KBS De Toekomst

Sperwerstraat 51 4901 AW Oosterhout

  • Schoolfoto van KBS De Toekomst
  • Schoolfoto van KBS De Toekomst
  • Schoolfoto van KBS De Toekomst
  • Schoolfoto van KBS De Toekomst
  • Schoolfoto van KBS De Toekomst

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht ziek is of om een andere reden verlof heeft proberen wij in de eerste plaats de vervanging intern op te lossen. Mocht dit niet lukken dan doen wij een beroep op Leswerk of Qrabbl. 

Helaas krijgen wij er steeds vaker mee te maken dat er geen een invalleerkrachten beschikbaar zi. In dat geval kan het zijn dat een klas wordt verdeeld over meerdere groepen. In extreme gevallen kan het voorkomen dat een groep naar huis gestuurd wordt. Wij streven ernaar dit zoveel mogelijk te voorkomen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze leerlingen zijn in de school verdeeld in het leerstofjaarklassensysteem.Het leerlingaantal van de school en het aantal leerlingen in een jaargroep zijn de leidraad voor de keuze van het samenstellen van de groepen. We streven er naar de groepen niet groter te laten zijn dan 28 leerlingen. 

In het schooljaar 2023-2024 hebben wij de volgende groepen in onze school:
groep 1-2

groep 1-2

groep 3

groep 4

Groep 5

Groep 6

groep 7

Groep 8

In onze school hebben wij verder nog de voorschool, waar kinderen van 2,5 tot 4 jaar terecht kunnen. Kinderen met een VVE-verklaring (Voor en Vroegschoolse Educatie) kunnen ook bij ons terecht. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor alle kinderen maken wij gebruik van het 5-gelijke dagen model. Dat betekent dat alle kinderen, iedere dag van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school komen.

Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich het liefst spelend. Zo willen zij de wereld verkennen en hun wereldbeeld vergroten. 

Vanuit het spelgedrag van jonge kinderen pikken leerkrachten mogelijkheden op om het spel te verrijken. Zo verbreden en verdiepen ze de kennis en vaadigheden van kleuters. Vanuit het spelen ontstaan vaak onderzoeksvragen over de echte wereld. Met deze vragen mogen de kleuters aan de slag in het atelier. 

Peuters en kleuters spelen om te experimenteren, te onderzoeken, te maken, te ervaren wat het is om samen te zijn, te praten en te denken met elkaar. In spel ontwikkelen jonge kinderen zich optimaal. 

We willen graag dat we spel steeds kunnen verdiepen en werken daarom thematisch. We hanteren de leer- en ontwikkelingslijnen van KIJK!. Samen met 'Kleuterrevolutie' volgen we dit jaar een traject 'Doelgericht spelen' om een optimaal aanbod te bieden aan onze kleuters. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Activiteiten Groep 1/2

In de kleutergroepen wordt gewerkt vanuit de visie dat kinderen zich vanuit een veilige omgeving optimaal kunnen ontplooien. Deze omgeving wordt zo ingevuld dat alle kinderen op hun eigen niveau kunnen leren. Dit gebeurt middels doelgericht spelen.  Deze speelleeromgeving prikkelt jonge kinderen in nieuwsgierigheid?en?daagt uit met rijke spelmaterialen en interessante speelhoeken. Op deze speelse manier krijgen de kinderen leeractiviteiten aangeboden waarbij begrippen centraal staan als : op eigen niveau werken, met elkaar communiceren, zelfvertrouwen vergroten, zelfstandigheid ontwikkelen, onderzoeken, uitdaging en creativiteit ontplooien. 

Uiteraard staat er in iedere groep een professional die aansluit bij het spel van kinderen, observeert waar de kansen liggen om het kind in de groep verder te helpen.  Belangrijk blijft dat jonge kinderen zich veilig voelen en genoeg tijd krijgen om in hun spel te komen.?Naast spel is ook de interactie tussen de leerkracht en het kind én de interactie tussen kinderen onderling van grote invloed op het leren van jonge kinderen.?   

In de groep wordt er gebruik gemaakt van een thema-tafel waarop een thema wordt behandeld. Op de tafel worden boeken en materialen aangeboden over het betreffende thema. De kinderen mogen ook spullen van huis meenemen rondom het thema, om er in de klas over te vertellen en tentoon te stellen.

Activiteiten in groep 3 t/m 8 

Vanaf groep 3 worden de afzonderlijke activiteiten beter zichtbaar. In het kort willen we  u inzicht geven in de manier waarop en de methodes waarmee de basisvaardigheden en andere onderdelen van ons onderwijs worden aangeleerd. 

Nederlandse taal en lezen  

In groep 3 gebruiken we de leesmethode: Veilig Leren Lezen – KIM Versie. Hierbij horen verschillende materialen; leesboekjes, verwerkingsschriften, computersoftware, woord- en leesspelletjes en de letterdoos. Voor spelling maken we gebruik van werkboekjes,  vloeiend en vlot, hak-kaarten en krullenbladen. Tot slot maken we gebruik van oefeningen op het digi bord en werken de kinderen individueel op de chromebooks. Binnen deze methode toetsen we door middel van de signaleringstoetsen die door het jaar heen afgenomen worden. Deze signaleringen geven aan of de leerling het leesproces goed doorloopt. Vanaf groep 4 wordt het taal- en leesonderwijs gesplitst.

Vanaf groep 4 werken we aan de taalontwikkeling met de methode Staal Taal. Staal laat leerlingen taal ervaren, door de vele filmpjes (iedere dag minstens één), verrassende thema’s, teksten en bronnen die uit het echte leven komen. Daarnaast hanteert Staal zich door de evidencebased, preventieve spellingaanpak van José Schraven. De aanpak kenmerkt zich door instructie (modeling) en iedere dag herhalen. Daarnaast worden spelling en grammatica met elkaar gecombineerd. In Staal-taal staat toepassen centraal. De kinderen vergaren in de eerste twee weken kennis die zij in week drie toepassen. Zij maken in die week een betekenisvol eindproduct.  

Bij het lezen onderscheiden we de volgende leesvormen: technisch lezen, begrijpend lezen, studerend lezen en vrij lezen. De leerlingen worden voor technisch lezen 2 maal per schooljaar op AVI-niveau (= leesniveau) getoetst. Ook worden zij 2x per jaar getoetst op snelheid en zorgvuldigheid d.m.v. de Drie Minuten Toets (DMT).

Voor technisch lezen maken we gebruik van de methode Estafette. Estafette bouwt voort op het eindniveau ‘aanvankelijk lezen’ dat leerlingen bereiken met Veilig leren lezen. Hoofddoel van Estafette is dat leerlingen aan het eind van de basisschool functioneel geletterd zijn en snappen wat ze lezen. We streven naar zelfredzaamheid in het voortgezet onderwijs.  

Schrijven

Het is van groot belang dat kinderen een goed handschrift ontwikkelen. We gebruiken hiervoor de  schrijfmethode, Pennensteken. Nadat leerlingen een goed methodisch schrift hebben aangeleerd is het makkelijker en natuurlijk ook goed dat er een eigen handschrift ontwikkeld wordt dat voor iedereen goed leesbaar is.  In de groepen 1, 2, 3 en 4 schrijven de kinderen met potlood.  Halverwege groep 4 (als kinderen hier motorisch aan toe zijn) krijgen ze van school uit een vulpen. 

Rekenen

We werken met de rekenmethode ‘Getal en Ruimte’ in de groepen 1 t/m 8. Deze rekenmethode bestaat uit blokken met een toetsing als afsluiting. De methode biedt ruime mogelijkheden voor extra verbreding en/of verdieping van de leerstof, zelfstandig werken en differentiatie op niveau en tempo. Tevens biedt de methode oefensoftware die structureel op de computer gemaakt dient te worden. We werken doelgericht en maken gebruik va het Direct Instructiemodel. 

Atelier

Naast de basisvakken in de ochtenduren, werken we in de middaguren aan vakken zoals wereldoriëntatie,  geschiedenis, natuur en techniek, cultuur en erfgoed, muziek, beeldende vorming en burgerschapsvorming. Deze vakken brengen we onder in thema’s. Binnen deze thema’s gaan de kinderen leren, ervaren, verwerken en presenteren. Dit doen we aan de hand van de principes van onderzoekend en ontwerpend leren.

Een thema start vanuit de verwondering en nieuwsgierigheid van de kinderen. Kinderen zijn op jonge leeftijd van nature nieuwsgierig naar de wereld om zich heen. Binnen een thema gaan de kinderen een eigen onderzoek of ontwerp uitvoeren. Zij leren onderzoeksvragen stellen en gaan met een vast stappenplan het onderzoek uitvoeren. In de onderbouw wordt er met leraargestuurd onderzoek begonnen en van daaruit wordt er steeds meer naar leerlinggestuurd onderzoek toegewerkt. Hierdoor krijgen kinderen steeds meer inbreng in hun eigen leerproces.

Door middel van onderzoekend en ontwerpend leren werken wij toe aan het behalen van de kerndoelen van bovenstaande vakken. Naast de kerndoelen vinden wij het belangrijk om reflectie vaardigheden te ontwikkelen bij kinderen. Het kunnen reflecteren is voor elk kind van waarde om een leven lang te kunnen leren. Dit doen wij met behulp van het Cultureel Zelfportret.

Tot slot draagt deze manier van werken bij aan het ontwikkelen van een kritische en onderzoekende houding bij kinderen. In de huidige online maatschappij is alle kennis te vinden en te verkrijgen. Wij vinden het van belang dat kinderen goed om kunnen gaan in het vinden van de juiste kennis en informatie.

Seksualiteit en seksuele diversiteit

Seksualiteit en seksuele diversiteit zijn expliciet opgenomen in de kerndoelen voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het speciaal onderwijs.

“De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit in de samenleving, waaronder seksuele diversiteit”.

Ieder jaar werken we aan het project “Lentekriebels”. Dit project bevat lessen voor de groepen 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Op elke niveau wordt er gesproken over relaties, seksuele vorming, lichamelijke veranderingen en/of voortplanting. Het gaat ook over vriendschap, liefde, relaties en omgangsregels, waarin relationele en seksuele vorming centraal staat.  Op de site www.weekvandelentekriebels.nl  vindt u informatie over het project.

Actief in Burgerschap

Onderwijs in burgerschap vormt een onderdeel van deze kerndoelen. Burgerschap wordt hierbij niet gezien als een vak apart, maar als een attitude waarbij de leerlingen uitgedaagd worden na te denken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. Bij burgerschap gaat het om de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en om daar actief een bijdrage aan te leveren. Ook als “kleine” burger moet je je betrokken voelen bij en verantwoordelijk zijn voor de maatschappij. De betrokkenheid en verantwoordelijkheid die je voor de gemeenschap voelt, zijn een deel van je identiteitsontwikkeling. De ontwikkeling van burgerschap komt tijdens diverse activiteiten van groep 1 t/m 8 aan de orde. 

Verschillende vormen zijn onderstaand weergegeven;

Respect: Schoolbrede PBS aanpak, voorbeeldgedrag van volwassenen, omgaan met verschillen acceptatie, elkaar aanspreken op gedrag en correct taalgebruik    

Samenwerking: Gedragsverwachtingen in de school, samenwerking op verschillende niveau's

Antipestgedrag: PBS aanpak in alle groepen consequent uitvoeren, gedragsprotocol  

Actieve pluriformiteit: Er zijn verschillende culturen aanwezig, aandacht voor de leefwereld van het kind, verkeerslessen, kennis van andere culturen en ingaan op actuele zaken in de omgeving / wereld    

Levensbeschouwelijk onderwijs

Wij zijn een katholieke school en vinden het belangrijk dat ons aanbod past bij het katholieke geloof maar ook ruimte biedt aan andere godsdiensten en overtuigingen. Daarom maken wij gebruik van de methode Kleur op school. Dit is een methode voor levensbeschouwing en burgerschap in het basisonderwijs. Deze methode is eigentijds en creatief, daagt kinderen uit om zelf te ontdekken en bevat ook kunst, drama en filosoferen voor in de klas

Verkeerseducatie
BVL staat voor Brabants Verkeersveiligheids Label. Wij zijn als school in het bezit van dit label. Dat betekent dat wij staan voor goede verkeerseducatie, wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een veilige manier kunnen deelnemen aan het verkeer. Wij verzorgen wekelijks verkeerslessen in alle klassen. Daarnaast nemen wij deel aan diverse verkeeracties door het jaar heen. Deze verkeersacties worden georganiseerd door onze verkeerswerkgroep met daarin minimaal 2 verkeersouders. Denk hierbij aan verlichting, oversteken, dode hoek, veilig skaten, zichtbaarheid, etc. De leerlingen in groep 7 nemen deel aan het landelijk verkeersexamen. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons schoolondersteuningsprofiel hebben wij het volgende beschreven:

1. Basisondersteuning

We werken volgend de cyclus voor het 'opbrengstgericht werken in 4D'. Daarbij werken we doelgericht. De methode is een hulpmiddel en niet leidend. Instructie geven we volgend het Expliciet Direct Instructiemodel. We stellen hoge verwachtingen aan onze leerlingen. Ons doel is bij iedere leerling eruit te halen wat erin zit. Hiervoor hanteren wij de cyclus van opbrengst gericht werken.

Naast deze cyclus is er aandacht voor het persoonlijk welbevinden van ieder kind en het pedagogisch klimaat binnen de school. PBS is hierbij de rode draad. 
Leerkrachten ontwikkelen zowel individueel en gezamenlijk hun didactische competenties door scholing en coaching. 

2. Ondersteuningsdeskundigheid (intern, binnen het bestuur, binnen het SWV)

We hebben zelf een aantal specialisaties in huis, waar we indien nodig een beroep op kunnen doen. Mocht dat niet voldoende zijn, dan weten we onze wegen te vinden om dit binnen de stichting aan te boren of daarbuiten.

Binnen de school creëren we, nagenoeg wekelijks, overlegmomenten tussen de leerkrachten.    

3. Ondersteuningsvoorzieningen (zoals aparte groepen voor hoogbegaafde, autistische, moeilijk lerende kinderen, etc)

Ons doel is leerlingen zo veel mogelijk een passend aanbod binnen hun eigen groep te bieden. Hier kunnen we uiteraard uitzonderingen in maken, indien we het van meerwaarde achten de leerling een aanbod buiten de groep te bieden. 

4. Voorzieningen in de fysieke omgeving

Het gebouw is rolstoelvriendelijk.
Lage drempels en alles op de begane grond.
Een invalidentoilet met douche is aanwezig en te allen tijden beschikbaar.
Voor slechthorende kinderen zijn er ruimtes beschikbaar waar rustiger dan in een klassensituatie gewerkt kan worden.
We beschikken over diverse gespreksruimtes.
We beschikken over een ruimte waar stil of rustig gewerkt kan worden.  

5. Samenwerkende ketenpartners (zoals leerplicht, GGD, jeugdzorg, andere scholen, etc)

We werken samen met diverse ketenpartners en onderhouden regelmatig contact met hen. We doen dit zowel incidenteel als structureel. De contacten verlopen soepel en zijn snel gelegd. We weten onze ketenpartners goed te vinden.      

6. Materialen in de klas

Materialen voor extra ondersteuning in de klas zijn op school aanwezig en worden ingezet waar nodig. 

7. Grenzen van de zorg

Bij onze leerkrachten is de wil aanwezig om onze leerlingen extra zorg te bieden.

We ervaren daarin wel begrenzingen. Met name in het aantal zorgleerlingen in de groep. Wat kunnen wij hen bieden zonder andere leerlingen te kort te doen? Kunnen wij iedere leerling wel bieden wat hij/zij nodig heeft?

Het is vanuit de juiste intentie dat wij onszelf deze vragen stellen. Als een kind niet op de juiste plek onderwijs krijgt, komt een kind niet voldoende tot ontwikkeling. We hebben de intentie om ieder kind te bieden wat hij/zij nodig heeft. Mochten we grenzen ervaren, geven we die op de juiste manier aan en zullen we zorgvuldig, samen met ouders en deskundigen, een eventueel vervolgtraject doorlopen.  

Samenvatting van de hoofdlijnen

Het komende jaar en de komende jaren steken wij vooral in op het goed wegzetten van de basis in de zorg. Kwalitatief goed onderwijs en zorgvuldigheid in het doorlopen van de zorgcyclus. Daarnaast werken we aan het delen van expertise in het team. Het samen zorg dragen voor goed onderwijs aan onze kinderen is een belangrijk speerpunt. De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in teamscholing en in de aanschaf van materialen en methodes. Het team is ambitieus en goed in staat de opbrengsten kritisch te analyseren.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Doelen gericht op het onderwijsproces:

Aanbod; 

  • Schoolbreed doorontwikkelen en borgen PBS aanpak.       
  • Aanbod NT2 onderwijs versterken.
  • Implementatietraject Close reading.
  • Implementatietraject Kleuterrevolutie.
  • Structureel Rots & Water activiteiten in alle groepen.
  • Kwaliteitsimpuls Atelier. 
  • Aanbod HB versterken.

Zicht op ontwikkeling; 

  • Formeren van vakgroepen
  • Methodes doelgericht en flexibel inzetten  

Didactisch handelen; 

  • Inzet EDI
  • Inzet vakgroepen
  • Kwaliteitskaarten ontwikkelen door vakgroepen

(Extra) ondersteuning; 

  • Inzet passende perspectieven 
  • NT2 aanbod  
  • Doorontwikkelen HB beleid / aanpak
  • Rots & Water Samenwerking; 
  • Aanbieden taalondersteuning op school voor ouders en verzorgers ism het Taalhuis.
  • Inzet School Video Interactie Begeleiding en Co-teaching
  • Koffieochtenden met ketenpartners en ouders organiseren

Doelen gericht op het schoolklimaat:

  • Teambrede intervisie PBS
  • PBS dagelijks zichtbaar aanwezig in de hele school

Doelen gericht op onderwijsresultaten: 

  • Analyseren van de behaalde resultaten per vakgebied door de vakgroepen 
  • OPP trap vanaf groep 6
  • Afname en analyse NSCCT in groep 7
  • Inzet Close reading
  • Doelgericht spelen

Vervolgsucces; 

  • Analyseren van resultaten VO van uitgestroomde leerlingen

Doelen gericht op kwaliteitszorg en ambitie:

  • Kwaliteitszorg; 
  • Doorontwikkelen doelgericht werken
  • Kleuterrevolutie Kwaliteitscultuur;
  • Formeren vakgroepen 
  • Collegiale consultatie

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze voorschool biedt aan peuters vanaf twee en een half jaar, tot het moment dat zij naar de basisschool gaan, leuke en verantwoorde ontwikkelingsmogelijkheden in een rustige, niet prestatiegerichte omgeving. Het doel is dat het kind zich zo optimaal mogelijk, in zijn eigen tempo, kan ontwikkelen.

Er is aandacht voor de verschillende ontwikkelingsgebieden:

  • Sociale ontwikkeling; door contact met leeftijdsgenootjes en leidsters. 
  • Verstandelijke ontwikkeling; door het aanbieden van verantwoord en gevarieerd spelmateriaal.
  • Emotionele ontwikkeling; het leren opkomen voor jezelf en rekening leren te houden met leeftijdsgenootjes door samenspel en groepsactiviteiten.
  • Motorische ontwikkeling; door middel van bewegingsspelletjes, knutselopdrachtjes, enz.  

De methode waar wij mee werken zijn Uk & Puk. Deze methode gaat er vanuit dat peuters spelend leren. Het spelen staat bij ons dan ook centraal. We gebruiken de 'KIJK!' als observatie instrument om de ontwikkeling van de kinderen te volgen en stimuleren.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de voorschool of op de kinderopvang. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.

Groepsindeling

Er is één peutergroep, die 4 dagdelen geopend is. Kinderen komen 2 (regulier programma) of 4 dagdelen (VVEaanbod) naar de voorschool. De groep bestaat uit maximaal 16 peuters, die begeleid worden door twee vaste, gediplomeerde leidsters. We proberen de peuters zo gelijkmatig mogelijk over de verschillende groepen te verdelen. We zijn een VVE-voorschool. Dit betekent dat peuters die een extra stimulans nodig hebben, vier dagdelen gebruik mogen maken van de voorschool. We willen voor ieder kind een goede basis. VVE is van oorsprong een taalstimuleringsprogramma. Het doel is om de overgang naar de basisschool zo klein mogelijk te maken. In overleg met het consultatiebureau en/of ouders wordt gekeken of een peuter in aanmerking komt voor een VVE-plaatsing.

Terug naar boven