Nijmeegse School Vereniging 2

Lamastraat 67 6531 PP Nijmegen

  • Hoofdentree NSV
  • Tuin van de kinderen & schoolplein

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om zicht te hebben op de resultaten van ons onderwijs en de ontwikkeling in het leren van de kinderen worden kinderen regelmatig getoetst. Dit kunnen methodegebonden toetsen zijn of toetsen vanuit het LeerlingVolgSysteem van Cito (LVS-toetsen). De Cito toetsen worden 2x per jaar in januari en juni afgenomen. De school analyseert de resultaten van de toetsen en gebruikt deze om het onderwijs goed af te stemmen op de onderwijs- en zorgbehoeften van de kinderen.

Rapportage van toetsen:

Op het leerling-rapport legt de leerkracht per leerling de vooruitgang vast. Dit leerling-rapport is voor de leerlingen en hun ouders bedoeld.

Rapportage en gesprekken:

Groepen 1-2: Onze school maakt gebruik van het observatie/registratie systeem KIJK.  

Groepen 3-8: De resultaten van de toetsen worden met de ouders en kinderen besproken tijdens de ouder-kind gesprekken. In de groepen 3 t/m 8 krijgen de leerlingen twee keer per jaar een rapport mee; in februari en juni. Naar aanleiding van het eerste en tweede rapport krijgen ouders en kinderen een uitnodiging voor een gesprek met de groepsleerkracht. Het tweede rapportgesprek dient tevens als evaluatiegesprek ter afsluiting van het schooljaar. Uiteraard is er altijd de mogelijkheid om tussentijds een afspraak met de leerkracht te maken en zonder het kind erbij een gesprek te plannen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Groep 7: Het indicatie-advies In januari komen de Intern begeleider en de leerkracht(en) van groep 8 bij elkaar. Iedere leerling wordt besproken en er wordt gekeken naar alle informatie die we over uw kind hebben verworven gedurende de tijd dat hij of zij bij ons op school zit. Naast alle verworven informatie worden ook de kind kenmerken meegenomen zoals; motivatie, concentratie en de taak-werkhouding. Tijdens deze bespreking wordt het zogenaamde indicatie-advies gevormd. Het indicatie-advies wordt in februari besproken met de leerling en hun ouders. Deze indicatie is bedoeld om ouders en kinderen een eerste beeld te geven van het uitstroomniveau. De open dagen vinden plaats kort na het indicatiegesprek. Het indicatie-advies kan richting geven in welke school bezocht kan worden. Het advies indicatie geeft weer, waar het kind op dat moment staat. Wanneer een kind zich in de periode daarna ontwikkelt dat passend is bij de leeftijd en het aanbod, zal het advies gelijk blijven. Wanneer de leerling zich in de periode daarna bovengemiddeld ontwikkelt op meerdere gebieden, zal het advies groeien. Groep 8: Het voorlopige advies In december komen de Intern begeleider en de leerkracht(en) van groep 8 bij elkaar. Iedere leerling wordt besproken. Naast alle beschikbare informatie worden ook de kind kenmerken meegenomen zoals; motivatie, concentratie en de taak-werkhouding. Met behulp van deze informatie wordt het voorlopige advies gevormd. Dit voorlopige advies wordt met de leerling en ouders besproken in januari. Groep 8: Het definitieve advies In februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. De kinderen krijgen op 18 maart een envelop mee naar huis. Hierin zit de uitslag van de doorstroomtoets, het definitieve advies van school en het aanmeldformulier voor de middelbare school. Het voorlopige advies wordt automatisch omgezet in een definitief advies wanneer het toets advies en het voorlopige advies gelijk is, of wanneer het toets advies lager ligt dan het voorlopige advies. Het voorlopige advies wordt gewijzigd wanneer het toets advies hoger is dan het voorlopige advies. Mocht de school het in het belang van het kind vinden dat het voorlopige advies niet naar een hoger definitief advies wordt bijgesteld, dan gaat dit in gezamenlijk overleg met ouders en kan de school motiveren wat de redenen hiervan zijn. Het initiatief voor dit gesprek ligt bij school en vindt plaats in de week van 18 maart tot en met 22 maart 2024. Aanmelden VO Uiterlijk 22 maart 2024 hebben alle leerlingen een definitief advies van de school meegekregen. In de periode van 25 tot en met 29 maart 2024 is er een centrale aanmeldweek. In deze week schrijft u uw kind in bij de middelbare school naar keuze. Dan komt de volgende mijlpaal weer een stapje dichterbij. Een spannende, maar ook zeker leuke stap voor u en uw kind
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.  

In onze visie op sociale opbrengsten staan drie kernwaarden centraal                                                                   

We zien een belangrijke relatie tussen het welbevinden van de kinderen bij ons op school en hun plek in de maatschappij nu en in de toekomst. Daarom besteden we aandacht aan prettige omgangsvormen, respect voor elkaar en verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag. Het is voor ons dus belangrijk om het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen goed in de gaten te houden. Dat doen we in onze dagelijkse relatie met leerlingen. Door goed te observeren en met leerlingen in gesprek te gaan, krijgen we belangrijke informatie. We vinden het belangrijk om daar met regelmaat bij stil te staan en te evalueren wat er met de individuele leerlingen en met de groep als geheel gebeurt. Op deze manier kunnen we, waar nodig, tijdig bijsturen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Autonomie en eigenaarschap
  • Sociaal vaardig
  • Participeren in maatschappij

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school is voor het laatst bezocht door de onderwijsinspectie in juni 2016. Normailiter bezoekt de onderwijsinspectie een school eens in de 4 jaar. De opbrengsten van onze school hebben niet geleid tot een tussentijds inspectiebezoek. Naar verwachting zal de inspectie in 2020 onze school opnieuw bezoeken.

Terug naar boven