Wat is de klachtenregeling?
Iedere school probeert onderwijs van een goede kwaliteit te bieden. Het blijft echter mensenwerk. Daardoor kan bij u als ‘klant’ van de school wel eens een ontevreden gevoel ontstaan. Wat kunt u daar mee doen? Dat vertellen we u stap voor stap.
Als ouder kunt u meebouwen aan een open contact met de mensen op school. Geen gemor onder elkaar, geen zwijgen uit gemakzucht. Wanneer er iets is waar u vragen over heeft, of wat u niet lekker zit, kom er dan mee. Eerst probeert u het probleem uit te leggen aan de groepsleerkracht van uw kind. Lukt dat niet, of vindt u dat moeilijk, dan is er altijd nog de directie van de school waar u terecht kunt. In de meeste gevallen zal op deze manier aandacht aan uw vraag geschonken worden om uw ontevredenheid weg te nemen of te verminderen.
Voor de hele Borgesiusstichting is Vertrouwenswerk gevraagd om als externe vertrouwenspersoon op te treden. Bereikbaarheidsgegevens treft u hieronder aan. Bij deze instantie kunt u rechtstreeks, of op aanraden van de contactpersoon met een mogelijke klacht terecht. De vertrouwenspersoon van Vertrouwenswerk luistert naar uw verhaal en kan in overleg met u twee dingen doen: De eerste mogelijkheid is bemiddelen tussen u en de school. In ernstige gevallen of wanneer bemiddeling niet lukt, zal de vertrouwenspersoon u aanraden om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie en u helpen hierin de juiste weg te vinden.
In ernstige gevallen of wanneer bemiddeling niet lukt, zal de vertrouwenspersoon u aanraden om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie en u helpen hierin de juiste weg te vinden.
Voor afhandeling van klachten, beroepen en geschillen kunnen mensen terecht bij één loket. Dit is mogelijk geworden door de oprichting van de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO). De Stichting GCBO bundelt voor katholiek, protestants-christelijk, algemeen bijzonder en gereformeerd onderwijs zo’n 20 landelijke geschillen-, beroeps-, klachten- en bezwarencommissies die op grond van de wet of de cao’s verplicht zijn voor onderwijsinstellingen. Op de website www.gcbo.nl kunt u terecht voor informatie over de GCBO, de (klachten)procedures, de samenstelling van de commissies, de wet- en regelgeving en de jurisprudentie. Stichting GCBO Postbus 82324, 2508 EH te Den Haag Tel.: 070-3925508 Fax: 070-3020836 E-mail: info@gcbo.nl
Binnen onze school is juf Sandra de interne vertrouwenscontactpersoon. Ouders en kinderen kunnen bij haar terecht met hun vragen en zorgen.