Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De verdeling van de onderwijstijd is een indicatie voor de invulling van ons onderwijsprogramma. Vakken lopen deels in elkaar over en/of hebben samenhang met elkaar.
De verdeling van de onderwijstijd is een indicatie voor de invulling van ons onderwijsprogramma. Vakken lopen deels in elkaar over en/of hebben samenhang met elkaar.
De leerkrachten hebben voldoende tijd gepland voor taal, lezen en spelling en zorgen voor een taalrijke omgeving. Tijdens de lessen worden de essenties van het taalonderwijs geautomatiseerd. Zo leren wij de kinderen om effectief te kunnen communiceren. Het aanbieden van de leerstof en instructie wordt afgestemd op de leerlingen. De leerkrachten zorgen voor taakgerichtheid tijdens de lessen. Taalachterstanden pakken wij aan vanaf het allereerste begin. Daartoe hebben wij contact met voorschoolse voorzieningen. Daar waar nodig bieden we extra taal(lees)onderwijs, groepen, subgroepen of leerlingen die uitvallen bij taal(lees)onderwijs krijgen te maken met een intensiever taalaanbod, meer instructie en meer oefening (automatiseren). Het rooster borgt dat we expliciet aandacht besteden aan rekenen en aan het automatiseren van de essenties van het rekenonderwijs. We gebruiken Cito-toetsen om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
inclusief onderwijs
Het jonge kind
Jonge kinderen leren door spelen. Spel is noodzakelijk omdat het betekenis heeft voor tal van ontwikkelingsgebieden: sociaal emotioneel, cognitief, werkgedrag, taal, grove en fijne motoriek. De klasseninrichting en de materialen zorgen voor een inspirerende leeromgeving en spelactiviteiten die leiden tot ontplooiingsmogelijkheden. De onderwijsdoelen zijn 'verborgen' in de aangeboden materialen, situaties en de manier waarop de leerkracht deze aanbiedt. Deze manier van werken vormt in het begin van groep 3 de overgang naar de meer methodische aanpak. Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich het best als;
- Zij veel concrete ervaringen kunnen opdoen
- Zij betrokken bezig kunnen zijn
- Zij zelf de activiteit als betekenisvol ervaren
- Het spel een ruime plaats krijgt in het activiteitenaanbod
- Ontwikkelingsgebieden in samenhang aan bod komen
We werken ontwikkelingsgericht. Dit houdt in dat we zoveel mogelijk aansluiten bij de belangstelling en de ontwikkeling van kinderen. Deze ontwikkeling stimuleren we waarbij we het kind prikkelen om in de 'zone van de naaste ontwikkeling` te komen. De ontwikkelingen en observaties worden verwerkt in het `Parnassys - Leerlijn Jonge Kind´. In dit systeem brengen wij de totale ontwikkeling van de kleuter in beeld en levert aandachtspunten op om de ontwikkeling van individuele kinderen gericht te stimuleren.