Basisschool De Beekgraaf

De Beekgraaf 60 5388 CV Nistelrode

  • Ingang en speelplaats voor de groepen 1 en 2
  • De ontdektuin
  • Speelplaats unit paars
  • Ons bevlogen team

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoets ROUTE 8 is een digitale, adaptieve toets die het taal- en rekenniveau van uw kind meet. De ROUTE 8 eindtoets geeft een advies voor een schoolniveau en daarnaast wordt weergegeven of de referentieniveaus behaald zijn. De toets wordt via internet afgenomen en de afname neemt ongeveer één dagdeel in beslag. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van leerlingen op onze school goed te volgen, verzamelen de leerkrachten voortdurend informatie. Daarvoor gebruiken we eigen observaties, KIJK! methodetoetsen, Cito LVS toetsen en Viseon. Ook informatie vanuit de startgesprekken met ouders en overdracht vanuit de voorschool of vorige leerkracht wordt meegenomen om goed af te kunnen stemmen wat het kind nodig heeft.

Onder begeleiding van een extern deskundige ontwikkelen we onze vaardigheden op het gebied van de analyse van de observaties en toets-gegevens van onze leerlingen. We leren om DATA te DUIDEN, daaraan DOELEN te koppelen om daarmee aan de slag te gaan, te DOEN. Dit noemen we het 4D traject. Tijdens de groepsbesprekingen worden de opbrengsten en het door de leerkracht opgestelde focusplan (DATA-DUIDEN) en periodeplan (DOELEN-DOEN) besproken. Op basis van de observatie van de leerkracht en de behaalde resultaten bij methode-gebonden en Citotoetsen, komen we tegemoet aan de onderwijsbehoefte van onze leerlingen.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk jaar is het opstellen van een (definitief) advies een verantwoordelijke taak. De adviescommissie van school gaat hier zeer zorgvuldig mee om. In groep 7 bespreken we in november de verwachte uitstroom en in juni het voorlopig schooladvies. In groep 8 wordt in november het voorlopig advies bijgesteld, indien de ontwikkeling van het kind daarom vraagt. Eind januari / begin februari wordt het definitief advies gegeven vóór de open dagen van het VO. Voor 1 maart dient u als ouder(s) uw kind op de school van uw keuze aan te melden. We vinden het belangrijk dat uw kind eigenaar is van zijn of haar leerproces en persoonlijke ontwikkeling. Daarom is uw kind aanwezig bij alle gesprekken als gelijkwaardig gesprekspartner. In het schooladvies staat welk type middelbare school het beste bij een leerling past. Ook geeft het inzicht in de ontwikkeling van een leerling tijdens de basisschoolperiode. De school kijkt dan bij elke leerling onder andere naar:

  •    waar de leerling goed in is;
  •    hoe goed de leerling leert;
  •    resultaten van toetsen;
  •    werkhouding, zelfstandigheid en interesses.

Procedure voor een afwijkend advies

De basisschool maakt zijn schooladvies weloverwogen met een adviescommissie. Indien de eindcito hoger uitvalt, heroverweegt de commissie het advies. Wanneer de toetsscore lager uitvalt, verandert het advies niet. Indien ouders er niet mee kunnen instemmen, wordt dit vermeld op het inschrijfformulier van het VO. De basisschool wijzigt het advies niet op verzoek van de ouders. Ouders kunnen in gesprek gaan met de directeur van de school. Ouders worden verwezen naar de school van het VO, waar de uiteindelijke beslissing voor plaatsing ligt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

  • Wij zijn samen de Beekgraaf. Leerlingen, ouders en iedereen die hier werkt. Samen zijn wij school en maken wij verschil voor kinderen. Op de Beekgraaf word je gezien en gehoord. We willen onze leerlingen veiligheid en ruimte bieden.
  • Het maakt niet uit wie je bent of wat je kunt; elk kind is bijzonder. Wij geloven dat kinderen zich van nature willen ontwikkelen; voor ons telt wat je daarvoor nodig hebt. Dit doen we vanuit waardering voor elk kind en oog voor hun behoefte.
  • We dagen elk kind uit om de beste versie van zichzelf te worden. We stellen doelen en hebben hoge verwachtingen van onszelf en van ieder kind. Wij geven kinderen en onszelf het vertrouwen en de kansen om te ontwikkelen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gezien en gehoord worden
  • De beste versie van jezelf
  • Zonder samen is er geen leren

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven