Openbare Basisschool De Koningsspil

Seevancksweg 93 1474 HT Oosthuizen

  • In onze visie waar het draait om het kind, past ook een leerrijke omgeving.
  • De kinderen kunnen rekenen op kwaliteit.
  • Obs de Koningsspil: 'Waar ieder kind telt!'
  • In samenwerking met 'schoolplein 14' geven wij ruimte voor bewegend leren.
  • Wij zijn trots op ons 'gezonde school vignet'. Wij hebben het certificaat voor 'sport en beweging' en 'voeding'.

Het team

Toelichting van de school

De leerkrachten

Onze enthousiaste leerkrachten vormen een hecht team. Net als onze leerlingen, blijven ook de leerkrachten zich ontwikkelen. Binnen de visie van de school maakt het team elk jaar een ontwikkelplan om het eigen werk te blijven verbeteren. Ook hebben we ieder jaar studiedagen om het team bij te scholen. De leerkrachten ondersteunen elkaar en denken ook als coördinator of 'MT'-lid mee over het beleid.

Specialisten

Ook hebben we specialisten in ons team die kundig zijn op specifieke onderwijsinhoudelijke gebieden. Zo hebben we specialisten voor Science/Onderzoekend Ontdekkend leren, Rekenonderwijs, Cultuur en Jonge Kind/VVE. Vanaf schooljaar 2020 hebben we een docent digitale vaardigheden/ICT. Zij kan inspelen op de actuele vraagstukken op het gebied van mediawijsheid en digitale vaardigheden. Zo werken wij aan de digitale geletterdheid van onze leerlingen ook wel de TOEKOMSTMAKERS genoemd.

Samen opleiden Noord Holland- Kernscholen

Op dit moment maken dertien besturen samen met de Hogeschool IPABO deel uit van het partnerschap Samen Opleiden Noord-Holland. Opspoor is één van deze partners. Het partnerschap heeft een gedeelde visie op de aard van het beroep van leerkracht en er is sprake van een gezamenlijk geformuleerd beroepsbeeld.

Vanuit de gedeelde visie werken de partners samen aan een opleidingsprogramma waarbinnen wordt afgestemd hoe dit programma gezamenlijk wordt uitgevoerd in de praktijk. Hierbij wordt rekening gehouden met de leervragen van de student, de context van de opleidingsschool en de eisen vanuit de opleiding. Met elkaar geven we invulling aan het opleiden vanuit de driehoek -student-opleidingsschool- opleiding en zorgen we voor een verbinding tussen theorie en praktijk. Onze school is hiervoor aangewezen als kernschool om de visie te uit te voeren.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Tijdens de (tijdelijke) afwezigheid van het personeel hanteren wij het volgende protocol.

1) duo-collega wordt gevraagd te vervangen.

2) er wordt gekeken of er een vervanger beschikbaar is. Dit is momenteel een groot probleem i.v.m. de krapte op de arbeidsmarkt van geschoolde leerkrachten. 

3A) groep wordt verdeeld over andere groepen.

3B) ouders van de groep wordt gevraagd zelf voor opvang kind te zorgen.

4) Vanaf de tweede dag zullen wij het protocol "onderwijs op afstand" in werking laten gaan. 

Dit beleid hebben wij vastgelegd en is bekend bij de ouders van de school via de bibliotheek/ouderportaal.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerdoelen voor de kinderen op school zijn gericht op:

• het leren van begrippen en het opdoen van kennis en vaardigheden, waarbij aangesloten wordt bij de SLO-kerndoelen (Stichting Leerplan Ontwikkeling).

• het toepassen van die kennis en vaardigheden, die nodig zijn voor probleemoplossend handelen.

• het ontwikkelen van sociale vaardigheden • een stabiele emotionele ontwikkeling • het ontwikkelen van fantasie en creativiteit.

• het verkennen van hun eigen leef- en belevingswereld.

Naast de al genoemde "kerndoelen voor het basisonderwijs" vinden wij het belangrijk tijdens de lessen op school zo veel als mogelijk aan te sluiten bij:

• de individuele mogelijkheden van een kind,

• de ontwikkelingskenmerken van de leeftijdsgroep waartoe een kind behoort,

• de ervaringen en behoeften van de kinderen.

De omvang van de leerstof kan daarbij per kind verschillen. Gezocht wordt naar die omvang die een kind in de gegeven beschikbare tijd, maximaal aankan.

Ons team is een hecht, enthousiast en stabiel team, dat bestaat uit een directeur en enthousiaste leerkrachten, een interne begeleider, drie onderwijsassistenten, vakdocent voor bewegingsonderwijs, muzikale en Humanistische vorming. Gezamenlijk staat ons team garant voor kwalitatief goed en uitdagend onderwijs en bouwen wij aan een professionele cultuur in een lerende organisatie.

Onderwijs op Afstand

Als het noodzakelijk is dat de scholen opnieuw (gedeeltelijk) moeten sluiten door een nieuwe corona-uitbraak of om een andere reden, volgt de school de richtlijnen die door het overkoepelende bestuur OPSPOOR worden verspreid. De OPSPOOR KaderKaart wordt ontwikkeld op basis van de richtlijnen van het RIVM, de richtlijnen van de PO-Raad en in overleg met de opvangpartners en de GGD Zaanstreek Waterland. Scholen binnen OPSPOOR hanteren de KaderKaart als basis en vullen dit waar nodig aan met eigen beleid toegespitst op eigen populatie. De eerste zorg van het bestuur van OPSPOOR is de veiligheid van leerlingen en medewerkers. Hierna volgt het aanbieden van kwalitatief onderwijs voor alle leerlingen en het bieden van handreikingen aan de medewerkers om hun werk zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Afhankelijk van de ernst van de situatie wordt bepaald of volledig Onderwijs op Afstand noodzakelijk is of dat een combinatie van onderwijs op school en Onderwijs op Afstand (hybride onderwijs) tot de mogelijkheden behoort. In alle gevallen betreft het 100% onderwijs. In samenwerking met het IT-Lab van OPSPOOR worden de scholen en medewerkers maximaal begeleid in het mogelijk maken van digitaal onderwijs. Leerlingen die in een kwetsbare thuissituatie zitten en leerlingen met ouders in cruciale beroepen worden elke dag opgevangen. Dit gebeurt in goed overleg en in nauwe samenwerking met onze opvangpartners: tijdens schooluren worden deze leerlingen begeleid door onderwijskundig personeel en buiten schooltijden worden zij opgevangen door onze opvangpartners.

Interne Plusklas

Het komt voor dat kinderen sneller leren en de aangeboden leerstof eerder hebben verwerkt dan andere kinderen in hun groep. In dit geval zal voor een aantal vakken aangepaste verwerkingsstof c.q. verrijkingsstof worden aangeboden, waardoor het kind op zijn/haar niveau verder kan werken. Daarom beschikt de school ook over materiaal voor meerbegaafden en bieden wij een ' interne Plusklas' aan. De groepsleerkrachten selecteren hiervoor de kinderen. Iedere dinsdag komt een aantal kinderen uit de groepen 4 t/m 8 bij elkaar in de Plusklas. Zij krijgen uitdagende opdrachten waarin ze zich extra kunnen verdiepen.  Na de voorjaarsvakantie komen de kinderen van groep 3 ook in aanmerking voor deze interne Plusklas. Zij hebben meer en vooral andere uitdaging nodig dan de reguliere lesstof. Zodoende leren ze dat niet altijd alles makkelijk is, maar dat ze er ook moeite voor moeten doen. Er wordt gezorgd voor een ruime afwisseling van onderwerpen op diverse vakgebieden. Bij de afsluiting is er altijd een terugkoppeling naar de klas en wordt het project op een leuke manier gepresenteerd. Om in aanmerking te komen voor de interne Plusklas hanteren wij enkele criteria: Een zelfstandige werk- en leerhouding; Hoge scores voor begrijpend lezen en rekenen; Extra uitdaging aankunnen; Een positief advies van de leerkracht.

Levelwerk

Een aantal kinderen van onze school werkt met Levelwerk.  Levelwerk biedt extra uitdagende leerstof aan voor kinderen vanaf groep 2 t/m groep 8.  Ieder leerjaar heeft een eigen Levelbox. Hierin zijn verschillende opdrachten en materialen te vinden die te maken hebben met kunst en cultuur, creatief denken, techniek, taal en rekenen. Iedere week krijgen de kinderen tijd en ruimte om te werken vanuit deze box. De kinderen maken samen met de leerkracht een planning en gaan vervolgens zelfstandig aan het werk. De leerkracht bespreekt het gemaakte werk na met de kinderen. Het Levelwerk wordt voornamelijk in de klas uitgevoerd. De kinderen krijgen vooral begeleiding bij het doorzetten, fouten durven maken, plannen, om hulp durven vragen, motivatie en inzet.  Daarnaast leren de kinderen belangrijke vaardigheden en doen ze kennis op. De groepen 3 t/m 8 krijgen verschillende opdrachten en vragen, die uitdagen tot het hogere denken. 

Science

Binnen het leergebied science werken de leerlingen aan verschillende soorten onderzoeken. We onderscheiden hierin twee soorten onderzoek, namelijk vraaggestuurd en probleemoplossend. Elk thema heeft één of beide onderzoeken centraal staan. Tijdens het uitvoeren van het thema, leert de leerling tevens verschillende sciencevaardigheden (experimenteren, ontwerpen, modelleren en/of brongebruik).   Naast de vakinhoud en vaardigheden, staat het samenwerken en het geven van feedback centraal in ons onderwijs. Samen leer je meer en kan je elkaar helpen om tot diepere inzichten te komen. Door van elkaar en van de experts feedback te ontvangen, krijgen leerlingen een beter inzicht in hun kunnen, waardoor ze een verbeterplan op kunnen stellen en groei mogelijk wordt. In het sciencelokaal zijn er voldoende materialen die de kinderen verder kunnen helpen. Denk  hierbij aan: Lego education, ozobots, greenscreens en nog veel meer. De kinderen werken hierdoor aan digitale geletterdheid en computational thinking. Tevens kunnen wij gebruik maken van het IT-lab  https://www.opspoor.nl/afbeelding/858/Krantenknipsel-IT-labjpg en https://h20.gg/ Tegenwoordig kunt u ons IT-lab vinden in het H20 te Purmerend. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Beredeneerd aanbod Onderbouwd

Om iedere leerling de juiste zorg, aandacht en een passend onderwijsaanbod te kunnen bieden stellen wij de kleutergroepen bewust heterogeen samen. Op dit moment beschikt de onderbouw van de Koningsspil over de groepen 1/2A, 1/2B en 1/2C. In de groepen 1 en 2 bieden wij de kinderen een beredeneerd aanbod, waarbij we gebruikmaken van  de methode: “Onderbouwd”. De kinderen worden ingedeeld in de groepen door de onderbouwleerkrachten i.o.m. de directie. Meerlingen worden, indien mogelijk, gedurende de basisschooltijd in verschillende groepen ingedeeld. 

Hiermee worden alle ontwikkelingsgebieden gestimuleerd en komen de kerndoelen voor de groepen 1 en 2 allen aan bod. Binnen het aanbod van Onderbouwd wordt rekening gehouden met de grote niveauverschillen die er tussen kinderen kunnen zijn in eenzelfde leeftijdsgroep. Zo zijn er voor groep 1 als voor groep 2 meerdere niveaus (oplopend in moeilijkheidsgraad) binnen de leerdoelen met tevens de mogelijkheid tot verdieping/verrijking. We kunnen hierdoor met alle kinderen over hetzelfde thema spelen en werken, terwijl ieder kind hierbij een passend aanbod krijgt.  Door middel van ons leerlingvolgsysteem volgen wij de leervorderingen van ieder kind goed en spelen wij in op een passend aanbod/leerdoel. Het gegeven dat er binnen een groep op meerdere niveaus gewerkt wordt, werkt stimulerend voor alle kinderen. Het maakt ook dat kinderen al op jonge leeftijd ervaren dat verschillend zijn heel gewoon is. Voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong bieden wij verdieping en verrijking binnen en buiten de klas. In de klas gebeurt dit door het aanbieden van denksleutels, waarbij creatief denken centraal staat en er complexere vragen gesteld worden. 

Voor alle kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong is het zo dat ze in een ‘gewone’ groep zitten met peuters of kleuters samen. Daar is ieder kind welkom en er is veel individuele aandacht voor elk kind. Kinderen kunnen zo in een veilige omgeving op onderzoek uit gaan en uitgedaagd worden om op eigen niveau met verschillende materialen aan de slag te gaan.

groep 3 t/m 8

Onze leerlingen krijgen instructies aan de hand van gerenommeerde lesmethodes. Deels wordt dit gedaan in werkboeken maar ook op chromebooks. De leerstof voor de 'belangrijkste' vakken zoals taal, lezen, spelling, rekenen en schrijven wordt zo gekozen, dat de leerlingen in ieder geval een minimaal programma volgen, dat afgestemd is op de mogelijkheden van de leerling. Door te differentiëren in het aanbod wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de ontwikkeling en mogelijkheden van het kind. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leerlingen krijgen de minimaal 7520 uren les zoals dit wettelijk is vastgesteld. Door de invoering van het continurooster gaan onze kinderen minimaal 940 uur per jaar naar school.

De groepen 1 tot en met 8 hebben een 5-daagse schoolweek. Basisscholen mogen maximaal 7 keer per jaar een 4-daagse schoolweek inroosteren. Dit is naast de weken die al 4-daags zijn omdat de school gesloten is door een algemene feestdag. De 4-daagse lesweken worden in de schoolgids vermeld en met een goede verdeling over het schooljaar. De 5-daagse schoolweek is voor de vierjarige leerlingen uit groep 1 van de basisschool niet verplicht.

De vakken lezen, taal en rekenen krijgen ongeveer 55% van alle aandacht, de overige 45 % wordt verdeeld over de overige vakken zoals bijv. wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming, bewegingsonderwijs en levensbeschouwing. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Opvatting over leren, onderwijs en opvoeding.

Wij hebben een beeld voor ogen van de school als plek waar kinderen graag zijn en waar hun cognitieve- en sociaal-emotionele mogelijkheden optimaal worden ontwikkeld. Wij streven er altijd naar dat beeld te verwerkelijken. Dat doen wij onder andere door, bij veranderingen, altijd te controleren of deze veranderingen niet in conflict zijn met de uitgangspunten van ons onderwijs. Verder willen we de school een veilige plek laten zijn voor kinderen, een plek waar zij weten waar zij aan toe zijn en waar een goed leefklimaat is; waar zij hun talent(en) ontwikkelen. Het hebben van hoge verwachtingen, zelfstandigheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid van kinderen zijn de uitgangspunten van ons onderwijs. Hierbij sluiten wij aan bij de visie van onze stichting.

Samenwerking staat bij ons hoog in het vaandel. Een belangrijke reden om te kiezen voor coöperatief leren. Zorg voor een ononderbroken ontwikkelingsproces van leerlingen staat duidelijk omschreven in ons document leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Erg belangrijk is het welbevinden en de kwaliteit van de leerkrachten. Arbeidsomstandigheden en persoonlijke ontwikkeling van de leerkracht, waar de school een positieve invloed op kan uit oefenen, moeten ten volle worden benut. Instrumenten die hierbij gebruikt worden zijn het gesprekkencyclus beleid van de stichting, het mobiliteitsbeleid, scholingsbeleid, taakbeleid en de diverse gesprekken tussen directie en leerkrachten. 

Het niveau van basisondersteuning is onderverdeeld in vier categorieën:

  • Handelings- en opbrengstgericht werken in de school
  • Preventieve ondersteuning in de groep
  • Lichte ondersteuning in de groep
  • Speciale ondersteuning in samenwerking met externe partners 

Handeling- en opbrengstgericht werken in de school

Met Passend onderwijs streven we naar een positieve en optimale ontwikkeling van alle kinderen. Naast een positief schoolklimaat en een goede kwaliteit van onderwijs zetten we in op handelings- en opbrengstgericht werken op alle niveaus in de school. Opbrengstgericht werken is bij ons op school gericht op het verbeteren van de onderwijskwaliteit. De kern is dat de leerkrachten hun onderwijs aanpassen aan de hand van de meetbare resultaten. Het verbeteren van de resultaten start met een grondige analyse naar de achterliggende oorzaken. Aan de hand van die analyse wordt een actieplan opgesteld met meetbare doelen. Want het vaststellen van de gewenste opbrengsten zorgt voor optimale opbrengstgerichtheid.

Opbrengstgerichtheid wil zeggen: het bewust, cyclisch en systematisch werken met als doel de grootst mogelijke opbrengst. Om de opbrengsten te verhogen is bewustwording een vereiste. Die opbrengsten hebben betrekking op leerprestaties, de sociaal-emotionele resultaten en de tevredenheid van ouders, leerlingen en het vervolgonderwijs.

Opbrengstgericht werken heeft hoge verwachtingen van de kinderen en gaat uit van doelgericht werken. Dat is van belang op alle niveaus binnen de school, dus niet alleen de leerkracht, maar ook het hele schoolteam, inclusief management. Voor de leerkrachten betekent doelgericht werken onder andere dat zij de doelen op groepsniveau formuleren en vertalen naar een plan. Op deze manier zijn de verschillen binnen de groep beter te hanteren.

Preventieve ondersteuning in de groep

Met Passend onderwijs willen we sterk inzetten op preventie. Dit doen we door onderwijsbehoeften tijdig te signaleren en daadwerkelijk samen te werken met kinderen en ouders. Ouders zien we als ervaringsdeskundigen en partner. Hun ervaringen, vragen en verwachtingen nemen we serieus!

Lichte ondersteuning in de groep

Dit onderdeel heeft betrekking op de lichte ondersteuning van kinderen in de groep. De onderwijsbehoeften van het kind staan daarbij centraal: wat heeft dit kind, van deze ouders, in deze groep, bij deze leerkracht, op deze school de komende periode nodig om een bepaald doel te behalen?

Speciale ondersteuning in samenwerking met externe partners

Dit onderdeel heeft betrekking op de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt in samenwerking met partners. De samenwerking met partners is erop gericht dat kinderen en hun ouders tijdig passende en samenhangende ondersteuning krijgen bij het leren, opvoeden en opgroeien (één kind, één gezin, één plan).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Momenteel is de school zich aan het verder oriënteren op de (door)ontwikkeling tot een Kindcentrum. 

De voordelen van een kindcentrum zijn dat kinderen de hele dag op één vertrouwde plek kunnen spelen en leren. Ze zien dezelfde gezichten, waardoor ze zich er sneller thuis voelen. Er is een nauwe samenwerking tussen school en kinderopvang. En dat komt de ontwikkeling van het kind van 2-12 jaar weer ten goede.

Daarnaast hebben wij de ambitie om 10-14 onderwijs te gaan verzorgen in onze (toekomstige) nieuwbouw. 

Onze leerlingen en die uit de omgeving krijgen zo meer tijd te ontdekken wat ze willen en kunnen en wat bij hen past, voordat halverwege het laatste leerjaar een keuze voor het vo wordt gemaakt. Onderzoek heeft uitgewezen dat door een meer geleidelijke overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs er een betere aansluiting plaatsvindt. Het streven van 10-14 Onderwijs is bovendien om beter aan te sluiten bij de talenten, de ontwikkelingsfase, de onderwijsbehoeften en de leerstijl van de leerlingen in deze leeftijdscategorie. Verschillende basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs werken samen om dit nieuwe onderwijsconcept invulling te geven.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school is een VVE-school.

We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf in het gebouw van de school.

Wat is voor- en vroegschoolse educatie?

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.

De zorg voor het jonge kind

De eerste schoolweken let de groepsleerkracht extra op:

• de sociale vaardigheden, zoals het leggen van contacten met andere kinderen/volwassenen

• de taalontwikkeling

• het omgaan met lesmaterialen

• het zelfstandig zijn (de leerling dient zindelijk te zijn)

• het emotioneel stabiel zijn, bijv. bij het afscheid nemen en ontdekken van nieuwe ruimten

• de ontwikkeling binnen het spel (binnen en buiten)

Na zes weken volgt een eerste gesprek met ouders. Tijdens dit gesprek worden de observaties van de groepsleerkracht, maar ook de ervaringen van de ouders besproken. Bij een normale ontwikkeling worden de gesprekken met de ouders/verzorgers vervolgd door de reguliere besprekingen, anders zal er extra observatie bij de genoemde aspecten plaatsvinden en worden er vervolgafspraken gemaakt. In ons onderwijs ligt een grote nadruk op aanbieding van woordenschat. Woordenschat is verwerkt in diverse activiteiten die tijdens een thema worden aangeboden, daarnaast hebben wij diverse materialen aangeschaft ter bevordering van de woordenschat. Hier profiteren niet alleen VVE leerlingen, maar alle leerlingen van.

Overgang van Peuterspeelzaal naar groep 1 werkt samen met peuterspeelzaal van Berend Botje.

PSZ werkt met de methode startblokken (VVE). Het doel van deze methode is om de peuters een extra impuls te geven bij hun taalverwerving. Deze methode sluit goed aan op onze manier van werken. Als een leerling vanuit een peuterspeelzaal doorstroomt naar de Koningsspil vindt er met toestemming van ouders een warme overdracht plaats. De ontwikkeling van het kind wordt besproken en eventuele gesignaleerde leer- en ontwikkelingsproblemen worden overgedragen. Door deze vroegtijdige onderkenning van eventuele problematiek, kan de juiste onderwijsbehoefte snel tot stand komen.

Terug naar boven