Kindcentrum De Ontdekking

Kamerlingh Onneslaan 3 4904 KJ Oosterhout

  • Betrekken van kinderen bij concrete zorgactiviteiten waarin ze verantwoordelijkheid krijgen voor het welzijn van hun levende omgeving.
  • "Talent moet de mogelijkheid krijgen om uit te groeien tot een schat die een leven lang meegaat" #Cultuureducatie
  • Indrukken, ervaringen en emoties kunnen in verschillende kunstactiviteiten worden weergegeven. Voor elke kunstdiscipline een ruimte.
  • Een school als kloppend hart in de buurt. Een rijke speel-/leeromgeving maken we samen met ouders, medewerkers, buurtbewoners, ea.
  • We gaan voor een holistische benadering van het kind. In interactie ontdek je wie jij bent. Door de ander, leer je jezelf kennen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Ontdekking kiezen we ervoor om alle leerlingen in groep 8 deel te laten nemen aan de IEP doorstroomtoets. Bepaalde leerlingen hoeven echter niet meegeteld te worden in de gemiddelde score (leerlingen korter dan 4 jaar in Nederland, leerlingen die uitstromen naar VSO arbeidsmarkt of dagbesteding, leerlingen met een IQ lager dan 75). Voor deze kinderen maken we een ontwikkelperspectief met tussendoelen, waarin de ontwikkeling van deze kinderen te zien is.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij toetsen op school volgens een jaarlijks vastgestelde toetskalender. Voor de groepen 3 t/m 8 zijn er toetsen voor rekenen/wiskunde, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. Begin groep 7 wordt de NSCCT-toets afgenomen. De NSCCT-toets (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) is een test die inzicht geeft in het leerpotentieel van leerlingen. In groep 8 maken de kinderen de drempeltoets en de IEP doorstroomtoets. Door deze toetsen op vaste momenten in het schooljaar af te nemen, krijgen we van ieder kind een objectief beeld over zijn/haar vorderingen en kunnen we mede op basis van deze gegevens de kinderen gericht begeleiden. Alle gegevens worden bewaard in het digitale leerlingvolgsysteem. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van doelenchecks en methode- en thema gebonden toetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt in de jaren opgebouwd en met kind en ouders besproken. Naast het schooladvies hanteren we een landelijk genormeerde doorstroomtoets IEP. We adviseren kansrijk en stellen bij twijfel over een leerling het advies, waar mogelijk, naar boven bij. 

Advisering groep 7
De leraren van groep 7 bespreken in februari een voorlopig schooladvies met de leerlingen en ouders. Dit advies komt tot stand tijdens de adviescommissie. De adviescommissie bestaat uit: leraren groep 7, leraar groep 6 en de intern begeleider.

Advisering groep 8
De leraar van groep 8 geeft in maart een definitief advies aan de leerlingen en ouders. Dit advies komt tot stand tijdens de adviescommissie. De adviescommissie bestaat uit: leraren groep 7, leraar groep 8, de intern begeleider en directie.

We volgen onze leerlingen gedurende 3 jaar op het VO op basis van gegevens die we verkrijgen van het voortgezet onderwijs. We zien dat onze adviezen realistisch zijn, aangezien 90 - 95 % van de kinderen een diploma haalt op de school van het schooladvies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Emotioneel vrij zijn, nieuwsgierig zijn en zelfvertrouwen hebben vormen de basis voor alles. 

We leren kinderen vaardigheden ontwikkelen, die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals bijvoorbeeld samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale vaardigheden dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, een pestvrije leeromgeving, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. 



Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Emotioneel vrij zijn
  • Nieuwsgierig zijn
  • Zelfvertrouwen hebben

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven