De Prinsenhof heeft de pest aan pesten. Daarom schenken wij veel aandacht en tijd aan relaties; aan goede relaties tussen kinderen onderling en met hun juf of meester.
Kinderen die gepest worden hebben het moeilijk. Ze moeten constant op hun hoede zijn. Vaak schamen ze zich ervoor en vertellen er thuis niets over. De pester heeft minder last. Dat komt later, als hij of zij is opgegroeid en tot de ontdekking komt dat niemand hem of haar echt aardig vindt. Pesten is gedrag dat uiteindelijk alleen maar verliezers oplevert.
Als we pestsituaties signaleren, zullen wij duidelijk stelling nemen tegen het pesten en direct ingrijpen. In de groep wordt het pestgedrag benoemd en worden sancties besproken. Klachten nemen we serieus, waarbij hulp wordt geboden aan het gepeste kind én aan de pester. Het hele team is geschoold in het geven van Kanjertraining. Hierdoor wordt sociale rust geborgd en kunnen leerlingen zich concentreren op het leren van kennis, kunde en (sociale)vaardigheden.
Ons streven is voor ieder kind een fijne schooltijd op een school zonder pestkoppen en zondebokken. Van de ouders verwachten wij dat ze het ons laten weten als hun kind gepest wordt of als hun kind pest.
Naast het anti-pestprogramma functioneert op de Prinsenhof een gedragswerkgroep. In deze groep worden schoolbreed afspraken gemaakt, denk hierbij bijvoorbeeld aan het gedragsprotocol.
Veiligheidsbeleid
Voor meer informatie verwijzen u naar het veilgheidsplan van Sophia Scholen https://www.sophiascholen.nl/onderwijs-en-scholen/sociale-veiligheid/ . Op de Prinsenhof zijn twee collega's als aandachtsfunctionaris aangesteld. Zij hebben een adviserende rol richting de beleidsontwikkeling en een coördinerende rol bij de uitvoering van de stappen van de meldcode indien er een vermoeden is van kindermishandeling/huiselijk geweld. De twee collega's zijn mevrouw M. van Arkel en mevrouw N. Akerboom.
Schorsen en verwijderen
Er kunnen redenen zijn om bij een leerling de maatregel ‘thuis time-out’, ‘schorsing’ of ‘verwijdering’ in te zetten. Iedere school beschikt over een protocol waarin is beschreven op welke wijze een dergelijke maatregel kan worden toegepast. Maatregelen zoals beschreven in dit protocol, worden altijd met de groots mogelijke zorgvuldigheid en terughoudendheid toegepast. Incidenten dienen waar mogelijk altijd eerst op pedagogische wijze te worden opgelost. Als de school vaststelt dat een leerling niet langer het onderwijs op onze school kan volgen door ernstige verstoringen op het gebied van veiligheid of orde, kan worden besloten deze leerling te schorsen dan wel van de school te verwijderen. Voorafgaande aan het traject van schorsing en of verwijdering kan er een thuis time-out worden ingezet.
Ook het gedrag van ouder(s)/verzorger(s) kan reden zijn om tot verwijdering over te gaan. Bij bedreiging, belediging, schelden/schreeuwen (wanneer dit een bedreiging of belediging betreft) kan er tevens aangifte gedaan worden bij de politie. Het besluit tot schorsing (of verwijdering) wordt uitsluitend na goedkeuring van het bevoegd gezag door de directeur genomen en schriftelijk en met redenen omkleed aan ouder(s)/verzorger(s) medegedeeld. Daarbij is het voor betrokken ouder(s)/verzorger(s) mogelijk om bezwaar aan te tekenen. Het volledige protocol Schorsen en verwijderen van leerlingen is op te vragen bij de schoolleiding, alsmede het protocol Grensoverschrijdend gedrag van ouders.
Privacy
Op de Prinsenhof gaan wij zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. De gegevens die over leerlingen gaan, noemen we persoonsgegevens. In de privacyverklaring van de Sophia Scholen staat beschreven hoe de school omgaat met persoonsgegevens en wat de rechten zijn van ouders. Deze verklaring vindt u terug op de website van Sophia Scholen: www.sophiascholen.nl/organisatie/privacy. Wij maken alleen gebruik van persoonsgegevens wanneer dat nodig is voor het leren en begeleiden van onze leerlingen. Ook hebben we gebruiken we persoonsgegevens voor de organisatie van ons onderwijs. Een aantal gegevens ontvangen wij van ouders bij de inschrijving op onze school. Daarnaast registreren leerkrachten en ondersteunend personeel gegevens over leerlingen, bijvoorbeeld cijfers en vorderingen. Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig voor de juiste begeleiding van een leerling. Het kan hierbij ook gaan om relevante medische gegevens (denk aan dyslexie of ADHD). De leerlinggegevens worden opgeslagen in ons (digitale) administratiesysteem PARNASSYS. Dit programma is beveiligd en toegang tot die gegevens is beperkt tot medewerkers van de organisatie die de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun werkzaamheden. Als wettelijke verzorger heeft u het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Als de gegevens niet kloppen, moet de informatie gecorrigeerd worden. Als de gegevens die zijn opgeslagen niet meer relevant zijn voor de school, mag u vragen die specifieke gegevens te laten verwijderen. Voor eventuele publicatie van beeldmateriaal wordt vooraf uw toestemming gevraagd. U heeft het recht om uw toestemming tussentijds aan te passen.
Beeldmateriaal
Als school gaan we zorgvuldig om met foto’s en video’s. Wij plaatsen geen foto’s waardoor leerlingen schade kunnen ondervinden. Ook vragen we u vooraf toestemming voor het gebruik van foto’s en video’s van uw zoon/dochter. U kunt aangeven op welke plaatsen beeldmateriaal gepubliceerd mag worden. U wordt jaarlijks de mogelijkheid gegeven om uw toestemming aan te passen via Social Schools. De school wil voor alle kinderen een veilige omgeving zijn voor kinderen, personeelsleden en ouders. Daarom gelden onderstaande afspraken m.b.t. fotograferen en filmen in- en rond de school: U vraagt altijd eerst toestemming aan een personeelslid voor het maken van foto's in de school. Foto's die u maakt en waar andere personen dan uw eigen kind op staan, worden uitsluitend vertoond in huiselijke kring.? Dit geldt ook voor foto's die gemaakt worden tijdens excursies en schoolactiviteiten.