Taakspel
Op de Plataan werken we in alle groepen met Taakspel. Dit is een groepsgerichte werkwijze om leerlingen te leren zich beter aan de klassenregels te houden. Hierdoor vermindert onrustig en storend gedrag. Taakspel beïnvloedt ook het taakgerichte gedrag van leerlingen, waardoor er dus beter en efficiënter gewerkt wordt in de groep met meer kans op betere scores als gevolg. Bovendien verbetert het klassenklimaat, doordat er op een positieve manier met elkaar wordt omgegaan. Het gewenste gedrag wordt namelijk op een positieve manier beloond door het geven van complimenten en het ongewenste gedrag wordt genegeerd.
Fides
Op de Plataan werken we met de sociaal emotionele methodiek FIDES. D.m.v. deze methodiek werken we a.d.h.v. symbolen met kinderen en groepen aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en welbevinden. Op deze manier leren kinderen te vertrouwen op zichzelf en hun eigen mogelijkheden, zodat ze zich beter staande kunnen houden in een steeds veranderende samenleving.
De volgende symbolen worden vanuit de methodiek aangeboden:
- 100 % t-shirt: We accepteren wie we zijn en hoe we zijn en dat laten we ook zien. We zijn goed zoals we zijn.
- De ballon: Bij het werken aan zelfvertrouwen en opkomen voor onszelf, is het belangrijk om een goede houding aan te nemen. Dit is te leren door ons een ballon voor te stellen in onze borst. We kunnen ons enorm opblazen. We kunnen ons een leeggelopen ballon voelen. Het fijnste is het om ‘1-ballon’ te zijn.
- De domino: Beeldt meeloopgedrag uit en geeft daarmee inzicht in groepsprocessen. Met voldoende moed en zelfvertrouwen (1 ballon) lukt het steeds beter om ons niet mee te laten voeren, maar om ‘eruit te stappen’.
- De rugzak: We hebben als het ware een onzichtbare rugzak. De hele dag maken we vanalles mee en dat levert, samen met onze gedachten, allerlei gevoelens op. Deze ervaringen en de betekenis die we er aan gegeven hebben, hebben invloed op ons gedrag. Het is daarom belangrijk om met anderen te delen wat er in onze rugzak zit. Dan begrijpen we beter waarom we (of anderen) op bepaalde momenten reageren zoals we reageren.
- De matroesjka: Is een hulpmiddel om onszelf en anderen duidelijk te maken hoe we ons voelen. Het helpt ons om fijne en minder fijne gevoelens te accepteren, om er beter mee om te gaan. Ze zijn er en gaan ook weer voorbij. Het kan ons ook laten zien dat gevoelens, over iets dat niet met ons te maken heeft, te diep binnenkomen. Dat we ervoor kunnen kiezen om het los te laten.
- de sleutelbos: We zouden een probleem voor kunnen stellen als een gesloten deur. Om die deur te openen, hebben we een passende sleutel nodig. Als we een bos vol sleutels hebben, zit er bijna altijd wel eentje bij die past. We weten echter meestal niet meteen welke dat is. Aan de sleutelbos zit ook een grote sleutel. Met deze sleutel, die staat voor het vertrouwen dat er een oplossing is, gaan we sleutels proberen tot we de meest werkzame gevonden hebben.
- Het oké-ojéé kastje: Ons gedrag wordt erg bepaald door wat we denken. Door ‘ojee en oké gedachten’ te herkennen, krijgen we inzicht in ons gedrag. We leren hierdoor anders te handelen en daarmee de (vaak) irreële angsten en onzekerheden positief om te buigen.
Kinderen ontwikkelen zich wanneer zij zich veilig voelen, daarom is sfeer erg belangrijk. De Plataan is een plek waar leerlingen zich op hun gemak voelen, zichzelf durven zijn, zich geaccepteerd voelen en vertrouwen hebben in zichzelf en anderen. Elke dag werken we aan het behouden en versterken van het klimaat op ons Kindcentrum.
Veiligheid, rust, structuur, beroep doen op de nieuwsgierigheid van kinderen en uitdagingen zijn belangrijk voor een prettige sfeer. Onze school is een leer- en ontmoetingsplek voor kinderen en 'Ruimte om te groeien' staat centraal in alles wat we doen. De onderlinge omgang wordt gekenmerkt door het woord respect.
Sociale veiligheid
Een veilige omgeving voor kinderen, ouders en medewerkers houdt in dat er een prettige sfeer op ons Kindcentrum is. Hoe we dat realiseren hebben we omschreven in ons sociaal veiligheidsplan. Daarin staat hoe wij omgaan met onveilige situaties, meldingen, pesten en incidenten. We hebben vertrouwenspersonen, een aanspreekpunt pesten en een coördinator sociale veiligheid en er is een anti-pestprotocol. Daarnaast hebben we aandacht voor relationele en seksuele ontwikkeling en voor mediawijsheid. Op SKOBOS-niveau hebben we een klachtenregeling en een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De Plataan beschikt over een sociaal veiligheidsplan en een pestprotocol. Via onderstaande links kunt u beide inzien.
Sociaal veiligheidsplan
Pestprotocol
Verkeersveiligheid en bedrijfshulpverlening
Ook besteden we aandacht aan een veilige verkeerssituatie en leer- en werkomgeving. We dragen het verkeersveiligheidslabel, geven in alle klassen verkeerslessen en doen mee aan ANWB Streetwise en de ANWB lichtbrigade. Om het leren en werken op ons Kindcentrum zo veilig mogelijk te houden hebben we ruim voldoende bedrijfshulpverleners en medewerkers met een EHBO-diploma en zorgen we altijd voor een actueel ontruimingsplan dat we een paar keer per jaar oefenen. Onze school beschikt over een Beleidsplan Verkeer en een Protocol Buitenschoolse Activiteiten.
Door het aanbod van onze lessen middels Veilig Verkeer Nederland en de bijpassende projecten beschikken wij over het BrabantsVerkeersVeiligheidsLabel.