De Regenboog

Ambachtsweg 1 2211 JN Noordwijkerhout

  • Schoolfoto van De Regenboog
  • Schoolfoto van De Regenboog
  • Schoolfoto van De Regenboog
  • Schoolfoto van De Regenboog
  • Schoolfoto van De Regenboog

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zie hiervoor het Zorgplan / ondersteuningsprofiel van de school

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviesprocedure is een traject dat zorgvuldig wordt doorlopen. Bij dit traject zijn bovenbouwleerkrachten, de intern begeleider en directie betrokken.

Het advies wordt enerzijds gebaseerd op de cognitieve mogelijkheden van het kind, die op basis van de gegevens uit het leerlingvolgsysteem IEP in kaart worden gebracht. Anderzijds zijn de observaties van de leerkracht(en) met betrekking tot de werkhouding en taakaanpak belangrijk om te komen tot een goed advies. Deze componenten tezamen, leiden in groep 7 tot een voorlopig schooladvies. Dit advies wordt besproken met de ouders en het kind.

Begin groep 8 maken de kinderen aanvullende toetsen, die worden meegenomen bij de bepaling van het uiteindelijke schooladvies. Dit advies wordt met de ouders en het kind besproken in december. Vervolgens maken de kinderen in februari de Doorstroomtoets. Naar aanleiding van deze toets kan het advies worden bijgesteld.

Nadat de ouders het uiteindelijke schooladvies hebben gekregen en besproken, ontvangen ze een adviesformulier waarmee ze hun kind kunnen aanmelden op een school voor voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen kunnen alleen goed tot leren komen in een omgeving waarin ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Om deze reden vinden wij het belangrijk de sociale ontwikkeling van kinderen te monitoren. Dit doen wij met behulp van het 'hart'-gedeelte van het IEP-leerlingvolgsysteem. Als de sociale ontwikkeling van kinderen om de een of andere reden niet op de gewenste manier verloopt is het mogelijk de interne gedragsspecialisten in te zetten. Als dit niet voldoende is, kan ook externe hulp worden ingezet.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kinderen voelen zich veilig
  • Kinderen kunnen zichzelf zijn
  • Kinderen werken goed samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven