Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kinderen zitten in groepen volgens het leerstofjaarklassensysteem.
In het Labyrint zitten kinderen van verschillende leerjaren door elkaar.
Thematisch werken
We kiezen voor interessante, betekenisvolle thema’s in alle groepen, zodat de kinderen actief meedoen met allerlei activiteiten om zo te leren. Aan elk thema verbinden we de vijf kernactiviteiten: spel/onderzoek, lezen/schrijven, rekenen/wiskunde, gesprek en constructieve /beeldende activiteiten.Rekenen en wiskunde, lezen en schrijven
Het leren van rekenen, lezen en taal begint al bij de jongste kinderen. Vanuit het spel leren kinderen gebruik te maken van geschreven/ gedrukte taal en van getallen/ hoeveelheden. Dit zou kunnen betekenen dat kleuters al kunnen lezen voordat zij naar groep 3 gaan.Zelfstandigheid leren en initiatieven nemen
Vanaf de jongste kinderen richten we ons op zelfredzaamheid en zelfstandigheid en dat bouwen we uit tot het eind in groep 8. Een ander kenmerk van ons onderwijs is dat we de kinderen leren het initiatief te nemen voor dat wat belangrijk is om te leren.
Verplichte onderwijstijd
Op school hanteren we het 5-gelijkedagenmodel. We zorgen ervoor dat al onze leerlingen over 8 schooljaren minimaal 7.520 uur onderwijs krijgen (= verplichte onderwijstijd).Activiteitenrooster
Elke groepsleerkracht maakt aan het begin van het nieuwe schooljaar een activiteitenrooster voor de eigen groep. Hierin staan alle activiteiten vermeld en ook hoe lang deze duren. Hierdoor zorgen we ervoor dat we voor elk vak voldoende lestijd inroosteren.
De Ontdekking staat in principe open voor alle leerlingen. Binnen ons (ontwikkelingsgericht) onderwijs streven we naar een optimale en brede ontwikkeling van élk kind, waarbij we ervan uitgaan dat kinderen verschillen. We zien het als onze opdracht uit te gaan van die verschillen. Passend onderwijs vindt altijd plaats binnen de mogelijkheden die de school heeft.
Er zijn echter grenzen aan die mogelijkheden:
1. Als het leerproces van een leerling zoveel aandacht van een leerkracht vraagt dat andere leerlingen in het leren belemmerd worden;
2. Als de leerling de rust en veiligheid voor andere kinderen en medewerkers verstoord;
3. Als de benodigde begeleiding te specialistisch is of de intensiviteit van de begeleiding onze capaciteit overschrijdt;
4. Als een kind zich –ondanks onze (extra) ondersteuning- onvoldoende ontwikkelt op basis van zijn/ haar capaciteiten en/ of niet gelukkig is binnen onze onderwijssetting.
In bovenstaande gevallen, zullen we samen met ouders en externe deskundigen/ ondersteuningsteam zoeken naar een (meer) passende school voor het kind. Ouders en school trekken hierin samen op.
De Ontdekking staat in principe niet afwijzend tegenover leerlingen met een REC-indicatie. In het verleden zijn vaak goede resultaten geboekt bij deze leerlingen. Wel zullen de REC-geïndiceerde leerlingen ook aan de ‘grenzen van onze mogelijkheden’ worden getoetst. Voor kinderen met een REC-indicatie vindt halfjaarlijks een gesprek met ouders (en interne en externe deskundigen) plaats om de stand van zaken te bespreken en vervolg te bepalen.
Voor meer- en hoogbegaafde kinderen
Delta-Onderwijs vindt belangrijk dat meer- en hoogbegaafde leerlingen zoveel mogelijk dichtbij huis passend onderwijs kunnen volgen. Dit betekent dat kinderen zoveel mogelijk in de eigen groep, op de eigen school, binnen de wijk of binnen Oosterhout geholpen kunnen worden. De scholen binnen Delta-Onderwijs blijven zich ontwikkelen om het basisaanbod verrijking goed te kunnen verzorgen. Aan iedere school is een coördinator begaafdheid verbonden. Binnen Delta-onderwijs is een expertisecentrum met specialisten begaafdheid en zogenoemd twice exceptional aanwezig, wat al dan niet vanuit een arrangement ondersteuning biedt aan scholen, leerkrachten en leerlingen. Het Labyrint is binnen Delta-onderwijs een voltijds- en deeltijdsvoorziening voor hoogbegaafde en twice exceptional leerlingen. Leerlingen komen in aanmerking voor deze voorziening als de ondersteuningsvraag het aanbod van de eigen school of werkeenheid overstijgt. Deze voorziening is geschikt voor kinderen waarvoor meer leerkrachtnabijheid nodig is. Dit kan deeltijd, voltijd, kortdurend of langdurend zijn. Het aanbod is op maat en gericht op terugkeer naar het regulier onderwijs. Via de school wordt de juiste ondersteuning geregeld. De leerkracht, intern begeleider of directie draagt hiervoor zorg. Zij schakelen eventuele extra ondersteuning vanuit het expertisecentrum in. Voor de Delta-scholen zijn geen kosten verbonden. Heeft u vragen over deze voorziening? Stel ze gerust op school of stuur een e-mail aan directie@het-labyrint.nl. Het Labyrint is gevestigd in KC De Ontdekking.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen het experticecentrum is een NT2 specialist werkzaam. Op KC De Ontdekking werken we doelmatig aan het optimaliseren van het onderwijs aan NT2 leerlingen.
Op onze school is een RT leerkracht werkzaam; zij geeft extra rekenbegeleiding aan NT2 leerlingen. Waar mogelijk sluiten er ook andere leerlingen van school aan met dezelfde ondersteuningsbehoefte op rekengebied.
Voor de leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) werken we samen met Auris om het basisaanbod in iedere groep op taalgebied te verstevigen, zodat deze leerlingen optimale kansen krijgen om de lesstof goed te kunnen volgen. Ook wordt er op school door Auris extra begeleiding geboden aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (arrangementsondersteuning).
Voorschool
In ons gebouw kunnen ouders terecht voor voorschoolse educatie voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar. De voorschoolse educatie wordt verzorgd door de pedagogisch medewerkers van Delta-voorschool. De ontwikkelingsgerichte visie is voor deze leeftijdsgroep uitgewerkt in de methode ‘Startblokken’. Binnen Startblokken hebben onze pedagogische medewerkers een belangrijke taak om kinderen te leren spelen en ontwikkelen en hen daarvoor de nodige ruimte te bieden.Kinderdagverblijf
Op De Ontdekking kunnen ouders ook terecht voor dagopvang (0 – 4 jaar). Deze opvang wordt verzorgd door de pedagogisch medewerkers van SKO (Stichting Kinderopvang Oosterhout). Het personeel van Stichting Kinderopvang Oosterhout, Delta-voorschool en Delta-onderwijs werkt nauw samen en vormt één team, ieder vanuit de eigen, specifieke professionaliteit. Gewerkt wordt vanuit een gezamenlijke pedagogische visie en doelen. Kinderen kunnen gemakkelijk doorstromen van de ene organisatie naar de andere binnen het gebouw. Zo zijn we laagdrempelig voor ouders, bundelen we onze kennis, en kunnen elkaar snel informeren wat de ontwikkeling van de kinderen ten goede komt.