Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepering
De groepen 3 t/m 8 krijgen apart les (homogene groepen). Daarnaast hebben we twee combinatiegroepen 1/2. De groepen 1 en 2 zijn gecombineerd om beide groepen het gehele jaar ongeveer even groot te houden en evenwichtig te kunnen opbouwen. Ook zijn de groepen gecombineerd om kinderen elkaar te laten helpen; kleuters van verschillende leeftijden kunnen elkaar stimuleren en er is ruimte om het onderwijs op de behoeften af te stemmen. Leerlingen met een eigen leerlijn hebben de mogelijkheid om in andere klassen instructie te volgen.
Onze schoolorganisatie gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. Leerlingen van dezelfde leeftijd worden in een groep ingedeeld. In elke groep wordt een leerstofpakket geboden, dat passend is bij de ontwikkeling en leeftijd.
In de groepen 1 en 2 wordt de leerstof aangeboden in thema’s, die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Vanaf groep 2 vindt een geleidelijke overgang plaats van het ontwikkelingsgericht werken naar het programmagericht werken, zoals dat in de hogere leerjaren plaatsvindt.
Vanaf groep 3 neemt de leerstof in vakken een centrale plaats in. Wij richten het aanbod zo in dat in principe een leerling de basisschool in acht jaar kan doorlopen. In de wet is vastgelegd dat leerlingen in de periode van acht jaar 7520 uur onderwijs moeten ontvangen. Wij hanteren een continurooster en voldoen aan de wettelijke voorgeschreven uren. Bij voorstellen tot wijzigingen in de schooltijden, moet de medezeggenschapsraad instemming verlenen.
Ondersteuningsroute OPO Borger Odoorn
Alle basisscholen in de gemeente Borger-Odoorn en Emmen zijn aangesloten bij het samenwerkings-verband passend onderwijs 22.02. Dit zijn zowel de reguliere basisscholen als de scholen voor speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs. Het doel van deze samenwerking is voor ieder kind een zo passend mogelijk onderwijsaanbod te realiseren. Binnen OPO Borger-Odoorn hebben wij de ondersteuning op de volgende manier vormgegeven.
Ondersteuning op de basisschool
Het onderwijs op onze scholen is zo ingericht dat het zoveel mogelijk aansluit bij de mogelijkheden van de verschillende leerlingen. Leerkrachten geven dagelijks aan leerlingen instructie op maat, bieden differentiatie bij het aanbod, gaan uit van hoge verwachtingen, monitoren ontwikkeling en zorgen voor een positief groepsklimaat. Ze onderhouden contacten met ouders over de vorderingen van hun kind(eren) en in welke mate de kinderen ondersteuning nodig hebben. Op iedere school werkt naast de leerkrachten een intern begeleider. De basisschool werkt ook samen met externe professionals zoals de jeugdverpleegkundige/schoolarts van de GGD, een logopediste van de GGD en het sociaal team van de gemeente. De school kan daarnaast ook een beroep doen op het ondersteuningsteam (OT) dat werkzaam is binnen OPO Borger Odoorn, om mee te kijken bij de mogelijkheden van de ondersteuning voor de leerlingen en de vervolgstappen die worden genomen. Mogelijke vervolgstappen zijn:
- Een observatie in de groep en het van hieruit geven van adviezen aan de leerkracht.
- Het aanvragen en laten uitvoeren van een onderzoek bij een externe instantie om de ondersteuningsbehoeften van de leerling duidelijker in kaart te brengen.
- Het aanvragen van een arrangement bij het schoolbestuur.
Op een aantal momenten in de week kan van hieruit aanvullende ondersteuning aan de leerling/groep leerlingen worden geboden, uitgevoerd door een onderwijsassistent. Wanneer een arrangement wordt toegekend, stelt de intern begeleider samen met de leerkracht een ontwikkelingsperspectief (OPP) voor de leerling op. Hierin wordt omschreven hoe de (aanvullende) ondersteuning eruit gaat zien en wat de doelen zijn. Het OPP wordt periodiek met ouders geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Elk half jaar wordt samen met het OT besproken of het arrangement nog steeds noodzakelijk is.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wanneer blijkt dat de school, niet (langer) kan voldoen aan de ondersteuningsbehoeften van een leerling, wordt met ouders samen gezocht naar een andere school. Het OT helpt hierbij. Indien nodig kan ook het samenwerkingsverband worden betrokken om een passende plek te vinden. Veelal is dit een plek op een school in het speciaal basisonderwijs (SBO) of in het speciaal onderwijs (SO), maar ook kan bijvoorbeeld gekeken worden naar een school voor hoogbegaafde kinderen.
In onze regio zijn scholen voor SBO bv. De Toermalijn en De Catamaran in Emmen, De Baldakijn in Stadskanaal en voor SO De Aventurijn, De Springplank en de Thriantaschool in Emmen. Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en meer tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen die de leerkrachten ondersteunen. De groepen zijn vaak kleiner dan op de gewone basisschool. Voor de verwijzing naar een school binnen het gespecialiseerd onderwijs vraagt de reguliere basisschool een toelaatbaarheidsverklaring aan bij het samenwerkingsverband. Het OT begeleidt de school bij deze aanvraag en ouders worden hierin betrokken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Alle leerkrachten volgen in het schooljaar 2022-2023 een cursus over hoog- en meerbegaafde leerlingen. Zo kan hoogbegaafdheid eerder worden gesignaleerd en kan het aanbod beter worden afgestemd.
Eén van de kernwaarden van de Weiert betreft: "Behandel ieder kind anders." Met het traject Goed Worden Goed blijven + (PO-raad) werken leerkrachten van de Weiert aan een sterkere didactiek en betere afstemming op leerlingverschillen in de klas.
Thematisch onderwijs en het volgen van jonge kinderen
Jonge kinderen (in leeftijd tot 7 jaar) ontdekken al spelend de wereld. Daarom bieden wij in onze kleutergroepen een rijke omgeving aan, dat aansluit bij de belevingswereld van het jonge kind. Wij werken hiervoor in thema’s en motiveren kinderen tot spel en nieuwe ervaringen. Wij doen in de kleutergroepen veel aan taalvorming. De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met het instrument DORR (Dagelijks Observeren Registreren Rapporteren).
Kindcentrum en Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Het kindcentrum Odoorn bestaat uit obs De Weiert, voorschool de Weiert (PeuterKidz) Kinderopvang en buitenschoolse opvang (KeiKidz).
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) Kinderen van 2,5 tot 6 jaar vallen onder de voor- en vroegschoolse periode. In deze periode is het van belang extra te investeren in de taal- en sociale ontwikkeling, als daar vertragingen in zijn geconstateerd door het consultatiebureau. In de kinderopvang en in de kleutergroepen worden extra activiteiten aangeboden. Ouders kunnen een tegemoetkoming krijgen in de kosten voor extra kinderopvang.
Wij werken samen met en hebben afspraken over het aanbod en de overgang van de kinderopvang naar groep 1. Wij werken aan een doorgaande lijn in de ontwikkeling van de jonge kinderen. We werken samen met kinderopvangorganisatie Keikidz en de voorschool Peuterkidz. We hanteren dezelfde methodes en volgsystemen en er vindt regelmatig overleg plaats. Ook worden er gezamenlijke thema's gekozen en gezamenlijke gedragsafspraken gehanteerd, voor een goed pedagogisch klimaat met rust en structuur.
We kunnen door deze samenwerking een doorgaande leerlijn aanbieden voor kinderen van 0 tot en met 12 jaar. De basisvoorziening van onderwijs en opvang kunnen we dagelijks bieden van 07.00 tot 19.00 uur, voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 12 jaar.