Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In de afgelopen jaren hebben de tussenresultaten een steeds belangrijkere plek gekregen binnen ons onderwijs. Zo worden de resultaten twee keer per jaar met het team besproken en leren we hierdoor van elkaar.
Deze resultaten laten ons zien welke kennis en vaardigheden nog aandacht behoeven per leerjaar, per kind of per vak. Op basis van deze inzichten kunnen we ons onderwijs aanpassen aan de behoefte van de kinderen om zo een nog betere basis mee te geven voor de toekomst
De school volgt de kinderen ook nadat de kinderen de Kring hebben verlaten. Velen komen nog wel eens terug op
school en we onderhouden contacten met de ouders.
We vragen ook gegevens op bij de scholen voor Voortgezet Onderwijs tot het derde jaar. Komend jaar willen we dit ook
doen in het vierde jaar.
Uit deze gegevens blijkt dat de kinderen in 92 % het onderwijs volgen op het niveau van ons advies.
In 8 % zijn de kinderen een niveau hoger op lager. ( 6 % hoger en 2 % lager)
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Kring is een Jenaplanschool waarin 20 basisprincipes centraal staan. De kern van deze principes is:
Elk mens is uniek en heeft het recht om een eigen identiteit te ontwikkelen.
Elk mens moet werken aan een samenleving met respect voor jezelf, elkaar en de omgeving.
In april 2018 heeft de Inspectie van Onderwijs een verificatieonderzoek uitgevoerd op onze school. Het was een inspirerende dag.
De inspectie gaf ons mooie complimenten:
- Wereldoriëntatie is daadwerkelijk het kloppend hart van het onderwijs;
- Activerend en inspirerend onderwijs, hoge betrokkenheid, gerichte feedback, differentiatie overal zichtbaar;
- Goede samenwerking met alle partners, advisering vervolgonderwijs gebeurt zorgvuldig;
- Veiligheidsbeleving wordt goed in kaart gebracht;
- Prettig en respectvol pedagogisch klimaat; kinderen voelen zich gezien en gewaardeerd;
- Interne communicatie is versterkt;
- Goede start gemaakt met gebruik maken van elkaars deskundigheid (verdient navolging).
Natuurlijk had de Inspectie ook wat adviezen voor ons, waaraan inmiddels hard wordt gewerkt (zie schoolplan):
- Verbinding W.O. en taal inzichtelijk maken;
- Aanbod voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben;
- Leerdoelen zichtbaar maken;
- Kinderen meer betrekken bij hun eigen doelen;
- Toezicht op het schoolplein (tussenschools);
- Borging kwaliteitsverbeteringen.