Basisschool De Bolster

Keelkampstraat 66 6361 XG Nuth

Schoolfoto van Basisschool De Bolster

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Tijdens het schooljaar 2022-2023 was onze Cito-Eindtoetsscore op De Bolster 540,5 en was het landelijk gemiddelde 534,9. We zijn trots op de resultaten van onze kinderen en vooral dat ze hebben gepresteerd naar hun vermogens. Super gedaan meisjes en jongens !

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We maken op De Bolster gebruik van het Cito-leerlingvolgsysteem. Dit is een van de onderdelen waarbij we de ontwikkeling van onze kinderen volgen. Ook de tussentijdse methodetoetsen zijn onderdeel van de ontwikkeling. Steeds wordt er een afstemming gemaakt om zo goed mogelijk aan te sluiten op de ontwikkeling van het kind én de onderwijsbehoefte van het kind. Hierbij stellen we realistische en uitdagende doelen.

Naast de resultaten is het welbevinden van elk kind misschien wel de belangrijkste factor om tot ontwikkeling te kunnen komen. In deze "vensters" van De Bolster heeft u hopelijk een duidelijk beeld kunnen vinden dat het welbevinden voor ons een heel belangrijke plek inneemt en dus niet los gezien kan worden van de tussenresultaten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Informatie over het schooladvies en voortgezet onderwijs kunt u terugvinden op onze website: www.bs-bolster.nl  en wel bij het onderdeel documenten. Daar kunt u onze uitgebreide schoolgids terugvinden waarin onze onderwijsresultaten alsook het schooladvies voortgezet onderwijs zijn terug te vinden van de afgelopen schooljaren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alleen al door onze leerlingen staat de school midden in de samenleving. Deze is steeds meer gericht op individualisering. Daarmee neemt de sociale binding (ook sociale cohesie genoemd) af. Plichten en rechten die horen bij burgerschap zijn hierdoor op de achtergrond geraakt. Ook zijn veel ouders en kinderen door een allochtone herkomst niet gewend aan de burgerschapstradities en –gebruiken van onze samenleving. Wij hebben de overtuiging dat meer menselijke solidariteit, goede manieren, sociale controle, kortom burgerschapsgedrag, bijdraagt aan de sociale cohesie. Op school verkeren alle kinderen in grote groepen leeftijdgenoten, die allemaal van elkaar verschillen. De kinderen leren met de verschillen om te gaan en leren tevens met anderen op basis van gelijkwaardigheid samen te werken. Op deze wijze worden ze voorbereid om in de maatschappij goed te kunnen functioneren. Leerlingen nemen zelf ook deel aan het maatschappelijk leven in uiteenlopende situaties: op straat, bij sport, in clubjes, bij familie, onder vrienden. Wij benutten die ervaringen en stimuleren kinderen in hun maatschappelijke participatie.

De schoolvisie "Zorg goed voor jezelf, de ander en je omgeving" is hierin onze leidraad om tot aardige, vaardige én waardige kinderen te begeleiden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorg goed voor jezelf.
  • Zorg goed voor de ander.
  • Zorg goed voor je omgeving.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inspectierapporten zijn in te zien.

Terug naar boven