Christelijke basisschool Rehoboth

Plataanstraat 12 4051 GS Ochten

  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Rehoboth
  • Schoolfoto van Christelijke basisschool Rehoboth

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van leerkrachten wordt eerst geprobeerd de vervanging te regelen met de eventuele duo leerkracht van die groep. We zijn daarnaast aangesloten bij IPPON-personeelsdiensten, een organisatie die bemiddelt bij invalwerk. We streven ernaar met vaste vervangers te werken. Het CPOV heeft daarvoor meerdere poolleerkrachten in vaste dienst. Met het huidige lerarentekort is het niet altijd mogelijk vervanging te vinden. In het uiterste geval kan een groep naar huis gestuurd worden. We handelen volgens het protocol “vervanging van een leerkracht bij ziekte”.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs gaat uit van het leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat in de groepen alle kinderen in principe dezelfde leerstof te verwerken krijgen. In dit systeem is het mogelijk dat kinderen doubleren. Dit gebeurt slechts na zorgvuldige afweging en in overleg met de ouders. De uiteindelijke beslissing betreffende doublure neemt de school. We proberen vanaf groep 3 homogene groepen samen te stellen. Door de beschikbare formatie en/of de leerlingenaantallen moeten we soms kiezen voor heterogene/combinatiegroepen.

Uitleg bij de termen:

  • In een homogene groep worden kinderen met hetzelfde vaardigheidsniveau bij elkaar geplaatst;
  • In een heterogene groep worden leerlingen met verschillende vaardigheidsniveaus bij elkaar geplaatst.

We differentiëren binnen de aangeboden stof naar niveau en tempo. Dit geldt met name voor de vakgebieden rekenen, lezen en taal. Alle kinderen krijgen de noodzakelijke basisstof en kinderen die meer aankunnen krijgen extra stof. Het kan ook voorkomen dat een leerling met een individuele leerlijn werkt.

We sluiten zo goed mogelijk aan bij de onderwijsbehoeften van leerlingen. Het kan zijn dat leerlingen meer uitdaging aankunnen, of dat ze juist extra hulp nodig hebben bij het verwerken van de leerstof. Naast de begeleiding die deze leerlingen krijgen in de klas hebben wij twee leerkrachten die hierin specifiek ondersteunen. Er is een specialist (hoog)begaafdheid en een remedial teacher. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De activiteiten, die elke dag plaatsvinden zijn:

  • Het kringgesprek:
    Elk kind vertelt over datgene wat hem/haar bezighoudt.
  • Godsdienstige vorming:
    Drie keer per week wordt er een Bijbelverhaal verteld. Daarnaast worden er christelijke liederen gezongen.
  • Werken met ontwikkelingsmateriaal:
    We werken rond een thema; bijv. lente, herfst, Kerst, wonen, dieren. De kinderen beelden dit uit d.m.v. het werken met o.a. papier, verf, klei en kosteloos materiaal. Met behulp van het programma Digikeuzebord bevorderen we het zelfstandig werken.
  • Lichamelijke/zintuiglijke ontwikkeling:
    Buiten spelen, spelles (zangspelletjes in de kring, tikspelen) of gym met het grote gymmateriaal in het speellokaal.
  • Werken naar keuze:
    De kinderen kiezen met behulp van het kiesbord zelf wat ze gaan doen. Ze kunnen gaan spelen in of met de poppenhoek, bouwhoek, leeshoek, zandtafel, watertafel, kleuren op het krijtbord, knutselen of ze kiezen een spelletje uit één van de kasten.

Ook vinden er dagelijks kringactiviteiten plaats. Dit kunnen zijn:

  • Muziek:
    Het leren van nieuwe liedjes, ritme klappen, leren van de namen van instrumenten, het bespelen van instrumenten, improviseren en luisteren naar muziek.
  • Sociale redzaamheid:
    Leren hoe je op een goede manier met elkaar omgaat.  Ook leren we wat wel en niet veilig is in het verkeer.
  • Rekenactiviteiten:
    o.a. Leren tellen en de getallen herkennen van 1 t/m 20. We vergelijken hoeveelheden: wat is meer, minder of evenveel.
  • Taalactiviteiten:
    Allerlei activiteiten die de taalontwikkeling bevorderen, zoals: rijmen, kritisch luisteren, spelletjes met kleuren, vormen en ruimtelijke begrippen, voorlezen van verhalen, boeken en prentenboeken.

In de groepen 1 en 2 starten we met de zelfstandige inloop. U brengt uw kind en hij/zij kan direct aan de slag met materiaal dat klaar ligt op de tafels. Als de ouders het lokaal verlaten hebben, heeft  de leerkracht  tijd om extra te werken met een klein groepje of een individueel kind. Meer informatie kunt u vinden in de “informatiegids groep 0, 1 en 2” die ouders ontvangen als hun kind begint aan de wen-momenten op school.  

De groepen 0 tot en met 2 krijgen bewegingsonderwijs in hun eigen speellokaal (binnen onze school). In de groepen 0 t/m 2 hebben de kinderen alleen gymschoenen nodig.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Basisvaardigheden (Lezen, Taal en Rekenen/wiskunde) 
Nadat in groep 2 gewerkt is aan de voorbereiding voor de basisvaardigheden, wordt in groep drie begonnen met het leren lezen, schrijven, taal en rekenen. Deze basisvaardigheden hebben een centrale plaats in het onderwijs op onze school.

Wereldoriëntatie
Wereldoriëntatie komt in de groepen 1 tot en met groep 4  geïntegreerd aan de orde. Vanaf groep 5 worden de vakken afzonderlijk aangeboden. Naast de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en biologie is er ook aandacht voor milieueducatie, techniek en burgerschap.

Bewegingsonderwijs
De groepen 3 t/m 8 bezoeken één keer per week de gymzaal voor een dubbel gym-uur. Tijdens de lente en de zomer wordt, als de weersomstandigheden het toelaten, ook van het schoolplein en/of de speeltuin schuin tegenover de school gebruik gemaakt. Om voetwratten en ongelukken te voorkomen mogen de kinderen niet op blote voeten aan de gymnastiek deelnemen. Verplichte kleding:

  • gymschoenen (met profiel, geen zwarte zool),
  • gympakje of sportbroekje met shirt.

Vanwege de veiligheid mogen de kinderen tijdens de gymles geen sieraden (horloges, kettinkjes, armbanden e.d.) om hebben. Wilt u alle eigendommen van uw kind(eren) voorzien van naam? Dat vergemakkelijkt het teruggeven van achtergebleven spullen.

Als een kind zijn/haar gymspullen niet bij zich heeft, betekent dit: niet meedoen met de gymles en "op de bank zitten". 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs in de Betuwe
De schoolbesturen van het primair onderwijs in vijf Betuwse gemeenten hebben hun krachten gebundeld onder het motto ‘passend onderwijs voor elke leerling’. Gezamenlijk dragen zij in het samenwerkingsverband Betuws Passend Primair Onderwijs (BePO) de verantwoordelijkheid voor goede onderwijsondersteuning voor elke leerling in de regio. Deze bestuurlijke krachtenbundeling sluit aan bij landelijke ontwikkelingen: vanaf 1 augustus 2014 heeft elk schoolbestuur ‘zorgplicht’. Besturen zijn vanaf die datum wettelijk verplicht alle kinderen passend onderwijs te bieden. Dit kan op de eigen school of op een andere, beter passende school. Door intensief samen te werken kunnen de scholen meer bieden dan voorheen. Schoolbesturen vullen elkaar aan en versterken met elkaar de kwaliteit van de onderwijsondersteuning voor de leerlingen. 

Het samenwerkingsverband beschikt over een dekkend aanbod van onderwijsvoorzieningen die aansluiten op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. In het samenwerkingsverband functioneren voorzieningen op drie niveaus:

  • Basisondersteuning: Dit is het (standaard) onderwijsprogramma dat de leerkrachten in elke reguliere basisschool van het samenwerkingsverband aan de leerlingen aanbieden.
  • Plusondersteuning: Sommige kinderen zijn prima op hun plaats in een reguliere basisschool, maar hebben (tijdelijk of langdurig) meer dan basisondersteuning nodig om de wettelijk vastgestelde kerndoelen te kunnen halen. Het samenwerkingsverband heeft hiervoor geld aan het schoolbestuur beschikbaar gesteld. Op deze manier kunnen deze kinderen op een verantwoorde wijze thuisnabij de onderwijsondersteuning krijgen die zij nodig hebben en die aansluit op de specifieke onderwijsbehoeften.
  • Speciale ondersteuning: Een zeer kleine groep kinderen heeft te maken met een complexe pedagogische en/of onderwijskundige problematiek. Daarom is tijdelijke of langdurige plaatsing op een school voor gespecialiseerd basisonderwijs de aangewezen onderwijsplek voor deze kinderen. Bij deze kinderen is het ontwikkelingsperspectief leidend voor de vorm en intensiteit van de onderwijsondersteuning. 

Passend onderwijs in onze school
Wij zorgen ervoor dat onze leerlingen de onderwijsondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen en daarbij de kerndoelen behalen van het basisonderwijs. Dit doen we in samenspraak met de ouders en/of verzorgers. De schoolconsulente wordt  door de intern begeleider ingeschakeld als er extra ondersteuning nodig is. Samen met de ouders wordt een plan opgesteld. Als de hulpvraag van de leerling de mogelijkheden van onze school aantoonbaar te boven gaat, zoeken we naar een andere, meer passende, onderwijsvoorziening voor deze leerling. We werken hiervoor optimaal samen met de andere basisscholen, de scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in het BePO samenwerkingsverband. Door intensief samen te werken zorgen we ervoor dat elke leerling zo dicht mogelijk bij de eigen leefomgeving de onderwijsondersteuning krijgt die zij of hij nodig heeft. 

Basisondersteuning

Wij bieden een onderwijsprogramma (leerstofaanbod, didactische aanpak, pedagogische aanpak, klassenmanagement, schoolklimaat) dat aansluit op de kerndoelen voor het basisonderwijs. De leerkrachten verzorgen het onderwijsprogramma waarbij zij zoveel mogelijk inspelen op de verschillen tussen de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden van de kinderen. 

Plusondersteuning
Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om te leren en zich goed te kunnen ontwikkelen. We zetten voor deze leerling een passend arrangement in: een licht-, intensief- of zeer intensief arrangement.

  • Licht arrangement: Sommige leerlingen in de school hebben tijdelijk een lichte vorm van extra ondersteuning nodig om het leer- en ontwikkelingsproces goed te laten verlopen. De school heeft hiervoor de extra ondersteuning in samenspraak met de ouders vastgesteld en opgenomen in het groepsplan of in een individueel handelingsplan.
  • Intensief- en zeer intensief arrangement: Enkele leerlingen in de school hebben tijdelijk of gedurende een langere periode een intensieve vorm van extra ondersteuning nodig om het leer- en ontwikkelingsproces goed te laten verlopen. Een gekwalificeerd deskundige (orthopedagoog of jeugdpsycholoog) heeft aantoonbaar vastgesteld dat de leerling te maken heeft met factoren die de ontwikkeling en het leren in ernstige mate en over een langere periode belemmeren. Deze deskundige heeft vastgesteld dat het leren en/of de ontwikkeling van de leerling in de reguliere basisschool alleen kan plaatsvinden wanneer de onderwijsleersituatie (tijdelijk) wordt aangepast. De inzet van de middelen voorkomt dat de leerling in het speciaal basisonderwijs of in het speciaal onderwijs moet worden geplaatst. De school heeft het ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld en vastgesteld in samenspraak met de ouders.

De school bekostigt de maatregelen voor de extra ondersteuning uit het geld dat het samenwerkingsverband hiervoor aan het schoolbestuur beschikbaar heeft gesteld (het daarvoor geoormerkte deel van het budget passend onderwijs). 

Wij maken gebruik van voorzieningen, specialistische programma’s en expertises

In onze school werken we in het team intensief samen om onderwijs en ondersteuning op het beoogde kwaliteitsniveau te bieden aan leerlingen. 

Meer-/hoogbegaafde leerlingen

We hebben voor alle groepen de beschikking over een leerlijn voor hoogbegaafde leerlingen, namelijk Levelspel (groep 1 en 2) en Levelwerk (groep 3 t/m 8). Levelspel en Levelwerk staan los van andere methodes. De leerling werkt feitelijk op twee sporen, een gecompacte basislijn en een aanvullende verrijkingslijn: Levelspel of Levelwerk. 

Samenwerking met externen
De school werkt samen met de logopedist, de jeugdarts, de jeugdverpleegkundige en de schoolmaatschappelijk werker. Regelmatig zijn ze op school aanwezig om kinderen te screenen of te onderzoeken. Leerkrachten kunnen, na toestemming van de ouders, overleg hebben met medewerkers van de GGD. Ouders kunnen ook zelf een afspraak maken met de jeugdarts en de jeugdverpleegkundige. 

De schoolconsulent
De schoolconsulent van BePO functioneert voor de school als eerste-lijnondersteuner. Namens de school onderhoudt de intern begeleider de contacten met de schoolconsulent. De schoolconsulent is 45 uur per schooljaar op school aanwezig.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Inclusiever onderwijs. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuterspeelgroep De Kleine Beer
In onze school is peuterspeelgroep De Kleine Beer gevestigd. De peuterspeelgroep maakt deel uit van Kindcentrum Betuwe / Peuterdriehoek. Vanaf ongeveer 2,5 jaar kunnen kinderen starten op peuterspeelgroep De Kleine Beer. Indien gewenst en de kinderen eraan toe zijn mogen zij vanaf de leeftijd van 2 jaar starten. Kinderen verblijven bij ons tot ze de leeftijd van vier jaar hebben bereikt en naar de basisschool vertrekken. Peuterspeelgroep De Kleine Beer bestaat uit een combinatie van reguliere groepen en een VVE groep. Op elke groep komen maximaal 16 kinderen. De Kleine Beer is op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag geopend van 8.15-12.15 uur. Hierbij sluiten wij zoveel als mogelijk aan bij de openingstijden van de school. 

Samenwerking basisschool
Zowel peuterspeelgroep De Kleine Beer als CBS Rehoboth willen graag dat ieder kind zich zo optimaal mogelijk ontwikkelt op zijn/haar niveau. Ook delen wij in ons pedagogisch klimaat gezamenlijke waarden zoals respect, oog voor verschillen, verantwoordelijkheid voor onszelf, elkaar en onze omgeving, (zelf)vertrouwen, eigenheid, rust, ruimte en samen spelen en leren.

Wij willen de samenwerking concretiseren. Wij sluiten met onze peuterspeelgroep, indien mogelijk, aan bij de thema's en activiteiten van groep 1 en 2. Ons VVE programma blijft leidend, daar waar mogelijk sluiten we aan bij de thema's van school. Nationale feestdagen, (christelijke) Kinderboekenweek en (Konings)spelen vieren we zoveel als mogelijk samen.

CBS Rehoboth heeft een christelijke identiteit. Met de school is afgesproken dat, om goed samen te kunnen werken, de leidsters van de peuterspeelgroep zich kunnen vinden in of affiniteit hebben met de christelijke identiteit van de school. Ook zal de peuterspeelgroep hierdoor soms andere keuzes maken in het programma. Net als de school is de peuterspeelgroep toegankelijk voor alle kinderen.

Wilt u meer informatie over peuterspeelgroep de Kleine Beer? Neemt u dan contact met ons op:

Peuterspeelgroep De Kleine Beer
Plataanstraat 12
4051 GS Ochten
Telefoon: 0344-203010

Kindcentrum Betuwe / Peuterdriehoek
Hoofdstraat 38
4041 AE Kesteren
Telefoon: 0488-481763
E-mail: info@peuterdriehoek.nl

Terug naar boven