Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Voortgangsgesprek
Vanaf de kleuterklas heeft u met de leerkracht van uw kind 3 keer per jaar een voortgangsgesprek. De gesprekken cyclus op onze school ziet er als volgt uit;
September; Unit 1 t/m 4 startgesprekken Dit gesprek is samen met ouder(s)/verzorgers, uw kind en de leerkracht.
November; Unit 2 t/m 4 voortgangsgesprekken.
Januari; Unit; 1 voortgangsgesprekken, Groep 8; voorlopig adviesgesprekken voor het voortgezet onderwijs. Dit gesprek is samen met ouder(s)/verzorgers, uw kind en de leerkracht.
Maart; Unit 2 t/m 4 voortgangsgesprekken.
Juni; Unit 1; voortgangsgesprekken, Groep 7; voorlopig breed advies VO. Dit gesprek is samen met ouder(s)/verzorgers, uw kind en de leerkracht. Voor Unit 2, 3 en groep 8 zijn er optionele gesprekken. Dit kan op initiatief van de leerkracht of op aanvraag van de ouder of verzorger.
Natuurlijk is er ook ruimte voor een extra gesprek met de leerkracht in de periodes tussen de gesprekken.Samen met de ouder en de leerling bespreken we op welk niveau de leerling zich bevindt en welke doelen gesteld worden om een reële en passende uitstroom te bereiken.
We hechten er veel waarde aan om open en transparant gedurende de hele schoolloopbaan met elkaar om te gaan.
Rapporten
Bij de voorschool en Unit 1 krijgen de kinderen op onze school een Portfoliomap. Kinderen zijn vaak super trots op hun portfoliomap! De map bestaat uit werkstukken en werkjes waar ze trots op zijn.
Vanaf unit 2 krijgen de kinderen 2 maal per jaar een rapport; het winter (februari/maart) en het zomer (juni/juli) rapport.Methode onafhankelijke toetsen
Wij werken met het leerlingvolgsysteem IEP van bureau ICE. Deze toetsen nemen we af op de momenten: januari/februari en mei/juni. DE IEP toetsen zijn gemaakt door een onafhankelijk toets instituut en staan dus los van de methode die wij op school gebruiken. De resultaten geven een goed beeld van de vooruitgang in ontwikkeling van uw kind.
Wij nemen op school de toetsen af voor rekenen, spelling, begrijpend lezen, woordenschat, studievaardigheden. Daarnaast maken we gebruik van AVI en DMT om de leesvorderingen in de gaten te houden.
Tijdens het derde voortgangsgesprek in feb/maart worden de toets resultaten en de ontwikkeling van uw kind besproken. In het rapport vindt u een overzicht van de IEP toetsen. De normering wordt tijdens het voortgangsgesprek uitgelegd.
De ontwikkeling van de peuters en kleuters wordt bijgehouden in KIJK!-registratie en met Mijn Kleutergroep en Mijn Peutergroep.
Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen een zo goed mogelijk passende plek in de maatschappij krijgen. Om deze reden zullen wij de kinderen van onze school ook een zo kansrijk mogelijk advies geven voor het voortgezet onderwijs.
Bij de advisering voor passend vervolg onderwijs nemen wij verschillende onderdelen mee. We kijken naar de ontwikkeling van de leerlingen gedurende de 8 jaar dat ze op de basisschool zitten. Dit is niet alleen op cognitief vlak maar ook op leerlingkenmerken zoals bijvoorbeeld werkhouding. Bij de totstandkoming van zowel het voorlopige als het definitieve advies zijn de leerkracht, Intern begeleider en directie betrokken. Dee adviezen worden daarna met het team besproken en bekeken. Dit doen we om elkaar scherp te houden op het kansrijk adviseren.
Voor de ouders van groep 7 en 8 organiseren we in november een informatie avond over het voortgezet onderwijs. Eind groep 7 geven wij een voorlopig advies. In januari krijgen de leerlingen van groep 8 hun advies. Na de doorstroomtoets van IEP wordt dit advies definitief gemaakt. Als de leerling op de doorstroomtoets hoger scoort dan het gegeven advies dat gegeven is door de school, wordt dit advies bij gesteld. Tenzij school en ouders een goede onderbouwing hebben om het advies niet aan te passen. Het advies wordt nooit naar beneden bij gesteld.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Kameleon wil bijdragen aan de zelfstandigheid, het zelfbewust zijn en het respectvol zijn ten aan zien van de omgeving van haar leerlingen. Dat doet de school door in woord en daad dit gewenste gedrag dagelijks voor te doen en uit te dragen. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet altijd. Daarom handelen onze leerkrachten volgens de methodiek van PBS. Hierbij horen duidelijke gedragsverwachtingen naar de leerlingen, lessen om dit aan te leren, modeling (voordoen) door de leerkrachten en correctie vanuit duidelijke en positieve benadering.
Wij vinden veiligheid, duidelijkheid en structuur een onderdeel van een fijne schoolomgeving. Daarnaast vinden wij een goede groepsdynamiek essentieel om goed en effectief onderwijs te kunnen geven.
De sociale opbrengsten volgen wij middels "Hart en ziel", de vragenlijst sociale veiligheid en de groepsdynamische observaties in de groepen. Met behulp van deze gegevens wordt bekeken wat een groep en /of een individueel kind nodig heeft.
Nadat in het schooljaar 2022-2023 onze school de beoordeling zeer zwak had gekregen van de onderwijsinspectie, zijn wij een intensief verbeter traject gestart. Dit heeft geresulteerd in een voldoende resultaat binnen een jaar. Momenteel heeft onderwijs op alle onderdelen voldoende beoordeeld door de inspectie van onderwijs. Vanuit deze sterke onderwijsbasis maken en geven wij iedere dag met ons bevlogen team goed onderwijs.
Vanuit onze visie, evaluatie, de onderwijsbehoeften van onze leerlingen en resultaten maken wij onderbouwde keuzes om ons onderwijs steeds te blijven verbeteren.