Openbare Basisschool De Koningsspil

Seevancksweg 93 1474 HT Oosthuizen

  • In onze visie waar het draait om het kind, past ook een leerrijke omgeving.
  • De kinderen kunnen rekenen op kwaliteit.
  • Obs de Koningsspil: 'Waar ieder kind telt!'
  • In samenwerking met 'schoolplein 14' geven wij ruimte voor bewegend leren.
  • Wij zijn trots op ons 'gezonde school vignet'. Wij hebben het certificaat voor 'sport en beweging' en 'voeding'.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Welke informatie halen wij  uit de toetsen?

  • Hoe ontwikkelt een leerling zich en is deze ontwikkeling voldoende?
  • Hoe ontwikkelt een leerling zich in vergelijking met leeftijds- en groepsgenoten?
  • Behaalt een leerling gestelde tussen- en einddoelen?
  • Hoe scoort een groep ten opzichte van het landelijk gemiddelde?
  • Kwaliteit op schoolniveau: hoe verloopt de ontwikkeling bij verschillende leergebieden en in verschillende groepen?
  • Effectief sturen op onderwijskwaliteit!

NSCCT

Kinderen verschillen sterk Alle kinderen zijn uniek. Hierdoor zijn er veel verschillende onderwijsbehoeftes. Onze school komt daaraan tegemoet door Passend Onderwijs te bieden. Daarom maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Dat systeem bestaat uit toetsen, observaties en registraties. We volgen onze leerlingen goed en op basis van die gegevens nemen we de juiste stappen. Ons onderwijs sluit aan bij wat kinderen nodig hebben. We willen dit nog verder verbeteren. Daarom nemen we een extra test af: de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test (afgekort als NSCCT). Deze test geeft ons belangrijke informatie. Daarmee onderzoeken we of we ons onderwijsaanbod nog verder kunnen verbeteren. Wat houdt de NSCCT in? Deze korte klassikale test geeft in een uur een indruk van de vermogens van het kind om iets te leren en te begrijpen. Het is een test over het leggen van verbanden, relaties en dergelijke. Met andere woorden: wat het leerpotentieel van het kind is. Deze test blijkt een goede voorspeller van het schoolsucces te zijn. Het is dus geen toets over schoolvaardigheden (zoals lezen en rekenen). Dat onderzoeken we met de toetsen uit het leerlingvolgsysteem (IEP). Hoe vaak wordt de NSCCT afgenomen? De school heeft bepaald dat de NSCCT in groep 5 of 6 en in groep 7 wordt afgenomen. Samen met de toetsen uit het volgsysteem ontstaat er een compleet beeld. Dat beeld laat zien: wat mogen we verwachten van het kind? Gemeten met de NSCCT toets. wat zien we van het kind aan schoolvorderingen? Gemeten met de toetsen uit het volgsysteem. hoe verloopt de cognitieve ontwikkeling en werkt onze didactische aanpak bij taal en rekenen voor uw kind? Met de gegevens van de NSCCT, de toetsen uit het volgsysteem en onze eigen professionaliteit kunnen we vroegtijdig de juiste stappen nemen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen van obs de Koningsspil worden uitgedaagd om op hun niveau het hoogst haalbare niveau te behalen. Dit resulteert niet voor elke leerling in een HAVO/VWO advies of hoger. Wij begeleiden de leerlingen zodanig dat ze allemaal een uitstroomniveau behalen dat past bij hun mogelijkheden. Deze gegevens worden pas later vrijgegeven en vervolgens gepubliceerd in Vensters PO. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs.

Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen zich het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid o.a. door jaarlijks aan het begin van het jaar een sociaal-emotioneel thema centraal te stellen. Genegenheid, zelfvertrouwen en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen.

De leerkrachten laten in hun gedrag plezier, humor en respect zien.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • vertrouwen
  • verbinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Reactie op inspectierapport

In dit rapport worden de oordelen van de inspectie over de kwaliteit van het onderwijs op obs de Koningsspil beschreven. De school en het bestuur zijn gevraagd om te reageren om de verdere ontwikkelrichting aan te geven op basis van de eigen kwaliteitsoordelen en die van de inspectie en welke stappen de school gaat ondernemen om de kwaliteit nog meer op orde te krijgen. Hieronder geeft de school/het bestuur zijn reactie:

Het bestuur en de school zijn zich bewust van de aandachtspunten die door de inspectie zijn geconcludeerd. Wij onderschrijven dan ook de noodzaak om de kwaliteit op obs de Koningsspil op voldoende niveau te houden. In samenspraak met teamleden, medezeggenschapsraad en bestuur was er een verbeterplan 2016-2017 opgesteld, waarbij de verbeterpunten van de inspectie ter harte zijn genomen. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat  de kwaliteitsverbetering met een uiteindelijk goed resultaat zal worden afgerond op basis van het nieuwe inspectiekader. Wij baseren dit vertrouwen op de constateringen in het huidige rapport dat de aansturing en samenwerking tussen de directeur, team en intern begeleider goed is.

Opbrengsten

De eindresultaten zijn door de inspectie beoordeeld. Er is door de school voor schooljaar 2017-2018 een analyse gemaakt van het aanbod voor groep 8. In deze analyse zijn, naast de resultaten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem, de methode toetsen en observaties van leerkrachten en het betrekken van SBZW, betrokken voor het maken van een plan van aanpak. Er wordt meer aangesloten bij de onderwijsbehoefte van de leerling. Bij afname van de toetsen van het leerlingvolgsysteem in nov. 2017 is al een duidelijke analyse van de resultaten te zien.

Didactisch handelen

De genoemde aandachtspunten; taakgerichte werksfeer en doelmatig klassenmanagement waren al onderdeel van het reeds opgezette verbeterplan en deze zullen explicieter ter hand worden genomen tijdens de scholingsactiviteiten.

Begeleiding en zorg

De analyse van de uitkomsten van toetsen en observaties worden benut voor het signaleren van specifieke onderwijsbehoefte. Om deze analyses om te zetten in een hanteerbaar weekrooster en leerlingenkaart gaat de school gebruik maken van het instrument ‘werken zonder groepsplan’. Alle teamleden worden hierin verder geschoold en begeleid door de Intern begeleider. Hiermee wordt het planmatig handelen van leerkrachten versterkt. Daarnaast wordt de werkwijze om de ontwikkeling van kleuters te volgen geëvalueerd en aangepast op een zodanige wijze dat de specifieke onderwijsbehoefte voldoende in beeld komt en juiste interventies gedaan worden. 

Sieta Dolstra

Directeur obs de Koningsspil

Terug naar boven