Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsbezetting.
Groep 1-2 a: Britt Neggers en op vrijdagochtend Tanja v.d. Wiel
Groep 1-2 b: Stijntje van Ham en Tanja v.d. Wiel
Groep 1-2 c: Femke Hamers de Jager en Eline Lauwers
Groep 3: Judie van Kollenburg en Corina de Bont
Groep 4: Sanne v.d. Biggelaar en op vrijdagochtend Connie Smits
Groep 5: Miranda van Kleef en op maandag Sanne Kleijn
Groep 6: Demi van Hattem
Groep 7: Lieke van Herwaarden en op vrijdag Sanne Kleijn
Groep 8: François Steegs en op donderdag Sanne Kleijn
Gymlessen.
De groepen 1-2 t/m 8 krijgen één keer per week een gymles van Sander Boselie. De kleuters gymmen in de speelzaal, de kinderen van groep 3 tot en met 8 in de gemeentelijke gymzaal de Halm.
Muziekonderwijs.
De kinderen van de groepen 4 en 5 krijgen gedurende 30 weken per schooljaar een muziekles gebaseerd op Algemene Muzikale Vorming van Annemarie Markgraaf.
Totaal 25 uur per week voor de groepen 1 t/m 8.
Totaal 25 uur per week voor de groepen 1 t/m 8.
In groep 3 ligt het accent op leren lezen, schrijven en rekenen. Dat is terug te zien in de hoeveelheid uren die hieraan besteed wordt.
Het urentotaal dat in groep 3 bij lezen vermeld staat, is het totaal aantal uren voor taal / lezen.
Lessen programmeren e.a. ICT basisvaardigheden worden tijdens de leerarrangementen aangeboden.
Op de Plataan werken wij handelingsgericht. Over 4 jaar zijn wij ook allemaal in staat om handelingsgerichte diagnostiek toe te passen. We hebben een gedragsspecialist die het team, kinderen en ouders kan ondersteunen bij vragen en handelen rondom gedrag gerelateerd aan mogelijkheden binnen het onderwijs.
De Plataan is geen jeugdhulpverlening en er is een grens aan de mogelijkheden en de deskundigheid. Het is moeilijk vooraf een “harde grens” aan te geven. Veiligheid van kinderen en medewerkers wegen mee, zo ook de ruimte die de leerkracht heeft om een leerling individueel te begeleiden. Een kind met een ondersteuningsvraag moet zich kunnen ontwikkelen binnen een groep. De gedragsspecialist werkt samen met de Intern Begeleider en zij leggen waar nodig contact met TeamWijzer of andere externen.
Er zijn 3 medewerkers opgeleid met betrekking tot hoog sensitiviteit en het team heeft een workshop gevolgd. Ook is er een protocol hoog sensitiviteit. Op Plataanniveau is het begaafdheidsprotocol klaar, dat beschrijft wat er op schoolniveau wordt gedaan om betreffende groep leerlingen te begeleiden binnen de groep. Mocht dit onvoldoende antwoord zijn op de behoefte van het kind dan wordt een arrangement aangevraagd voor de bovenschoolse Plusklas. Het protocol ERWD (Ernstige Reken-Wiskunde problemen en Dyscalculie) is afgerond en geïmplementeerd. De rekenspecialist heeft een vaste rol in de begeleiding van leerkrachten en kinderen als er vragen zijn rondom rekenen. Anderstalige leerlingen (statushouders, arbeidsmigranten) krijgen op maat een taaltraject aangeboden. Door deze kinderen wordt een arrangement: Nederlands als tweede taal, NT2 aangevraagd. Binnen SKOBOS is er ruimte om anderstaligen in de taalklas te plaatsen. Op de Plataan hebben we 0.5 extra formatie ingezet op basis van NPO gelden om alle leerlingen waar thuis geen Nederlands wordt gesproken te ondersteunen. Op maandagmiddag na lestijd is er voor de andertalige leerlingen van groep 1 tot en met 4 een extra aanbod.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is om te zorgen voor een teamgedragen aanpak met betrekking tot de sociaal emotionele ontwikkeling. In het schooljaar 2022-2023 gaat het team een teamtraining volgen m.b.t Fides. Werken vanuit symbolen en een gezamenlijke taal.
Voor de kinderen waar thuis Nederlands niet de voertaal is, is er een aanbod m.b.t woordenschat in groep 1/2 tot en met 5. (LOGO 3000). Op de Plataan is een specialist die zich bezig houdt met ondersteuning van de leerkracht, plaatsing en ondersteuning van de anderstalige leerlingen.
Kindcentrum de Plataan staat voor onderwijs en opvang voor kinderen van 0 t/m 12 jaar. We zijn volop in ontwikkeling om deze samenwerking verder te vertalen naar een nog meer geïntegreerd geheel.
Peuters en kleuters ontmoeten elkaar op activiteitenniveau. Er is een gezamenlijke themaplanning en thema-uitvoering. Er is een warme overdracht van de peuters naar de kleuters, waarbij de ouders, Pedagogisch Medewerker en leerkracht aanwezig zijn.
Op Kindcentrum de Plataan worden kinderen met een VVE-indicatie begeleid op de dagopvang en peuterwerk. Het VVE-programma Uk en Puk wordt gevolgd. LOGO 3000 wordt ingezet op de peuterdagopvang en peuterwerk tot en met groep 5 van het onderwijs.
We streven ernaar om de kinderen een ononderbroken aanbod te bieden van 0 t/m 12 jaar, één team te vormen voor het Kindcentrum en te werken aan de doorgaande lijn.