KBS De Toekomst

Sperwerstraat 51 4901 AW Oosterhout

  • Schoolfoto van KBS De Toekomst
  • Schoolfoto van KBS De Toekomst
  • Schoolfoto van KBS De Toekomst
  • Schoolfoto van KBS De Toekomst
  • Schoolfoto van KBS De Toekomst

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Veel van onze lesmethodes bevatten methode gebonden toetsen. In deze toetsen worden de net aangeleerde vaardigheden getoetst.

We nemen twee keer per schooljaar de Leerling in beeld toetsen af, de zogenaamde Midden- en Eind-toetsen.

Groep 8 neemt in februari deel aan de centrale Doorstroomtoets

We nemen de toetsen af van spelling (vanaf groep 3), rekenen (vanaf groep 3), begrijpend lezen (vanaf groep 4) en technisch lezen (DMT en AVI) (vanaf groep 3). 

We kiezen er voor om de kleutertoetsen van Leerling in beeld niet in te zetten. We volgen de ontwikkelingen van onze peuters en kleuters met het observatie- en registratie-instrument ‘Kijk!’ Daarnaast wordt de dyslexie-signalering, uit het protocol preventie leesproblemen en dyslexie, afgenomen in januari en juni in groep 2.  

We werken op KBS De Toekomst ‘Opbrengstgericht in 4D’. 4D staat voor: data, duiden, doelen en doen. Hieronder een korte toelichting van iedere stap in deze cyclus:

Data 
2x per jaar verzamelen we dat data vanuit de methode-onafhankelijke toetsen, zoals hierboven genoemd.

Duiden
We analyseren de toetsresultaten op groepsniveau, per onderdeel en per leerling. Dit bespreken we in groepsbesprekingen, waarbij de leerkracht, de intern begeleider en eventueel de directie aanwezig zijn. We evalueren de groepsplannen van de vorige periode. Welke doelstellingen zijn gehaald, welke niet en hoe komt het dat de doelen wel of niet gehaald zijn?

Doelen
Van daaruit gaan we nieuwe groepsplannen opstellen (voor rekenen, spelling en lezen) en passen we het groepsoverzicht aan. In het groepsoverzicht staat kort omschreven wat ieder kind persoonlijk nodig heeft. Welke omstandigheden helpen of belemmeren het kind, en hoe kunnen wij daar op de juiste manier mee om gaan. Eventueel zijn er in deze fase leerlingbesprekingen en daaruit kan een overleg met het ondersteuningsteam volgen.

Doen
Vervolgens gaan we de plannen die we gemaakt hebben uitvoeren. Iedere dag, gedurende 6 tot 8 weken. Daarna volgt een tussentijdse evaluatie, met eventuele aanpassingen in de plannen en gaan we wederom 6 tot 8 weken dagelijks met de kinderen volgens de plannen aan het werk.
Aan het eind van deze periode gaan we wederom de onafhankelijke toetsen afnemen, en begint de cyclus weer vooraan.

In het document 'Resultaten en opbrengsten' (in te zien voor belanghebbenden) analyseren we de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Leerling in beeld. Vanuit de analyse bepalen we het vervolg, en leggen we afspraken op teamniveau vast.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het begin van groep 7 is er een informatieavond voor ouders en verzorgers. Hierin worden de volgende onderdelen besproken: 

·       De doorstroomtoets

·       Het schooladvies.

·       De VO-scholen in de buurt.

·       De structuur van het VO-onderwijs.

·       Bezoek rond november / december op de VO-scholen.

·       De aanmeldprocedure

Begin groep 7 wordt de NSCCT afgenomen, deze en de resultaten van de LIB (CITO) toetsen tot nu toe en het beeld van de leerling op het gebied van werkhouding (concentratie, werktempo, nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en zelfstandigheid) de sociaal-emotionele ontwikkeling (zelfvertrouwen, prestatiemotivatie, samenwerking met klasgenoten en de aard van het contact met de leerkracht) zal in een persoonlijk gesprek met ouders en leerling aan het einde van het schooljaar een eerste voorlopig VO advies gegeven worden. Adviezen die worden gegeven, worden opgesteld door de leerkrachten van groep 7 en 8 en de Intern begeleider (IB-er) en worden vervolgens aan de directie voorgelegd. Naar aanleiding van de resultaten van toetsen in groep 8 en het beeld van de leerling op het gebied van werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling zal in januari in een persoonlijk gesprek met ouders en leerling het voorlopige advies opnieuw bekeken en vastgesteld worden. Ten slotte volgt het definitief advies in maart, die gegeven wordt na het afnemen van de doorstroomtoets en waar alle eerder genoemde gegevens ook in mee worden genomen.

Bij het verlaten van de school wordt de ontvangende school geïnformeerd middels het OSO (Overstap Service Onderwijs). De relevante leerling gegevens worden digitaal overgedragen naar de ontvangende school. Dit wordt met ouders besproken tijdens het adviesgesprek. Ouders geven toestemming om de informatie te delen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school groeien leerlingen. We begeleiden hen zo dat zij zichzelf en hun leerbehoeften ontdekken. We stimuleren als team hun ontwikkeling, samen met de ouders en in verbinding met de wereld om ons heen. Als buurtschool zijn wij een mooie afspiegeling van de maatschappij. Iedereen is welkom en we ontmoeten elkaar vanuit openheid. Zo leren kinderen om zonder oordeel te kijken naar wat henzelf en de ander beweegt. We bieden goed onderwijs en stimuleren de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Als school dragen wij onze normen en waarden duidelijk uit. Hierbij vormt SWPBS de rode draad door de school.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven