Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze leerlingen zitten in kleine groepen van gemiddeld 13 leerlingen, die in leerniveau, leeftijd en ontwikkelingsniveau goed bij elkaar passen.
De Tapir heeft ook combigroepen voor leerlingen die nog niet in het ritme van een gewone kleuterklas mee kunnen gaan. In deze groep werken leerkracht en jeugdzorgmedewerkers samen aan onderwijs en begeleiding, gericht op het instromen van de leerling op een passende onderwijsplek. Dit kan zowel een speciaal onderwijsklas op onze school zijn als een meer passende plek op een andere school.Naast de vakdocent bewegingsonderwijs hebben wij ook remedial teachers en logopedisten binnen de school. Zowel op groeps- als op individueel niveau ondersteunen zij de leerlingen bij het verder vorm geven van hun (vastgelopen) ontwikkeling.
Waar nodig en waar mogelijk zetten wij, altijd in nauwe samenwerking, jeugdzorg en/of opvoedingsondersteuning van entrea lindenhout in. Deze samenwerking is uniek en is mede bepalend voor onze positie binnen de regio.Wij zijn samen met De Hertog en De Berg een opleidingsschool. Binnen een opleidingsschool werken lerarenopleidingen en scholen nauw samen om aankomend leraren voor te bereiden op de onderwijspraktijk. Wij zijn hiervoor contractueel een partnerschap aangegaan met HAN Academie Educatie. Een deel van de opleiding van studenten wordt hiermee op onze scholen gerealiseerd. Als opleidingsschool bieden we studenten de mogelijkheid om een startbekwame leerkracht te worden met veel ervaring in de onderwijspraktijk. Hiermee leiden we leraren op die in de praktijk de toegevoegde waarden van 'grenzeloos opleiden' hebben ervaren.
Er wordt in de kleutergroepen thematisch gewerkt. De vakken voorbereidend lezen, woordenschat, rekenen en schrijven worden integraal aangeboden. We gebruiken de methode kleuterplein.
We hebben daarnaast expliciet aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Er worden SEO-lessen aangeboden en tijdens het thematisch werken en spelmomenten is er aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling en het 'Leren leren'.
Hier staan de minimale tijden, die we per leerjaar in de klas aan een vak besteden.
In elk leerjaar houden we bewust ruimte over, om in te kunnen spelen op wat de specifieke groep aan leeraanbod nodig heeft.
We gaan hierbij steeds uit van de onderwijsbehoefte van de groep en de beoogde opbrengsten op de verschillende vakgebieden.
De scholen van Onderwijs entrea lindenhout vormen een speciale onderwijsvoorziening voor leerlingen in de basisschoolleeftijd. Sommige kinderen komen op de basisschool niet tot hun recht, ondanks goede zorg en begeleiding. Omdat ze in zichzelf gekeerd, druk of angstig zijn. Of omdat ze moeilijk contact maken met andere kinderen of weigeren naar school te gaan. Of omdat ze niet kunnen functioneren in een grote groep en als gevolg van gedragsproblemen het tempo niet kunnen bijhouden.
Onze leerlingen hebben veel nabijheid, duidelijke sturing, heldere kaders en een consequente benadering nodig. Dit is in alle klassen terug te zien in de twee basisklimaten die wij hebben opgesteld aan de hand van de onderwijsbehoeften van onze specifieke doelgroep.
Bij Onderwijs entrea lindenhout staat het onderwijs aan het kind met zijn of haar specifieke hulpvraag centraal. Wij zijn gespecialiseerd in het weer op gang brengen van de vastgelopen ontwikkeling en in het herstellen van zelfvertrouwen bij kinderen, door aan te sluiten bij de ondersteuningsbehoefte van de leerling.
Als blijkt dat voor een leerling meer ondersteuning nodig is dan ons speciale basisaanbod, dan staan de ondersteuning van het kind en de mogelijkheden van het kind, de groep, de leerkracht, de school en het gezin centraal. Op basis van alle gegevens in de brede context wordt door de leerkracht, indien sprake is van lichte ondersteuning, of door de Commissie van Begeleiding, indien duidelijk meer ondersteuning nodig is, een voorstel gedaan dat besproken kan worden met ouders en wat daarna vorm gegeven kan worden.
Lichte onderwijsondersteuning in de groep of daarbuiten, die nodig is om het leer- en ontwikkelingsproces goed te laten verlopen, is tijdelijk van aard. Onze school heeft hiervoor de extra ondersteuning in samenspraak met de ouders vastgesteld en opgenomen in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) en/of het groepsplan. De school bekostigt de maatregelen voor de extra ondersteuning uit het geld dat het samenwerkingsverband hiervoor aan het schoolbestuur beschikbaar heeft gesteld (het daarvoor geoormerkte deel van het budget passend onderwijs).
Bij ondersteuningsbehoeften die het niveau van licht overstijgen, zijn we als school niet per definitie in staat om die intensievere ondersteuning te bieden en zoeken we samen met alle betrokkenen naar andere mogelijkheden om de leerling in zijn ontwikkeling te ondersteunen. Wij werken daarvoor intensief samen met kinderfysiotherapie, jeugdhulp van entrea lindenhout, kinderpsychiatrie, jeugdarts en RID of Marant (voor dyslexie).
Indien nog zwaardere ondersteuning nodig is lopen wij tegen onze grenzen aan en zal in overleg worden getreden met het Samenwerkingsverband voor extra financiële middelen om de benodigde ondersteuning vorm te geven. Dit laatste is het geval in twee situaties:
A. De onderwijsbehoeften liggen op twee terreinen. Dus naast gedrag ook op het gebied van leren of gezondheid
B. De onderwijsbehoeften zijn dermate complex dat ook na alle inzet binnen de speciale setting het functioneren in een groep van gemiddeld 13 leerlingen niet haalbaar is.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor de komende jaren zetten we in op borging en behoud van de expertise en ondersteuningsmogelijkheden die we nu hebben. Daarnaast willen wij meer inzetten op de leerlingen die meer aankunnen, de plusleerlingen, en op de leerlingen die juist meer praktisch leren en een praktijkgericht aanbod nodig hebben.
Op locatie De Tapir zitten leerlingen in groep 1 t/m 4. Dit betekent dat er tijdens het intaketraject voor onze school intensieve contacten zijn met peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en/of de dagbehandeling jonge kind.
De Tapir heeft twee combigroepen waar onze jonge leerlingen vanuit onderwijs en jeugdzorg begeleiding en behandeling krijgen bij de start van het onderwijs. Als zij daar aan toe zijn kunnen de leerlingen instromen in een kleutergroep waarin alleen onderwijs gegeven wordt.
Omdat de gespecialiseerde BSO in het gebouw zit zijn de lijntjes kort als afstemming wenselijk is.