Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Pedagogisch klimaat
Wij vinden het van grote waarde dat kinderen zich veilig voelen. Dit komt het schoolgeluk en de ruimte voor ontwikkeling ten goede. Herkenbare ritmes en routines met daarbij een sfeer van vertrouwen dragen hieraan bij. Het team van de Beekgraaf werkt samen aan de preventie van gedragsproblemen. De methodiek van Fides vormt een stevige basis voor het realiseren van een positief pedagogisch klimaat.
Persoonsvorming en sociale vaardigheden: Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich veilig en prettig voelen en dat iedere groep een gelukkige groep is. Fides is een manier van omgaan met elkaar, een gemeenschappelijke taal, een denk- en handelwijze die zich richt op vergroting van zelfvertrouwen en weerbaarheid van de kinderen. In de Fides methodiek wordt gewerkt met een aantal symbolen die helpend zijn om kinderen op een simpele, praktische en ‘zichtbare’ manier inzicht te geven in zichzelf en hun omgeving. Het doel is om kinderen sterk en zelfbewust te maken in hun groei naar volwassenheid. De Fides-symbolen staan op een centrale plek in iedere unit en worden gebruikt om situaties uit te leggen of om een gesprek op gang te brengen. De Beekgraaf is een gecertificeerde Fides School en iedere twee jaar volgt er een verplichte cursus voor het hele team. Daarnaast besteden we op een gerichte manier aandacht aan de gouden weken en de week van de lentekriebels.
Het team zet tevens de volgende zaken bewust in:
*Heldere gedragsverwachtingen hanteren.
*Het positief bekrachtigen van gewenst gedrag.
*Duidelijk en consequent reageren op ongewenst gedrag in de klas en op school.
*Een opgeruimde en prikkelarme omgeving.
*Het toepassen en concretiseren van afspraken per groep.
Sociale veiligheid en pestcoördinatoren
Wij zijn een sociaal veilige school en willen dat blijven. Daarom investeren we in een sfeer waar respect centraal staat en verschillen mogen bestaan. Dit verkleint de kans op ongewenst gedrag en pesten. Ook kijken we naar ons eigen gedrag, omdat voorspelbaarheid van ons gedrag belangrijk is voor onze leerlingen. Onze aanpak (inclusief gedrags- en pestprotocol) vindt u in ons protocol Sociale Veiligheid op onze website.
Schoolregels en groepsregels
Goed gedrag is niet voor alle kinderen even vanzelfsprekend en gemakkelijk. We zijn ervan overtuigd dat alle kinderen goed gedrag kunnen leren. Dit vraagt van de leerkrachten een consequente houding, het uitspreken van verwachtingen en het samen oefenen van gedrag. In iedere klas worden onderstaande schoolregels geconcretiseerd en geoefend.
- We zijn aardig en helpen elkaar.
- We lossen conflicten samen op.
- We zorgen goed voor alle spullen.
- We zijn rustig in de school.
- We gebruiken in de klas een stilteteken.
- We hebben een actieve luister- en werkhouding.
Soms hebben kinderen een meer intensieve begeleiding nodig. Dit is altijd maatwerk en bespreken we samen met de desbetreffende ouders.