Montessorischool Nijmegen-Oost

Heyendaalseweg 6 6524 SL Nijmegen

  • Kinderen verwoorden wat er geleerd is.
Door taal te geven aan de verworven ervaring ontstaat kennis. Kennis kan door taal gedeeld worden.
  • Er is ruimte voor verbeelding, voor het wekken van belangstelling, voor ontdekken en handelend leren. Leerkracht ondersteunt en daagt uit.
  • Zelf experimenteren en handelen naar eigen inzicht. Aanbieden, laten zien van de essentie, terug trekken als het kind zelf wil handelen.
  • Een kleedje voor afbakening van de werkruimte. Er is vrijheid tot handelen, tot denken, tot samenspel en vrijheid tot bewegen.
  • Overal is activiteit, overal gebeurt er wat anders en toch... is er rust. Deze rust ontstaat na diepe concentratie en tevredenheid.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school neemt deel aan de centrale doorstroomtoets. 

Wij baseren het schooladvies Voortgezet Onderwijs op de in 8 schooljaren opgebouwde informatie uit:

  • leerlingvolgsysteem
  • methode- en niet methodegebonden toetsen
  • observaties
  • de doorstroomtoets

Voordat de doorstroomtoets wordt afgenomen is het advies al bekend. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We maken in onze school gebruik van verschillende instrumenten om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Voor het monitoren van de resultaten op het gebied van taal en rekenen maken we gebruik van het instrument Focus PO. In het instrument Focus PO noteert de leerkracht of dat bepaalde doelen uit de leerroutes van kinderen wel of niet beheerst zijn. Als tijdens een tussenevaluatie blijkt dat bepaalde doelen niet beheerst zijn, worden deze doelen als bezemdoel meegenomen naar een volgende blok. Mocht een leerling teveel doelen niet behalen, ondanks veel instructie en begeleiding, dan wordt een aanpassing van de leerroute overwogen. Dit geldt ook voor leerlingen die de leerroute in een versneld tempo hebben doorlopen. Aanpassing van de leerroute gaat altijd in overleg met de kwaliteitscoördinator. 

De leerkracht werkt in de dagelijkse praktijk met een lesjesschrift (dag- en weekplanning). In dit lesjesschrift worden de extra lesjes en groepsinstructies ingepland en gemonitord. Tijdens vaste rondes kijkt de leerkracht: 

  • welke kinderen de leerstof, het concept, bepaald gedrag of een sociale conventie nog aan het oefenen zijn
  • welke materialen ze nog niet hebben gebruikt of onder de knie hebben
  • welke kinderen nog instructie of begeleide inoefening nodig hebben

We werken verder met een kwaliteitscyclus, waarin resultaten geëvalueerd worden en waarna verbeteracties volgen (zie hoofdstuk kwaliteitzorg). 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de informatieavond aan het begin van het schooljaar worden ouders nader geïnformeerd over alle activiteiten die komen kijken bij de overgang naar het Voortgezet Onderwijs. Dit gaat dan zowel over de open dagen, de doorstroomtoets en de advisering.

Nadat onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs zijn gegaan ontvangen wij nog jaarlijks (tot het moment dat ze hun diploma behalen) een overzicht van de door hen behaalde resultaten en het niveau waarop ze zijn ingeschaald.

De bovenbouwcoördinator verzamelt en inventariseert deze gegevens. Als de resultaten in het voortgezet onderwijs verbeterpunten opleveren voor ons onderwijs en/of onze advisering worden deze besproken in het visieteam zodat er waar mogelijk actie op gezet kan worden. Dit draagt positief bij aan de ontwikkeling van onze school en de continue ontwikkeling waaraan wij werken.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om kinderen te leren straks zelf keuzes te kunnen maken in de maatschappij, is het nodig dat ze zelf een confrontatie met de praktijk aangaan.

Om persoonlijkheid en leiderschap te ontwikkelen is het vooral belangrijk dat kinderen verschillende rollen en perspectieven leren in te nemen. Zowel wanneer ze samenwerken, als wanneer ze ruzie maken.We geven ruimte om te oefenen met op te komen voor hun eigen belang en voor het belang van de ander. We stimuleren kinderen om zelf op zoek te gaan, om te luisteren en vragen te stellen en om zelf na te denken.

Kinderen stellen we op die manier in de gelegenheid om een realistisch zelfbeeld en eigenwaarde te ontwikkelen. Deze ontwikkeling ontstaat vaak in vrijheid, het leren op dit gebied is namelijk associatief, onvoorspelbaar en kwetsbaar. 

Kinderen leren op deze manier al vroeg te begrijpen wat democratie is en wat er nodig is voor meer vrede. Maria Montessori had een mooie uitspraak die hierbij past: 

'Free the child's potential and you will free the world'

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Confrontatie met de praktijk
  • Eigenwaarde en potentieel
  • Democratie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven