Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Specialisten op onze school
Ieder mens is rijk aan talenten. Dit geldt voor leerlingen, maar ook voor groepsleerkrachten.
Een aantal groepsleerkrachten heeft zich gespecialiseerd op de volgende gebieden:
- Specialist ondersteuning leren en gedrag
- Specialist ondersteuning talentontwikkeling
- Specialist ICT
- Specialist taal / Lezen
- Specialist bewegingsonderwijs/ vakdocent bewegingsonderwijs groep 1 t/m 8
Door de inzet van deze specialisten hopen we nog beter aan de onderwijsbehoefte van de leerlingen tegemoet te komen.
Kiesbord 'Een keuze is reuze'
Op Talentrijk werken alle leerlingen (groep 1 t/m 8 ) met een kiesbord. Dagelijks of wekelijks kiezen zij aan welke creatieve opdracht zij willen werken, gericht op een doel dat linkt aan executieve vaardigheden. Een keuze is reuze!
De kiesborden zijn zichtbaar opgehangen in alle groepen van onze school. Lessen worden in mini-teams voorbereid en ook kan ervoor gekozen worden om groepsdoorbrekend te werken tijdens deze talentmiddagen.Verkeerseducatie
Onze school werkt met de verkeersmethode van Veilig Verkeer Nederland.De leerlingen werken digitaal aan deze methode. Doormiddel van informatiefilmpjes, echte situaties, gesprekken en vragen leren de kinderen hoe zij veilig kunnen deelnemen aan het verkeer.Daarnaast werken wij samen met ANWB StreetWise, waarbij wij om het jaar een praktijk dag hebben. Kinderen ervaren op deze manier hoe ze gevaren herkennen en hier veilig mee om kunnen gaan. Elk jaar keuren wij als school de fietsen met de leerlingen. Dit doen wij, omdat wij het belangrijk vinden dat zij zich veilig door het verkeer kunnen bewegen.
Tijdens de pauzes, 's morgens 15 minuten en 's middags 30 minuten, spelen de leerlingen buiten. Vijftien minuten van deze tijd wordt meegeteld als onderwijstijd (per dag), aangezien de leerlingen tijdens de pauzetijden onderwijs krijgen wat zintuiglijk en lichamelijke oefening omvat. Deze tijden bevorderen ook een gezond gedrag van de leerlingen.
Leerlingen worden gestimuleerd om samen te spelen op het plein (zandbak, zand/watertafel, schommels, speeltoestellen).
We hebben op Talentrijk twee pauzetijden, omdat we de groepen hebben verdeeld.
Hierdoor spelen er minder leerlingen tegelijk op het plein, is het overzichtelijker en veiliger op het plein.KORTE PAUZE
09.45 uur - 10.00 uur of 10.00 uur - 10.15 uur (maandag - dinsdag - donderdag - vrijdag)
10.30 uur - 10.45 uur of 1.045 uur - 11.00 uur (woensdag)LUNCHPAUZE
11.30 uur - 12.00 uur of 12.00 uur - 12.30 uur (maandag - dinsdag - donderdag - vrijdag)Vijftien minuten van de lunchpauze wordt meegeteld als onderwijstijd (per dag), aangezien de leerlingen tijdens de pauzetijden onderwijs krijgen wat zintuiglijk en lichamelijke oefening omvat. Deze tijden bevorderen ook een gezond gedrag van de leerlingen. Leerlingen worden gestimuleerd om samen te spelen op het plein (rooster voetbal, grasveld, basketbal).
Op Talentrijk willen we graag zoveel als mogelijk is alle leerlingen 'thuis nabij' onderwijs geven, hiermee willen we bereiken dat kinderen op het reguliere basisonderwijs kunnen blijven. Wanneer wij niet meer aan de speciale onderwijsbehoefte van het kind kunnen voldoen, gaan wij samen met ouders en een trajectbegeleider op zoek naar passende school.
We werken hiervoor nauw samen met specialisten vanuit het expertise en dienstenteam (E&D) van het samenwerkingsverband (SWV).Het E&D team van het SWV Twente Noord wordt gevormd door diverse collega’s uit het basisonderwijs, SBO, SO cluster 3 en SO cluster 4. Hierdoor levert dit centraal gestuurde E&D-team ondersteuning op het gebied van veel specialismen.
Talentrijk kan gebruik maken van deze expertises wanneer er behoefte is aan ondersteuning bij vragen die de basisondersteuning overstijgen.
De collega’s van het E&D team leveren expertise op het gebied van:
- rekenen en taaljonge risico kinderen(zeer)
- moeilijk lerenden
- diverse ziektebeelden en motoriek
- gedrags-, en ontwikkelingsproblematiek
- kortdurende kindercoaching
- groepsdynamiek en pedagogisch klimaat
- klassenmanagement
- hoogbegaafdheid
- verbeteren of herstel van oudercontacten
Talentrijk heeft een vaste schoolcoach vanuit het E&D. Deze vaste schoolcoach is de directe 'sparring partner' voor de school.
Middels de vaste schoolcoach komen wij zelf direct in contact met die schoolcoach wiens expertise de school nodig heeft. Uiteraard kunnen wij ook zelf de juiste schoolcoach benaderen: laagdrempelig en toegankelijk.
Drie keer per jaar wordt er een pre-SOT gepland. Tijdens deze bijeenkomst met het School Ondersteunings Team worden leerlingen besproken die extra ondersteuning nodig hebben binnen het onderwijs. Er wordt tijdens het gesprek handelingsgericht gewerkt. Planmatig en doelgericht werken staat voorop tijdens de bespreking. Vragen rondom leerlingen worden besproken op basis van hun ondersteuningsbehoefte.
Aanwezig tijdens een pre-SOT: orthopedagoog, schoolcoach, directeur, leerkracht en intern begeleider.Twee à drie keer per jaar wordt er een SOT gepland. Deze bijeenkomst wordt op dezelfde manier vormgegeven als een pre-SOT, maar hier zijn meer specialisten bij betrokken. Ook worden ouders altijd uitgenodigd tijdens een SOT.
Aanwezig tijdens een SOT: orthopedagoog, schoolcoach, directeur, leerkracht, intern begeleider, deskundigen uit de gemeentelijke jeugdzorg en de ouders van de leerling.Voorafgaand aan een SOT kan een observatie plaats vinden. Deze observatie is bedoeld als onderzoek om de onderwijsbehoeften van de leerling in kaart te brengen. De observatie kan bijvoorbeeld plaats vinden door een medewerker van het Expertise en Dienstenteam van het SWV of door een gedragswetenschapper.
Het SOT kan aan het SWV ook advies en ondersteuning vragen in de vorm van trajectbegeleiding. Trajectbegeleiding is een aanvullende ondersteuningsmogelijkheid voor de school. Het SWV biedt deze ondersteuning om samen met het SOT en ouders te onderzoeken of binnen de school nog kansen liggen om passend onderwijs te bieden. Wij noemen dit ook wel een SOT volgens de HIA methode. (handelingsgericht integraal arrangeren).
Folder Samenwerkingsverband - informatie voor ouders
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Twee leerkrachten volgen op dit moment een Master-opleiding voor gedragsspecialist.
Binnen onze school is een peuterspeelzaal aanwezig.
De naam van de peuterspeelzaal is Dreumes.
Meer informatie over de peuterspeelzaal: Peuterspeelzaal DreumesInformatie over de openingstijden van peuterspeelzaal dreumes zijn te vinden in hoofdstuk 6 van deze schoolgids.
hoofdstuk 6 - schooltijden en opvang - samenwerking met peuterspeelzaalBinnen het gebouw de Twijn is een kinderdagverblijf aanwezig.
De naam van het kinderdagverblijf is Columbus.
Meer informatie over de kinderopvang: Columbus Junior