Basisschool De Nieuwe Link

Professor Regoutstraat 110 5348 AH Oss

  • Schoolfoto van Basisschool De Nieuwe Link
  • Schoolfoto van Basisschool De Nieuwe Link
  • Schoolfoto van Basisschool De Nieuwe Link
  • Schoolfoto van Basisschool De Nieuwe Link
  • Schoolfoto van Basisschool De Nieuwe Link

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast methodegebonden toetsen nemen wij vanaf groep 3 in januari en juni methode onafhankelijke toetsen af. Dit zijn de toetsen van Leerling in Beeld van Cito.

Deze toetsen geven een onafhankelijk beeld van de manier waarop de leerling de leerstof heeft verwerkt tot opgeslagen kennis.

Na het afnemen van de toetsen analyseert de leerkrachten de resultaten op leerlingniveau en groepsniveau. Hierop schrijft de leerkracht een groepsplan voor de komende periode. In de oudergesprekken worden deze toetsresultaten besproken met de ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij volgen de procedure schooladvies zoals deze in het Samenwerkingsverband is afgesproken zoals op alle scholen binnen het bestuur van Filios Scholengroep.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een kind moet goed in zijn/haar vel zitten om tot leren te komen. Wij gaan op onze school uit van onderstaande basisbehoeften van elk mens:

- Behoefte aan Relatie ("Ik wil gezien en gehoord worden")

- Behoefte aan Competentie ("Ik kan het!")

- Behoefte aan Autonomie ( "Ik wil het zelf doen, zelf bedenken")

Wij willen voldoen aan alle 3 de basisbehoeften en zullen dan ook altijd op zoek gaan in welke basisbehoefte er een eventueel probleem zit.

Hiervoor hebben wij binnen het team speciaal opgeleide mensen die ons voorzien van het laatste nieuws uit wetenschappelijke onderzoeken.  

Komend schooljaar starten wij met Leader in Me. De essentie van de Leader in Me is dat we kinderen leren om het beste uit zichzelf te halen met respect voor anderen en omgeving. Om dat te bereiken zal een kind zich een aantal sociale vaardigheden eigen moeten maken. Het kind zal leiding moeten kunnen geven aan zichzelf en zichzelf kunnen reguleren. Zijn of haar verantwoordelijkheden moeten kennen en initiatief durven nemen. Om te leren goede keuzes te maken en zal het moeten weten wat belangrijk voor hem of haar is. Om in harmonie met zijn of haar omgeving te leven, zal het open moeten staan voor anderen en empathisch kunnen zijn, zonder zichzelf uit het oog te verliezen. Kinderen die dit allemaal als grondhouding aangeleerd krijgen en daarmee spelenderwijs mogen oefenen op school, zullen daar de rest van hun leven profijt van hebben. Wij gaan dit traject volgen met het gehele team onder begeleiding van het CPS.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Een veilig leer en leefklimaat
  • Oog en oor voor iedereen
  • Zorg voor elkaar en omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven