Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Naast methodegebonden toetsen nemen wij vanaf groep 3 in januari en juni methode onafhankelijke toetsen af. Dit zijn de toetsen van Leerling in Beeld van Cito.
Deze toetsen geven een onafhankelijk beeld van de manier waarop de leerling de leerstof heeft verwerkt tot opgeslagen kennis.
Na het afnemen van de toetsen analyseert de leerkrachten de resultaten op leerlingniveau en groepsniveau. Hierop schrijft de leerkracht een groepsplan voor de komende periode. In de oudergesprekken worden deze toetsresultaten besproken met de ouders.
Wij volgen de procedure schooladvies zoals deze in het Samenwerkingsverband is afgesproken zoals op alle scholen binnen het bestuur van Filios Scholengroep.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een kind moet goed in zijn/haar vel zitten om tot leren te komen. Wij gaan op onze school uit van onderstaande basisbehoeften van elk mens:
- Behoefte aan Relatie ("Ik wil gezien en gehoord worden")
- Behoefte aan Competentie ("Ik kan het!")
- Behoefte aan Autonomie ( "Ik wil het zelf doen, zelf bedenken")
Wij willen voldoen aan alle 3 de basisbehoeften en zullen dan ook altijd op zoek gaan in welke basisbehoefte er een eventueel probleem zit.
Hiervoor hebben wij binnen het team speciaal opgeleide mensen die ons voorzien van het laatste nieuws uit wetenschappelijke onderzoeken.
Komend schooljaar starten wij met Leader in Me. De essentie van de Leader in Me is dat we kinderen leren om het beste uit zichzelf te halen met respect voor anderen en omgeving. Om dat te bereiken zal een kind zich een aantal sociale vaardigheden eigen moeten maken. Het kind zal leiding moeten kunnen geven aan zichzelf en zichzelf kunnen reguleren. Zijn of haar verantwoordelijkheden moeten kennen en initiatief durven nemen. Om te leren goede keuzes te maken en zal het moeten weten wat belangrijk voor hem of haar is. Om in harmonie met zijn of haar omgeving te leven, zal het open moeten staan voor anderen en empathisch kunnen zijn, zonder zichzelf uit het oog te verliezen. Kinderen die dit allemaal als grondhouding aangeleerd krijgen en daarmee spelenderwijs mogen oefenen op school, zullen daar de rest van hun leven profijt van hebben. Wij gaan dit traject volgen met het gehele team onder begeleiding van het CPS.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.