De Oudervereniging
Op een basisschool is de samenwerking tussen enerzijds de school (directie en team) en anderzijds de ouders/verzorgers van de leerlingen van groot belang. Dagelijks hebben we met elkaar te maken en beiden streven we ook naar één doel, namelijk ervoor te zorgen dat de kinderen op een goede en prettige manier de basisschooltijd doorlopen. De oudervereniging van onze school heeft zich georganiseerd in een aantal commissies en een overkoepelend bestuur van zeven personen. Het bestuur van de OV vergadert ongeveer 8 keer per jaar, voor deze vergaderingen wordt ook de directeur en een lid van de MR uitgenodigd.
Voor het organiseren van activiteiten is de inzet van ouders nodig, hiertoe heeft de OV verschillende activiteitencommissies in het leven geroepen, deze commissies werken nauw samen met het team van De Akker en ondersteunen hen waar dat nodig is. Aan het begin van het schooljaar plaatst de OV een oproep om ouders uit te nodigen deel te nemen aan commissies en/of activiteiten. U kunt ook altijd uw hulp aanbieden door een e-mail te sturen naar: oudervereniging@bsdeakker.nl. Op dit moment zijn de volgende commissies actief:
Activiteitencommissie: De commissie Activiteiten heeft als taak het verzorgen en aankleden van de feestdagen, en het organiseren van ontspannende gebeurtenissen door het lopende schooljaar heen in samenwerking met de teamleden van De Akker. Denk hierbij aan Sinterklaas, Kerst, schoolfoto’s etc.
Milieucommissie: Deze milieucommissie ondersteunt het e\team met thematisch werken op het gebied van natuur en milieu. Zoals bijvoorbeeld het gebied van natuur en milieu, zoals struinen langs de Waal of een herfstwandeling bij Heumensoord. Hiermee willen we het bewustzijn van de leerlingen en ouders voor hun omgeving stimuleren.
Kunst- en Cultuurcommissie: Aandacht voor kunst en cultuur zijn binnen ons totale aanbod een vaste waarde. Vanuit de Lindenberg worden er gedurende het gehele schooljaar voor alle groepen extra activiteiten georganiseerd op het gebied van beeldende vorming.
Binnen het thematisch onderwijs wordt expressie van het geleerde vanuit onze leerlingen als essentieel gezien. Vakken als muziek (aanbod vanuit een vakleerkracht), drama, tekenen en handvaardigheid vormen een vast onderdeel binnen het weekprogramma. Het aanbod vanuit De Vreedzame School geeft inhoud aan begrippen als respect, burgerschap en omgaan met verschillen.
Sport- en spelcommissie: De sport- en spelcommissie stimuleert op een plezierige manier sportieve activiteiten. Zij zorgen voor de aankleding en invulling van de sportdagen, de avondvierdaagse en niet te vergeten het schoolreisje.
Luizencommissie: In de eerste week na een vakantie worden de leerlingen gecontroleerd op luizen, en eventuele nacontroles. Hiervoor hebben we een aantal enthousiaste moeders en vaders.
Verkeerscommissie: Deze commissie houdt zich bezig met de verkeersveiligheid rondom school en de inrichting van het schoolplein.
Groene Schoolplein commissie: In schooljaar 21-22 is er een nieuw schoolplein aangelegd waarbij onze leerlingen worden uitgedaagd tot ander spelgedrag. Er is op alle gebieden meer uitdaging, motorisch en spelmatig valt er veel te ontdekken en ter bevordering van de sociale redzaamheid ontmoeten kinderen van 4 tot en met 12 elkaar op het schoolplein.
De Medezeggenschapsraad:Zoals iedere basisschool heeft ook De Akker een medezeggenschapsraad (MR). De MR oefent invloed uit op het beleid van de school. Op De Akker bestaat de MR uit drie personeelsleden en drie ouders. De ouders en leerkrachten zitten in de MR 'zonder last of ruggespraak': ze vertegenwoordigen hun achterban (personeelsleden c.q. ouders) in de MR, maar zijn vrij om eigen beslissingen te nemen. Het algemeen belang van de school staat hierbij voorop. De MR-leden worden gekozen. De zittingsduur is drie jaar, waarna verlenging mogelijk is. Vanuit de MR onderhoudt de oudergeleding contact met het bestuur van de oudervereniging en via dat bestuur met de ouderwerkgroepen en –commissies. Naast de MR bestaat er ook een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) voor onze stichting. Via de GMR kunnen we ook invloed uitoefenen op het beleid van het bestuur van de Stichting St. Josephscholen. In de Wet Medezeggenschap op Scholen, concreet gemaakt in het MR-reglement van onze Stichting, is vastgelegd van welke “rechten” de MR gebruik kan maken bij verschillende onderwerpen en plannen. Deze zijn:
Instemmingsrecht (bijvoorbeeld schoolplan, schoolgids, schoolreglement, ouderparticipatie) ·
Adviesrecht (bijvoorbeeld financieel beleid, inrichting managementstatuut, samenwerking met andere instellingen). ·
Informatierecht: directie en bestuur moeten de MR alle informatie verschaffen die ze voor haar taak nodig heeft. ·
Initiatiefrecht: de MR mag gevraagd of ongevraagd reageren op allerlei zaken die met schoolbeleid te maken hebben. De MR kan voorstellen doen, vragen stellen, meepraten of adviezen geven over punten waarover ouders of leerkrachten zich zorgen maken.
Via de MR kunt u dus ook als ouder uw stem laten horen en rechtstreeks invloed uitoefenen. Ook als u niet in de medezeggenschapsraad zit, mag u als ouder de vergaderingen van de MR bijwonen. (Hiervoor dient u vooraf contact op te nemen met de voorzitter of de secretaris van de MR). De vergaderingen zijn in principe openbaar, tenzij er persoonlijke of vertrouwelijke onderwerpen worden besproken. Een deel van de vergadering kan besloten zijn.
Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR)
Beleidszaken op Stichtingsniveau worden besproken en behandeld in de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. Zie bovenstaand stuk voor informatie over de MR.