Christelijke basisschool Rehoboth

Plataanstraat 12 4051 GS Ochten

  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Rehoboth

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is één van de hoofdtaken van elke leerkracht om goed te weten hoe het met zijn/haar leerlingen gaat. De leerkracht schept een goed pedagogisch klimaat waarin de kinderen zich thuis voelen. Tijdens de activiteiten op school worden de kinderen geobserveerd en bijzonderheden worden genoteerd. De leerkrachten letten op het gedrag van de kinderen. Er wordt gesignaleerd of kinderen zich al dan niet prettig voelen. Als er reden is tot zorg, neemt de leerkracht contact op met de ouders. We verwachten natuurlijk ook dat ouders contact opnemen met de leerkrachten als zij vragen of zorgen hebben over hun kind.

De leerkracht volgt uiteraard de vorderingen die een leerling maakt op school. Via een uitgekiend leerlingvolgsysteem (LVS) zijn we goed op de hoogte van de ontwikkeling van een leerling. Ons LVS bestaat uit diverse toetsen en observaties waardoor we over de gehele breedte van het leerstofaanbod weten hoe het met onze leerlingen gaat. De zorgleerlingen worden met de intern begeleider besproken en zonodig wordt een traject voor hulp ingezet. De intern begeleider coördineert deze hulp.

Leerlingvolgsysteem in groep 1 en 2
We volgen alle kinderen van de groepen 1 en 2 d.m.v. gerichte observatielijsten van Digikeuzebord. Digikeuzebord heeft alle leerlijnen, gebaseerd op de doelen van de SLO, geïntegreerd. In groep 2 wordt zo nodig bij een aantal leerlingen de schoolrijpheidstoets van Luc Koning (Pravoo) en/of de UGT (rekenvoorwaardentoets) afgenomen.

Toetsen vanaf groep 3
Het meten van de leervorderingen gebeurt vanaf groep 3 vooral aan de hand van toetsen. Elke methode heeft zijn eigen toetsen om te meten of de leerling de stof beheerst. Daarnaast gebruiken we toetsen van het Cito. Deze worden landelijk gebruikt en zijn ook zodanig genormeerd. Zo kunnen we vorderingen objectief meten.

Het gehele LVS omvat: taal/spelling, lezen, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. De resultaten van deze metingen worden bewaard in het (digitale) leerlingdossier. De toetsen worden op leerling-, groeps- en schoolniveau geanalyseerd. Tijdens teamvergaderingen, groeps- en leerlingbesprekingen worden de resultaten en analyses besproken. De resultaten kunnen aanleiding zijn om het onderwijs van enkele leerlingen, de hele groep of zelfs voor de hele school bij te stellen. Toetsresultaten spelen dus ook een rol bij de kwaliteitszorg.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 geven we, nadat de kinderen het eerste rapport mee naar huis hebben gekregen (januari/februari), tijdens het spreekmoment een pre-advies aan kinderen en ouders.
Elke leerling in groep 8 krijgt van ons voor 1 maart schriftelijk een schooladvies. Hierin staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. We kijken daarvoor onder andere naar leerprestaties, aanleg en ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode. Naast dit schooladvies komt er, door de invoering van de verplichte eindtoets PO, voor alle leerlingen in Nederland een zogenoemd ‘objectief tweede gegeven’, in de vorm van een resultaat op de centrale eindtoets. Het hele proces van schooladvies en plaatsing staat beschreven in onze "Procedure advisering en schoolkeuze leerlingen groep 8".

De eindtoets PO
De centrale eindtoets bestaat uit twee onderdelen: Nederlandse taal en rekenen. Er zijn meerdere aanbieders van eindtoetsen. Afgelopen jaren hebben we de IEP Eindtoets afgenomen. Ook dit jaar gaan we deze eindtoets weer afnemen. Het afnemen van de IEP Eindtoets neemt twee dagdelen in beslag.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De kinderen moeten het fijn vinden elkaar te ontmoeten, met elkaar te spelen en te werken. 

De Bijbel leert ons hoe te leven en hoe om te gaan met elkaar. In ons doen en laten willen we hier handen en voeten aan geven. Het is de basis voor een goed pedagogisch klimaat.  

Aan samen leven en werken wordt vorm gegeven in de lessen en er wordt aandacht aan besteed in kringgesprekken. We vertellen de kinderen dat er regels gelden op school. In de omgang met elkaar moet je je daaraan houden. Orde, regelmaat, plezier en gezelligheid zorgen ervoor dat er ruimte is voor ieder kind.

Pestgedrag en discrimineren worden niet getolereerd. De school hanteert hierbij een anti-pestprotocol.

De leerlingen worden bewust gemaakt van het feit dat ze in een multiculturele samenleving leven. Respectvol omgaan met de ander overbrugt verschillen in ras of cultuur. Bekendheid met en kennis van andere culturen vinden we daarom belangrijk. Dit gebeurt onder andere bij het vak wereldgodsdiensten in groep 6 t/m 8.   

We besteden, naast het geven van onderwijs, aandacht aan allerlei vieringen en feestelijke gebeurtenissen. De christelijke feestdagen krijgen volop aandacht. Met plezier organiseren we de schoolreisjes en excursies. De leerlingen van groep 8 hebben hun eigen kamp en musical. Dit geeft een gevoel van eenheid in de school met een klimaat waarin een ieder zich thuis moet kunnen voelen.

In een klimaat van samen doen, hoort ook samen delen. Eenmaal per jaar organiseren we een actie voor het goede doel. De leerlingneraad maakt hiervoor elk jaar de keuze. Door deze jaarlijkse projecten leren de kinderen om zodoende iets van onze rijkdom te delen met anderen.  

Goede contacten tussen alle geledingen binnen de school zijn uiterst belangrijk. We vinden het gewenst en noodzakelijk dat alle betrokkenen binnen de school elkaar snel en zonder omwegen kunnen vinden. Bij vragen en opmerkingen moet u snel bij de juiste persoon terecht kunnen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Vertrouwen
  • Zorgen voor jezelf en de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven