Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vanuit onze visie kiezen wij voor kleine, homogene groepen, door de fusie hebben wij in het schooljaar 2022/2023 nog één combinatiegroep.
In de groepen 1 en 2 is er veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Je prettig voelen is een voorwaarde om je goed te ontwikkelen. Elke schooldag beginnen we samen in de kring. We bieden dagelijks taal- en rekenactiviteiten aan en gebruiken thema's om aan te sluiten bij de belevingswereld van het kind. We maken uitstapjes buiten de school, we gaan bijvoorbeeld naar de kinderboerderij, het bos of de bakker. Kinderen in groep 1 en 2 werken met ontwikkelingsmaterialen en ontplooien zich in speelhoeken zoals de bouw- en huishoek. We werken aan de zelfstandigheid met een takenbord, en iedere dag is er voldoende aandacht voor bewegen.
Vanaf groep 3 werken we op een andere manier met de kinderen. Het kind ontwikkelt zich van spelend naar lerend kind. In de groepen 3 t/m 8 worden in de ochtenden de instructies gegeven van de basisvakken. In de middagen komen de andere vakken aan de orde, deze worden thematisch aangeboden (5 a 6 thema's per jaar) hiervoor gebruiken we de methodiek van IPC (international primary curriculum). Vanaf groep 3 wordt er steeds meer gevraagd van de zelfstandigheid, luistervaardigheid, taakgerichtheid en concentratie van het kind. Hier worden kinderen bij geholpen en hier worden dan ook hulpmiddelen bij ingezet zoals een time timer of vragenblokjes.
Onze school heeft een plusklas voor de bovenbouwgroepen. De plusklas wordt aangestuurd door de vakgroep meer- en hoogbegaafdheid, onder supervisie van de orthopedagoog. Onze orthopedagoog heeft hiervoor een speciale opleiding gevolgd.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen De Aventurijn (fusieschool) willen wij de komende jaren gebruiken om de ondersteuningsbehoefte van onze nieuwe school weer opnieuw in beeld te brengen. Onze huidige ondersteuners en expertises mogen gedeeld gaan worden binnen het team. Hier zijn wij enorm trots op!
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.