Basisschool De Weiert

De Goorns 28 7873 AM Odoorn

  • De Weiert staat in een groene omgeving, gelegen naast een bos- en heidegebied.
  • Regelmatig wordt bekeken hoe beweging onze leeractiviteiten kan ondersteunen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij gebruiken de doorstroomtoets van IEP. Het resultaat van onze eindopbrengsten is het gemiddelde van de afgelopen drie schooljaren. Dit resultaat ligt dit jaar op 1F boven het landelijk gemiddelde en op het gemiddelde van scholen met een vergelijkbare populatie. Echter  2f/ 1S ligt onder het landelijk gemiddelde en onder het gemiddelde van scholen met een vergelijkbare populatie.

Gezien de populatie (ouder- en leerlingkenmerken van o.b.s. de Weiert) ambiëren we een groei in deze resultaten. Middels een goede analyse (vanuit het traject Goed Worden Goed Blijven+, PO-raad) zijn er in het schooljaar 2022-2023 verbeterpunten opgepakt, met name voor het rekenonderwijs. Deze verbeterpunten zijn wel zichtbaar in de resultaten bij de overige groepen maar niet/ nauwelijks bij de eindtoets van groep 8. 

Schooljaar 2023-2024 willen we ons vooral gaan richten op werkhouding en nauwkeurigheid, door bij de vakken taal en rekenen de verwerking op papier te laten maken. Tevens wordt er gestart met een nieuwe methode voor begrijpend en voortgezet technisch lezen en ingezet op leesmotivatie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door regelmatig te toetsen waar een kind staat, kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de behoefte van het kind. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie over hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen speciale aandacht of hulp nodig hebben.  Voor de meeste vakken gebruiken wij een methode. Bij deze methoden kunnen wij met toetsen de tussentijdse voortgang van leerlingen meten. Daarnaast nemen wij de tussentijdse toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito/IEP af. De toetsuitslagen worden opgeslagen in het administratiesysteem Parnassys. 

Daarnaast nemen wij in januari en juni methode-onafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito af. De toetsuitslagen van de leerlingen worden opgeslagen in het administratiesysteem Parnassys. Dit programma is beveiligd en toegang tot de gegevens is beperkt tot de medewerkers van onze school.

Wij nemen jaarlijks onderstaande toetsen van Cito af

  • Drie Minuten Toets en AVI (technisch lezen)
  • Begrijpend lezen
  • Rekenen en Wiskunde
  • Spelling

De ontwikkelgrafieken behorende bij de Citotoetsen worden twee keer per jaar met de ouders en de kinderen gedeeld. Ouders hebben het recht om deze gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Niet relevante gegevens kunnen op verzoek van ouders, verwijderd worden. Uitgebreide informatie over de rechten van ouders, zijn te vinden op de website van OPO Borger-Odoorn.

Trendanalyses

Resultaten worden niet alleen gebruikt om leerlingen en ouders op de hoogte te kunnen stellen van de ontwikkeling en het onderwijs individueel per leerling af te stemmen, maar worden ook gebruikt om de effecten van ons onderwijs in het algemeen te evalueren. Tweemaal per jaar houden we met het gehele team een trendanalyse. Hierbij kijken we naar de gemiddelde resultaten van de groepen, die we vergelijken met landelijke resultaten en en met onze eigen norm, die gezien de leerling- en ouderpopulatie iets boven het landelijk gemiddelde ligt. Op basis van onze evaluaties stellen we interventies op ter verbetering van ons onderwijs. De laatste drie jaren zien we een groei in de resultaten op het gebied van spellingonderwijs (ruim boven het landelijk gemiddelde) en lezen. In het schooljaar 2021-2022 zijn ook de resultaten voor het vak begrijpend lezen verhoogd, maar heeft niet elke groep afzonderlijk de norm gehaald. Het vak rekenen-wiskunde verdient op de Weiert momenteel de meeste aandacht. Enkele groepen hebben gemiddeld niet de gestelde norm bereikt en het leerkrachtenteam heeft, met begeleiding van een ondersteuner van de PO-raad, voor het aanbod en het didactisch handelen interventies opgesteld. Deze doelen en interventies staan in een plan van aanpak dat in schooljaar 2022-2023 wordt uitgevoerd. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor de totstandkoming van een schooladvies van de leerlingen naar het voortgezet onderwijs, volgen wij een procedure. Dat begint al vanaf groep 6, waar wij starten met het verzamelen van de toetsgegevens in het instrument Plaatsingswijzer. In groep 7 geven wij op basis van deze informatie, aangevuld met het beeld van de leerkracht, een voorlopig advies aan ouders. In groep 8 vindt een uitgebreid adviesgesprek plaats over welk type VO het beste bij een leerling past. Dit advies geven wij jaarlijks tussen 10 en 31 januari. Daarbij kijken wij onder andere naar: 

  • aanleg en talenten van een leerling; leerprestaties; 
  • de ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode; 
  • concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen van een leerling. 
  • de plaatsingswijzer  

Vervolgens maken de leerlingen in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets (met ingang van dit schooljaar is de eindtoets komen te vervallen en vervangen door de doorstroomtoets). Uiterlijk 24 maart maken wij ons definitieve schooladvies bekend bij leerlingen en ouders. Aanmelden bij het voortgezet onderwijs kan tussen 25 en 31 maart. Indien het toetsadvies hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan zullen wij ons advies hierop aanpassen. Alleen in het belang van de leerling, kunnen wij besluiten het advies niet te verhogen.?Ouders die zich niet kunnen vinden in het gegeven advies, kunnen dit aangeven bij de aanmelding naar het VO. Uiteindelijk bepaalt het VO de definitieve plaatsing.  Als een leerling onze school na groep 8 verlaat, vult de leerkracht een onderwijskundig rapport in. Zo zijn de resultaten en bijzonderheden al bij voorbaat bekend op de nieuwe school. Een overstap kan daardoor zo goed mogelijk plaatsvinden. Ouders ontvangen een kopie van dit rapport. Het origineel versturen wij naar de nieuwe school. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij streven naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. Daarom investeren wij ook in het sociaal emotioneel welbevinden van kinderen. Wij gaan uit van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep en op school. Vanuit deze basis werken we in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. We laten kinderen succeservaringen opdoen. Daarnaast richten wij ons ook op het kind als individu. Ieder kind is autonoom en mag zijn wie het is en laten zie wat hij of zij kan. 

Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoordelijke burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps(leerling) bespreking besproken (leerkracht en IB’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken.

Op de Weiert werken we met de methode Leefstijl. Ook gelden er gezamenlijke afspraken en is er in het gehele kindcentrum de regel van de maand, die via de nieuwsbrief ook met de ouders wordt gecommuniceerd.  Kinderen zijn namelijk gebaat bij een optimale samenwerking tussen school en thuis. Kinderen ervaren een groot gevoel van veiligheid als hun belangrijkste opvoeders zoveel mogelijk dezelfde normen en waarden delen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven