Christelijke basisschool De Wegwijzer

Hazepad 4 1674 NP Opperdoes

Schoolfoto van Christelijke basisschool De Wegwijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school heeft zich richting inspectie de afgelopen jaren verantwoord met de resultaten van de IEP-eindtoets. Op basis van deze resultaten heeft de Wegwijzer jaarlijks een basisarrangement gekregen. Scholen die door de inspectie in het basisarrangement vallen zijn scholen waarvan de inspectie geen tekortkomingen heeft vastgesteld.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school volgen wij de ontwikkeling van de kinderen. Hiermee beginnen wij al vanaf dat de kinderen 4 jaar zijn. Ieder kind heeft zijn eigen aanpak nodig, omdat ze allemaal bijzonder en uniek zijn. Ieder kind volgt zijn eigen ontwikkeling. Wij blijven de kinderen volgen, tot ze de school verlaten.

Door resultaten te volgen, kunnen we de ontwikkeling van de leerlingen goed volgen. Onze school heeft een leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem is Cito. We gaan in juni 2022 overstappen naar het IEP leerlingvolgsysteem op onze school. Voor dit jaar zijn de tussenresultaten gemeten met Cito.  

Voor de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van het Digikeuzebord. 

Om de sociaal emotionele ontwikkeling te volgen en te monitoren maken wij gebruik van ZIEN. Vanaf groep 6 worden er ook lijsten door de leerlingen zelf ingevuld. Ook worden er leerling-lijsten door de leerkrachten ingevuld. Vanuit deze gegevens wordt er door de leerkracht een plan per groep opgesteld, daarin staat waar extra aan gewerkt wordt in de groep op gebied van sociaal emotionele ontwikkeling.  

Leerkrachten verwerken de gegevens in Parnassys, ons registratiesysteem en trekken conclusies voor het onderwijsaanbod in de volgende periode. De tussenresultaten worden teambreed besproken, in samenspraak met IB en directie, deze interventies worden genoteerd in de schoolrapportage. De leerkrachten passen deze interventies vervolgens toe in de groepen en waar nodig, worden deze interventies in de groepsplannen beschreven.   

Ons onderwijs is anders geworden. Wij willen meer aansluiten op de behoefte van ieder kind. Eigenaarschap (meer eigen regie), welbevinden en zelfstandigheid en zelfontplooiing zijn belangrijke waarden, hierdoor kan een andere keuze gemaakt worden en gaan we steeds adaptiever met toetsen om. We maken gebruik van Snappet voor Rekenen, spelling en Nieuwsbegrip. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

nvt
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

  • De kinderen zijn een onderdeel van de samenleving. Wij willen hen mede opvoeden om hun plek in deze maatschappij als volwaardige burgers in te kunnen nemen. Ze leren verantwoordelijkheid te dragen voor elkaar en voor de school en respectvol en liefdevol met elkaar om te gaan. Dat begint al bij de peuterspeelgroep!
  • De kinderen worden steeds meer eigenaar van hun eigen leerproces. Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zijn speerpunten. De kinderen zijn gemotiveerd voor hun taak, hebben plezier in leren. Dit zal naar verwachting de leeropbrengsten vergroten. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • liefde
  • verantwoordelijkheid
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven