Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten van de methode onafhankelijke toetsen hebben een belangrijke plaats in het leerproces. Op grond van deze tussenresultaten wordt tweemaal per jaar een schoolanalyse gemaakt. Daar hebben ook de vakgroep coördinatoren een belangrijke rol, samen kijken we naar hoe we het onderwijs kunnen verbeteren. De schoolanalyse wordt met het complete team doorgesproken en is aanleiding tot acties en interventies. Samen zijn wij namelijk verantwoordelijk voor onderwijs dat deugt!
De adviezen voor het voorgezet onderwijs worden in overleg met de leraren van groep 7, 8, de intern begeleider en de directie opgesteld. De gegevens van het kind in het leerlingvolgsysteem vormen de basis voor dit advies. Dit zijn bijvoorbeeld gegevens over werkhouding, sociale vaardigheden en toetsresultaten. Over het schooladvies wordt tijdig met ouders gecommuniceerd. Wij starten hier als school al mee halverwege groep 7. Dit is een pre-advies en dus niet bindend. We geven dit pre-advies, zodat er al georiënteerd kan worden op de verschillende middelbare scholen. Eind groep 7 en begin groep 8 kan dit pre-advies al worden bijgesteld, omdat we andere ontwikkelingen zien bij het kind. Dit kan zowel naar boven als naar beneden worden bijgesteld. In groep 8 krijg je samen met je kind in januari het definitieve advies. We adviseren de vorm van voorgezet onderwijs, maar niet de school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op onze school voelen kinderen zich veilig in een aantrekkelijke omgeving en warme, geborgen sfeer. We vinden rust en structuur in het gebouw en in de groepen belangrijk. Er is sprake van wederzijds vertrouwen in kinderen, ouders en personeel. Er is respect voor elkaar. We zijn samen verantwoordelijk voor het welbevinden van iedereen.
De Aventurijn kiest voor:
Het creëren van een warme gebogen sfeer in een opgeruimd gebouw dat rust uitstraalt;
Het leren kennen van team, kinderen en ouders vanuit wederzijds vertrouwen;
Het respectvol, proactief en open communiceren door team, kinderen en ouders zodat een dialoog ontstaat;
Het meenemen van ouders en kinderen in het proces van ontwikkeling van een kind;
Het streven naar pedagogisch partnerschap met ouders en verzorgers;
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.