Preventie
Eén van de pijlers van onze school is een intensief persoonlijk contact met de ouders/verzorgers. Als team stellen we ons dan ook open voor kritiek. Het kan natuurlijk wel eens voorkomen dat u niet tevreden bent over de gang van zaken op school of dat uw kind een probleem heeft. Met de groepsleerkracht kunt u altijd alles bespreken. Komt u er met hem/haar niet uit of vindt u dat de groepsleerkracht hiervoor niet in aanmerking komt, dan kunt u contact zoeken met de directeur. Indien mogelijk zullen we de klacht bespreken en zo snel mogelijk oplossen. Lost dit contact het probleem niet op, dan kunt u contact zoeken met het bevoegd gezag. Vanzelfsprekend kunt u opmerkingen ook kwijt bij de OR en MR van de school.
Klachten over schoolse zaken
Klachten over schoolse zaken kunnen betrekking hebben op alle zaken die zich op school voordoen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de onderwijskundige zaken (zoals: het begeleiden van leerlingen, de toepassing van strafmaatregelen, beoordelen van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie) en de algemene zaken (zoals: het schoonmaken en het onderhoud van de school, sponsoring, een overblijfregeling).
Klachten met betrekking tot machtsmisbruik
Leerlingen, leerkrachten en andere personen die een taak binnen de school hebben, moeten zich veilig voelen binnen de school. Machtsmisbruik vormt hiervoor een belemmering. Onder machtsmisbruik wordt verstaan: situaties waarin leerlingen, leerkrachten of andere personen die een taak binnen de school hebben, slachtoffer worden van seksuele intimidatie, pesten of discriminatie.
Samen aan de slag
De klachtenregeling is opgesteld om klachten te voorkomen. Het tegengaan van onderwijskundige klachten kan worden bereikt door de kwaliteit van het onderwijs te optimaliseren. Om goed onderwijs te kunnen geven moet er op Talentrijk aan een aantal randvoorwaarden zoals de huisvestingssituatie, de brandveiligheid en hygiëne worden gedacht. Door hier voldoende aandacht aan te besteden, kunnen klachten worden voorkomen. Voor het bestrijden van seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, moeten deze onderwerpen regelmatig aan de orde komen in besprekingen met leerkrachten en ouders. Leerkrachten en ouders kunnen dan kennis nemen van de richtlijnen ter voorkoming van deze zaken en proberen hiernaar te handelen. Deze onderwerpen worden opgenomen in de methode van de Kanjertraining.
Er wordt gebruik gemaakt van gericht lesmateriaal om kinderen bewust en weerbaar te maken om aan mishandelingsituaties te ontkomen.
Het is hierbij belangrijk om als leerkrachten, ouders en leerlingen zo goed mogelijk samen te werken.
Er is daartoe o.a. een gedragscode geformuleerd, die voor de leerkrachten, leerlingen en stagiaires op de scholen van de Stichting ‘Ieder kind telt’ geldt. Alle personen, die bij het onderwijs op de scholen betrokken zijn kunnen kennis nemen van deze regelgeving en worden geacht er naar te handelen.
Klachtenbehandeling en de (interne) vertrouwenspersoon
Komt het ondanks alle preventieve maatregelen toch tot een klacht, dan moet de klager zijn verhaal bij iemand kwijt kunnen. Dan kan bij leden van de schooldirectie, het team en het bestuur. Wanneer dit niet afdoende is heeft de school een interne vertrouwenspersoon (leerkracht en/of ouder). Zij zullen uw klacht vertrouwelijk behandelen, kan zo mogelijk bemiddelen en/of de klacht doorspelen aan een externe vertrouwenspersoon. Op onze school is als interne vertrouwenspersoon benoemd: Karin ter Hedde.
Klachtenbehandeling en de (externe) vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon is buiten de school het aanspreekpunt, hij/zij adviseert, begeleidt en ondersteunt de klager en de interne vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon kan tevens de klager helpen bij het schriftelijk indienen van de klacht bij het bevoegd gezag of bij de klachtencommissie. Komt men ook door bemiddeling van de vertrouwenspersoon niet tot een oplossing dan is er nog een mogelijkheid om een klacht in te dienen bij het bevoegd gezag of bij de Landelijke Klachtencommissie. De externe vertrouwenspersoon is: Mw. W. Stuveling-de Bree, huisarts te Nijverdal, tel: 0548-618000
Het bevoegd gezag
Ook kan men rechtstreeks, of door tussenkomst van de contactpersoon en/of de externe vertrouwenspersoon, een klacht indienen bij het bevoegd gezag of landelijke klachtencommissie. Het bevoegd gezag is en blijft verantwoordelijk voor de gang van zaken op een school. Zij draagt, in samenwerking met de directie en het team, zorg voor een klimaat, dat de lichamelijke en geestelijke integriteit van ieder kind en medewerker van de schoolgemeenschap waarborgt. Openheid, communicatie en respect zijn sleutelwoorden in het voorkomen en beheersen van klachten. Onder het motto: 'voorkomen is beter dan genezen', is een gezamenlijk optrekken en het serieus nemen van vragen, problemen en klachten van het grootste belang, waardoor een officiële klacht voorkomen kan worden.
De klachtenregeling is te vinden op onze website: www.iederkindtelt.nl
Het bestuur heeft zich aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie voor het Christelijk Onderwijs, gevestigd in Den Haag.
Postbus: 82324, 2508 EH.
Telefoonnummer: 070-3861697
E-mail: [email protected].
Meer informatie over de procedure en eerdere uitspraken van de klachtencommissie vindt u op www.GCBO.nl