Basisschool de Akker

Akkerlaan 40 6533 BL Nijmegen

Door aandacht en groei ontstaat vertrouwen in eigen kunnen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Akker wordt de Cito eindtoets gebruikt. Basisschool De Akker scoort vrijwel altijd boven het landelijke gemiddelde op de Cito eindtoets.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van de methode onafhankelijke toetsen (Cito) worden 2 keer per jaar verzameld op school-, groeps- en leerlingniveau. Deze worden in teamverband besproken en op groepsniveau tussen leerkracht en intern begeleider.

Vanuit de plenaire bespreking op schoolniveau vindt een verdere analyse op groeps- en leerlingniveau plaats. Daarnaast stelt de leerkracht doelen op vaardigheidscore in relatie tot de scores op de methodegebonden toetsen.

De leerkracht maakt voor de groep ook een categorieënanalyse voor de vakken technisch lezen, rekenen en spelling, om daarmee voor de volgende planperiode afgestemde leerdoelen op te stellen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk schooljaar wordt er voor de groepen 7 een informatie avond over het Voortgezet Onderwijs gehouden voor ouders van deze betreffende groepen in onze aula. Deze avond wordt verzorgd door de betreffende leerkrachten en de bovenbouwcoördinator.

Voor de groepen 8 wordt deze informatie avond verzorgd door de betreffende leerkrachten, de bovenbouwcoördinator en een coördinator uit het Voortgezet Onderwijs.

De (pré)advisering voor de leerlingen komt tot stand d.m.v. een groot overleg en collegiale consultatie waarbij alle leerkrachten van de groepen 7 en 8, de bovenbouwcoördinator en de kwaliteitscoördinator (IB) betrokken zijn.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons motto:     Door aandacht en groei ontstaat vertrouwen in eigen kunnen.

Samen

Samen spelen, samen leren en tegelijkertijd jezelf leren kennen, daarmee kom je verder dan in je eentje. Samen nodigt uit tot zelfreflectie: je eigen houding en gedrag leren kennen in de dynamiek van een groep of als je succes hebt, en ook bij een tegenslag of als iets mislukt. Daarbij heb je anderen nodig. Zij bieden het zicht op ontwikkeling en mogelijkheden en ondersteunen als het nodig is om weer op eigen benen te gaan staan. Samen vereist het nemen en het delen van verantwoordelijkheid. Samen bevordert autonomie: iedereen wordt daar sterker van! 

Positief

Dit is onze basishouding want wanneer we de werkelijkheid met een positieve inslag bekijken, dan zien we de mogelijkheden en kansen. Zo ontwikkelen we vaardigheden die ons verder brengen in de maatschappij. Daarbij denken we aan het durven vragen van hulp, het aangaan van sociale contacten, het leveren van inspanning en volhouden om iets te bereiken, maar ook ruimte krijgen om fouten te mogen maken én ervan te leren. In alles wat we doen benaderen we de zaken vanuit deze houding en leren we om kritische feedback op een waarderende manier te geven en te ontvangen.    

Groei

We zien het als een opdracht van ieder mens om de eigen potentie ten volle te ontwikkelen. Als school willen we daaraan bijdragen door het persoonlijk elan van ieder kind en ieder teamlid naar boven te halen. Op deze manier dragen we bij aan een verrijking van de samenleving. En daarin kan niemand gemist worden.  

Passie

Bezieling en passie zijn het innerlijke vuur om tot diepgaand leren te komen. Het werkt aanstekelijk en leidt tot enthousiasme en betrokken deelname, ten eerste van de 'aansteker' zelf, maar daarna springt het over op medeleerlingen, collega's, ouders en andere betrokkenen. De basis van bezieling en passie is is verwondering en nieuwsgierigheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Positief
  • Groei en Passie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven