Zelfevaluatie
Om de kwaliteit van onze school goed te bewaken en te verbeteren nemen wij jaarlijks een aantal kwaliteitskaarten af uit het kwaliteitsinstrument WMKPO (Werken met Kwaliteit in het Primair Onderwijs). Op die manier evalueren we ons onderwijs regelmatig en blijven we in ontwikkeling.
Kwaliteitsverbetering
Om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren hebben we in het afgelopen jaar met name aan de volgende onderwerpen gewerkt: Vergroten van eigen regie (eigenaarschap) – We vergroten het eigenaarschap op leerling-, leerkracht- en schoolniveau. Hiermee richten we ons met name zelfsturing, zelfstandigheid bevorderen, eigen keuzes maken en eigen verantwoordelijkheid. We werken vanuit een vernieuwde organisatievorm die het mogelijk maakt om aan bovengenoemde zaken tegemoet te komen. Deze manier van werken wordt gemonitord, bijgesteld en verbeterd waar nodig. Het gehele team is mede verantwoordelijk voor het onderwijs op onze school. Alle teambijeenkomsten van dit schooljaar staan in het teken van de organisatievorm Elke dag uitdagend om een continue verbetering te bewerkstelligen.
Kind-ouder-leerkracht gesprekken - De coaching gesprekken (groep 1 t/m 8) die gehouden worden met de kinderen zorgen er onder andere voor dat de eigen regie (verantwoordelijkheid neemt toe) van kinderen vergroot wordt. Kinderen doen aan zelfreflectie en stellen persoonlijke leerdoelen op. Er wordt gesproken over wat goed gaat en ook wat minder goed gaat. En als het minder goed gaat, wat er dan nodig is om het te veranderen/verbeteren. Hiermee leren we kinderen vaardigheden aan om het eigenaarschap te vergroten op weg naar gepersonaliseerd leren. Deze coaching gesprekken willen we uitbouwen naar alle kinderen op onze school.
Werken met dag- en weektaken - Er wordt gewerkt met een dag- en weektaak door de hele school. Hiermee spelen we onder andere in op eigenaarschap, plannen, samenwerken en eigen keuzes maken. Eigen keuzes maken en plannen vraagt om sturing en begeleiding. Het is geen vanzelfsprekendheid dat een kind dit kan. De veranderende populatie binnen onze school vraagt om adequate begeleiding/coaching om bovenstaande succesvol te laten zijn.
NT2 – Kinderen die de Nederlandse taal niet als eerste taal hebben, worden onder andere begeleid door een onderwijsassistent, die aangestuurd wordt door de groepsleerkracht(en). Hierbij maken we gebruik van de methode LOGO3000 die voornamelijk inzet op het vergroten van de woordenschat.
Teamscholing ‘Elke dag uitdagend’ – Het team volgt een trainingstraject om ‘Elke dag uitdagend’ verder door te ontwikkelen om een continue verbetering van het onderwijs te realiseren. Hierbij richt het team zich onder andere op Mijn Rapport Folio (portfolio-ontwikkeling) en het vergroten van eigen regie door effectieve coaching gesprekken met kinderen en kind-ouder-leerkracht gesprekken. Deze trainingen worden verzorgd door externe organisaties, zoals de OBD en MRF. Eén van de doelen is dat kinderen meer eigen regie krijgen en nemen op hun leren en ontwikkeling. Als team en individuele medewerker zetten we in op professionalisering passend bij onze visie en missie (zie ook 'professionalisering').
Doorgaande lijn 2 - 12 jaar - Peuterspeelgroep (PSG) Robbedoes sluit zo veel mogelijk aan bij onze manier van werken. Regelmatig overleg met betrokkenen zorgt er voor dat we de ingezette koers verder kunnen uitbouwen en kunnen borgen. Vanuit een gezamenlijke visie zetten we in op een doorgaande lijn vanaf 2 tot en met 12 jaar. We zorgen ervoor dat kinderen goed gevolgd en begeleid worden. We zorgen voor een passend aanbod voor elk kind en maken daarbij onder andere gebruik van de talenten en kwaliteiten van het kind om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
De samenwerking tussen school en omgeving wordt ook vergroot door het partnerschap verder te vergroten. We denken dan aan clubs en verenigingen, maar ook aan ouders, opa’s, oma’s, ooms en buurvrouwen en hun talenten. Deze talenten zetten we in om nog meer aan te sluiten bij de ontwikkeling van onze kinderen in school onder het motto ‘school zijn, doen we samen’.
Professionalisering – Hierbij zetten we in op de verhoging van de opbrengsten en het voeren van eigen regie.
MijnRapportFolio is in ontwikkeling, en als team volgen we hiervoor scholing. Dit is schoolbreed, voor groep 1 t/m 8. Voor de Vreedzame School is de nieuwe methode (herziene versie VS) aangeschaft voor groep 1 t/m 8 en volgt er een teamscholing voor een goede implementatie van deze nieuwe methode Vreedzame School.
Daarnaast wordt het rekenonderwijs geactualiseerd. Hierbij zetten we in op 'Met sprongen vooruit', eerst in groep 3/4 en zo mogelijk 5/6. Hiervoor wordt een training ingezet voor de direct betrokkenen uit groep 3/4 en groep 5/6.
Bewegingsonderwijs geven wij binnen ons onderwijs een nieuwe impuls. We gaan hiervoor een gerichte training volgen om het team te professionaliseren om binnen ons onderwijsprogramma beweegmomenten te organiseren en uit te voeren, waarbij er een verbinding gemaakt wordt met het ‘leren' om zo tot betere leerprestaties te komen. Aan het einde van het schooljaar is duidelijk welke ontwikkeling we hebben doorgemaakt en welke vervolgstappen er gezet worden.
Verbinding en burgerschapsvorming - Naast het gebruik maken van de talenten van de kinderen en het team, willen we ook gebruik maken van de talenten van de ouders. Als school willen we de betrokkenheid van kinderen bij ons onderwijs 'Elke dag uitdagend' vergroten. Dat houdt onder andere in dat we niet alleen op rekenen en taal inzetten, maar ook op bijvoorbeeld creatieve vorming. We richten ons onderwijs op hoofd, hart en handen. Om hier meer handen en voeten aan te geven, willen we gebruik maken van de talenten en kwaliteiten van ouders (of andere betrokkenen) om ons onderwijs nog mooier en beter te maken.
De Goede Doelen Werkgroep (groep 8 leerlingen, een ouder en de directeur) zorgt elk jaar voor het kiezen van een goed maatschappelijk doel. Als het goede doel bepaald is, worden er vervolgens acties uitgezet om onder andere geld in te zamelen voor dit goede doel. Aan het einde van het schooljaar wordt het goede doel geëvalueerd om eventuele tips en adviezen mee te nemen naar een volgend schooljaar.
Schoolklimaat - Het schoolgebouw heeft inmiddels een goede opknapbeurt gehad. In de zomervakantie van 2020 is de buitenkant van het schoolgebouw in zijn geheel geschilderd en zijn dakgoten grotendeels vervangen. Het afgelopen schooljaar (2021-2022) is de binnenkant van het gebouw aangepakt. De gangen zijn gesausd en geschilderd, alle deuren zijn in een nieuwe kleurstelling opgeknapt en vervolgens geschilderd. Daarnaast zijn er van diverse ruimtes de plafonds vervangen. Als laatste worden in de zomervakantie van 2022 enkele vloeren vervangen en het toiletgebouw van de bovenbouw wordt gerenoveerd. Als kers op de taart wordt het meubilair van de midden- en bovenbouw vervangen, zodat we in het schooljaar 2022-2023 starten met een heel 'fris' gebouw met onder andere nieuwe tafels, stoelen en nieuwe kasten.
Tevens is er een werkgroep gevormd om onze school een uitnodigend en verzorgd schoolplein te geven. De eerste aanzet is al gedaan door de bomen op het schoolplein onderhoud te geven en te zorgen voor een grotere en betere bodemspiegel. Voor de aanpak van de verdere inrichting wordt een meerjarenplan gemaakt.