Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Werken met units
We werken met stamgroepen die worden gevormd door leerlingen met dezelfde leeftijd.
Twee stamgroepen samen vormen “een unit”. Binnen een unit is het mogelijk om leerlingen uit te wisselen voor rekenen, lezen en spelling. De overige vakken volgen de leerlingen in principe in hun eigen stamgroep maar ook hier liggen mogelijkheden voor leerkrachten om eventueel uit te wisselen, indien dit de ontwikkeling van de leerlingen ten goede komt. Binnen een leerjaar worden de units gevormd, het niveau bepaalt het leerstofaanbod. We werken met units van 2 tot maximaal 3 groepen samen.Naast de groepsleerkrachten worden leerlingen ondersteund indien nodig door logopedisten, remedial teacher, psychologe, schoolmaatschappelijk werk, stagiaires en onderwijsassistent bij de jongste kinderen.
De leerlingen op De Wissel hebben hun onderwijstijd hard nodig. We streven ernaar onze leertijd effectief te besteden. De eerste zoemer in de ochtend gaat daarom bij ons om 8.40 uur. De kinderen hebben dan 5 minuten de tijd om hun jas op te hangen en naar hun klas te gaan. Om 8.45 uur gaat de tweede zoemer en starten de lessen. Voor de kleuters hanteren we een inlooptijd vanaf 8.30 uur.
Onze SBOplusgroepen hebben hun programma aangepast zodat ze 2.00u per week kunnen besteden aan de domeinmiddag.
Hierin wordt vooral praktisch gewerkt aan de domeinen: werken en wonen. Hierin staat techniek, consumptieve techniek en tuinarbeid centraal.
Er wordt in kleine groepjes onder leiding van de leerkracht, onderwijsassistent, stagiaire of vrijwilliger gewerkt waarbij de laatste werken met de kinderen onder verantwoordelijkheid van de eigen leerkracht.
Scholen in het SBO hebben dezelfde kerndoelen als gewone basisscholen. Maar de leerlingen in het SBO krijgen meer tijd om die te halen. Op De Wissel zijn de groepen kleiner, verwachten we dat leerkrachten zich extra scholen en is er meer deskundigheid ter ondersteuning aan het leerproces. In principe stromen onze leerlingen uit naar het vmbo, het praktijkonderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs.
Er worden uitsluitend leerlingen geplaatst die een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) hebben ontvangen van de Commissie van Toelaatbaarheidsverklaringen (CTLV). Wanneer er een TLV is afgegeven, is dit altijd voor bepaalde tijd. Na deze periode moet bepaald worden hoe nu verder:
- plaatsing handhaven binnen het SBO
- een verwijzing aanvragen voor het SO
- terugplaatsing aanvragen voor BaoDe Wissel streeft ernaar om het kind voldoende kansen te bieden om zijn/haar ontwikkelingsmogelijkheden zo optimaal mogelijk te ontplooien. Aan het pedagogisch handelen liggen de concepten adaptief onderwijs en SWPBS (SchoolWide Positive Behaviour Support) ten grondslag.
Door binnen onze units de mogelijkheid te creëren leerlingen op niveau te kunnen indelen voor lezen, spelling en rekenen, kunnen wij kinderen een passend aanbod doen op cognitief vlak.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanaf schooljaar 2022-2023 hebben we een observatiegroep met leerlingen (4-7 jaar) waarbij nog niet helemaal duidelijk is wat hun onderwijsbehoeften zijn en in welke type onderwijs zij het beste af zijn. Dit schooljaar zijn we met een soortgelijke groep 3-4 gestart. Beide groepen worden gefinancierd vanuit het Regionaal Samenwerkingsverband Breda en omstreken (RSV Breda e.o.)
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.