Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Delta-voorzieningen
Voor anderstaligen
Kinderen die vanuit het buitenland naar Nederland komen en de Nederlandse taal niet of weinig spreken, kunnen bij Delta gebruik maken van de Nieuwkomers voorziening, de NKO, om de Nederlandse taal zo snel mogelijk te leren. In Oosterhout wordt deze voorziening aan geboden binnen een samenwerking van Delta en PCPO. Wanneer een leerling in de leeftijd van groep 3 t/m 8 start op het Nederlandse onderwijs, wordt er eerst gebruik gemaakt van van het onderwijsaanbod van de NKO. Kinderen starten daar voor een periode van minimaal 10 maanden. Het onderwijs daar is onder andere gericht op het leren van de Nederlandse taal. Na afronding van de periode maakt de leerling de overstap naar een passende basisschool in zijn of haar wijk.Voor meer- en hoogbegaafde kinderen
Bij Delta vinden we het belangrijk dat meer- en hoogbegaafde leerlingen zoveel mogelijk dichtbij huis passend onderwijs kunnen volgen. Dit betekent dat kinderen zoveel mogelijk in de eigen groep, op de eigen school, binnen de wijk of binnen Oosterhout geholpen kunnen worden. De scholen binnen Delta blijven zich ontwikkelen om het basisaanbod verrijking goed te kunnen verzorgen. Aan iedere school is een coördinator begaafdheid verbonden. Binnen Delta-onderwijs is een expertisecentrum met specialisten begaafdheid en zogenoemd twice exceptional aanwezig, wat al dan niet vanuit een arrangement ondersteuning biedt aan scholen, leerkrachten en leerlingen. Het Labyrint is binnen Delta-onderwijs een voltijdsvoorziening voor hoogbegaafde en twice exceptional leerlingen. Leerlingen komen in aanmerking voor deze voorziening als de ondersteuningsvraag het aanbod van de eigen school of werkeenheid overstijgt. Deze voorziening is geschikt voor kinderen waarvoor meer leerkrachtnabijheid nodig is. Dit kan deeltijd, voltijd, kortdurend of langdurend zijn. Het aanbod is op maat en gericht op terugkeer naar het regulier onderwijs. Via de school wordt de juiste ondersteuning geregeld. De leerkracht, intern begeleider of directie draagt hiervoor zorg. Zij schakelen eventuele extra ondersteuning vanuit het expertisecentrum in. Voor de Delta-scholen zijn geen kosten verbonden. Heeft u vragen over deze voorziening? Stel ze gerust op school of stuur een e-mail aan [email protected].
Binnen ons onderwijs neemt taalverwerving een belangrijke plek in. Samen met de voorschool zetten we binnen ons aanbod intensief in op woordenschat.
Binnen ons onderwijs is er intensief aandacht voor taalverwerving. Tijdens alle lessen is er aandacht voor woordenschat en taal.
Wij zijn een school waar ieder kind welkom is. Samen met de leerling, zijn ouders en specialisten zoeken we naar manieren om aan de specifieke onderwijsbehoefte van de individuele leerling te voldoen. 4x per jaar voeren we met iedere leerling een voortgangsgesprek waarin deze behoefte geïnventariseerd wordt met de leerling en de resultaten geanalyseerd. Op basis van de uitkomsten van dit gesprek wordt afgesproken welke ondersteuning wordt ingezet om leerdoelen te behalen.
Zorg- of probleemkinderen bestaan in onze optiek niet. Het is onze "zorg" en verantwoordelijkheid om altijd goed af te stemmen op de de leerling en in de behoefte te voorzien zodat het kind kan ontwikkelen en beoogde leerdoelen behaald. Mocht het niveau van ondersteuning onvoldoende zijn om te voldoen aan de gestelde doelen, dan wordt opgeschaald. In ondersteuning gaan we dan over naar een hogere mate van intensieve ondersteuning.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is voor iedere leerling uit Slotjesveld een passende onderwijsplek te verzorgen. We onderzoeken daarom samen met ouders, team en externe deskundigen de kansen en mogelijkheden voor iedere leerling. De Kameleon is een lerende organisatie met als doel kwalitatief goed onderwijs. Dit vraagt van het team een onderzoekende en kritische houding. We ontwikkelen gezamenlijk ons onderwijs naar aanleiding van de analyse van de beschikbare data (cijfers, observaties, gesprekken). Hierbij onderzoeken we effectieve interventies en borgen wat werkt. We werken gestructureerd en planmatig aan de optimalisatie van ons onderwijs. Welbevinden en betrokkenheid van de leerlingen en het team vormen de basis om tot ontwikkeling te komen. We zorgen voor een sociaal veilige school door bewust in te zetten op het pedagogisch klimaat, sociaal emotioneel leren en groepsdynamiek.
Peutertijd
Op de Kameleon hebben we een inpandige peuterspeelzaal: Kameleon voorschool. Wij vinden het belangrijk om een doorgaande lijn te verzorgen van de peuterspeelzaal naar de basisschool, onze voorschool is daarom een onderdeel van de school. De voorschool en de groepen 1-2 werken zoveel mogelijk aan dezelfde thema's en de voorschool neemt, waar kan en op eigen niveau, deel aan de activiteiten van de school.
Tijdens de peutertijd op de voorschool verzorgen we een doordacht aanbod. Hierbij zijn welbevinden en betrokkenheid het uitgangspunt en werken we aan de ervaringsdoelen van het SLO. De ontwikkeling van de kinderen wordt zowel op de voorschool als in de kleutergroepen geobserveerd middels de KIJK. Op het moment dat een leerling 4 jaar wordt vindt er een warme overdracht plaats naar de basisschool. De peuters mogen twee dagdelen per week naar de voorschool komen, kinderen met een VVE verklaring mogen 4 dagdelen komen. Een VVE-verklaring wordt afgegeven door het consultatiebureau. Meer informatie over de voorschool vindt u op onze website en in het pedagogisch beleidsplan.
Groep 1-2
Op onze school zitten de groepen 1 en 2 bij elkaar in Unit 1. Door te kiezen voor een Unit kunnen wij onze visie waarborgen. Als school zien wij veel voordelen om de leerlingen uit de groepen 1 en 2 samen in een Unit te laten functioneren. Eén van de grootste voordelen is dat de jongere leerlingen, die voor het eerst op school komen zich kunnen optrekken aan de oudere leerlingen. Op deze wijze leren de oudere leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor de jongere leerlingen en voelen de jongere leerlingen zich meer gesteund en begrepen in de nieuwe omgeving. De leerlingen van groep 1 zien van oudere leerlingen wat de regels en afspraken zijn en hoe er in de groep gewerkt en gespeeld wordt. De leerlingen van groep 2 kunnen de leerlingen van groep 1 helpen bij bepaalde zaken, zoals veters strikken, jassen dichtmaken, enz.. Hierdoor worden jongere leerlingen eerder gestimuleerd om dit ook zelf te doen. Een ander groot voordeel is dat de leerlingen makkelijk mee kunnen doen met een andere groep. Zo kan een leerling uit groep 1, die al aan bepaalde activiteiten van groep 2 toe is, daaraan deelnemen. Tevens kan een leerling uit groep 2, dat nog wat extra activiteiten uit groep 1 nodig heeft daaraan meedoen. Doordat leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten komen ze meer tot spel. Ze stimuleren en helpen elkaar waar nodig. De taalontwikkeling van groep 1 en 2 is van groot belang. Door te kiezen voor een combinatiegroep ontwikkelen de leerlingen van groep 2 hun taal extra goed. Zij zullen namelijk aan de leerlingen van groep 1 verwoorden hoe bepaalde dingen in elkaar zitten. De leerlingen uit groep 2 bouwen op deze wijze succeservaringen op omdat zij verhoudingsgewijs al veel dingen weten.
Naar groep 2
De leerlingen die in de maanden juli, augustus of september voor het eerst naar school komen, gaan naar groep 1 en het schooljaar daarop in principe naar groep 2. Bij de kleuters die geboren zijn in het najaar ligt dit anders. Ze gaan in principe door naar groep 2, maar gedurende het jaar houden we de ontwikkelingslijnen goed in de gaten en gaan we in gesprek met u om te bepalen of de leerling voldoet aan de voorwaarden om naar groep 2 te gaan. De leerlingen die in groep 1 gestart zijn in de tweede helft van het schooljaar, blijven in principe het schooljaar daarop in groep 1. Voor alle kleuters geldt dat zij een aanbod krijgen dat bij hun ontwikkelfase past. 'Langer kleuteren' betekent dus niet alleen maar herhaling van lesstof, maar verder gaan met de zone van naaste ontwikkeling van de leerling.
Naar groep 3
In principe gaan alle leerlingen van groep 2 door naar groep 3. Gedurende het jaar houden we de ontwikkelingslijnen van alle kinderen goed in de gaten en gaan we in gesprek met u als de leerling niet voldoet aan de voorwaarden om naar groep 3 te gaan.