Daltonschool Klaverweide

Jan de Ridderstraat 4 2201 DN Noordwijk

  • Schoolfoto van Daltonschool Klaverweide
  • Schoolfoto van Daltonschool Klaverweide

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten eindtoets

2020-2021: 538,6 

2021-2022: 542,6

2022-2023: 541,6

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van opbrengstgericht werken worden de tussenopbrengsten bekeken. Tussenresultaten worden door leerkrachten geanalyseerd op leerlingkenmerken, leerkrachtgedrag en andere factoren. Hierna stellen zij in overleg met de IB-er een plan van aanpak op. Deze wordt steeds weer geëvalueerd. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 worden verwachtingen van ouders en leerlingen over het vervolgadvies gedeeld met de leerkrachten. In de loop van het jaar wordt een voorlopig VO-advies gegeven en besproken. Bij het schooladvies zijn de toetsscores, werkhouding en motivatie van de leerling belangrijke indicatoren voor een advies.

In groep 8 wordt het voorlopig schooladvies gegeven in november en januari en besproken met leerlingen en ouders.
In de periode december t/m februari is er voorlichtingsmateriaal van scholen in de regio beschikbaar en zijn er open dagen die onder de aandacht worden gebracht.

Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk half maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen eind maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Van alle leerlingen wordt een onderwijskundig rapport naar de scholen van voortgezet onderwijs verzonden. In mei worden alle kinderen besproken met de mentoren van de diverse brugklassen. In de loop van het volgende schooljaar bespreken wij met de mentoren hoe het met de kinderen in de brugklas gaat en kunnen ook onderwijskundige zaken aan de orde gesteld worden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen hebben het recht:

... op een veilige, prettige en gezonde omgeving van rust, regelmaat, netheid en orde
... op zelfstandig functioneren
... om gezien, gehoord en gerespecteerd te worden
... om eigentijds onderwijs te ontvangen dat aansluit bij hun ontwikkelingsniveau
... om samen te praten over oplossingen, mee te denken en mee te beslissen
... om zelfontdekkend met leerstof bezig te zijn
... om te zijn zoals zij zich voelen.

Leerlingen vragen wij:
... om gemaakte afspraken na te komen
... om respect voor elkaar te hebben
... om zelf bij te dragen aan het uitbouwen van een prettige sfeer op school
... om de aanwijzingen van de verantwoordelijken op te volgen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Prettig schoolklimaat
  • Open karakter
  • Veilige omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In november 2023 is er een audit uitgevoerd, waarbij het inspectiekader is gebruikt. Daltonschool Klaverweide heeft voor deze audit een voldoende gekregen.

Terug naar boven