Basisschool de Akker

Akkerlaan 40 6533 BL Nijmegen

Door aandacht en groei ontstaat vertrouwen in eigen kunnen.

Het team

Toelichting van de school

Onze school werkt ook met een vakleerkracht Beeldende Vorming vanuit De Lindenberg. Zo hebben alle groepen twee maal per jaar lessen beeldende vorming die aansluiten bij het thema van dat moment.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Akker heeft een eigen invallerspool samen met de andere scholen van het bestuur van St. Josephscholen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kleutergroepen zijn combinatiegroepen, de leerlingen uit leerjaar 1 en uit leerjaar 2 vormen samen een groep.

De Akker kiest in principe voor een leerstofjaarklassensysteem. Soms maken we een keuze voor het formeren van een combinatiegroep, om de leerlingaantallen per groep kleiner te maken. In schooljaar 2023-2024 bestaat er een groep 5-6.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2 willen we dat de kinderen zich vanuit spelend leren ontwikkelen. We werken thematisch, er is voor de kinderen veel ruimte om zelf te kiezen waar ze willen spelen en of ze willen spelen in hoeken of met materialen willen werken. Naast het werken zijn er gezamenlijke momenten in de kring. We zingen samen, lezen voor of doen reken- of taalspelletjes. Beweging vinden we belangrijk, de kinderen spelen iedere dag anderhalf uur buiten. De kleutergroepen krijgen iedere week muziek en gymles van een vakleerkracht.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd in de groepen 3 t/m 8 wordt in de ochtenden gebruikt om te werken aan de basisvakken zoals rekenen, taal, spelling en lezen. Per vak wordt er gekeken naar de leerbehoeften van de verschillende leerlingen. 
In de middag besteden we veel tijd aan vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en de creatieve vakken.

Twee middagen per week wordt er thematisch gewerkt vanuit schoolbrede thema's, waarbij we gebruik maken van de vakgeïntegreerde methode voor wereldoriëntatie Blink. Hierbij zijn kennis, vaardigheden én houding het uitgangspunt. Tijdens deze middagen is er aandacht voor de creatieve vaardigheden en stimuleren wij het toepassen van de basisvaardigheden. Het thematisch werken wordt zowel in de eigen groep als groepsdoorbrekend georganiseerd. 

De groepen 3 tot en met 8 hebben om de week muziekles van een vakleerkracht en om de week een muziekles van de eigen leerkracht. Ook de gymlessen worden verzorgd door vakleerkrachten.


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

zie schoolondersteuningsprofiel (bijlage)

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ieder schooljaar volgen en initiëren leerkrachten, onder begeleiding van de kwaliteitscoördinator (IB) en Schoolmanagementteam, de zorgcyclus HGW. HGW staat voor handelingsgericht werken. Hiermee zorgen we dat alle kinderen goed in beeld zijn en op alle gebieden de aandacht en aanpak krijgen die ze nodig hebben.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het schoolgebouw zit peutergroep Kleuterland van kinderopvangorganisatie KION. Zij bieden Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). 

Terug naar boven