolgonderwijs is een echt stap weer verder de wereld in. Met zorgvuldigheid en deskundigheid stellen wij het advies op, zodat onze leerlingen een mooie nieuwe stap kunnen maken in hun ontwikkeling.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven