Montessorischool Nijmegen-Oost

Heyendaalseweg 6 6524 SL Nijmegen

  • Kinderen verwoorden wat er geleerd is.
Door taal te geven aan de verworven ervaring ontstaat kennis. Kennis kan door taal gedeeld worden.
  • Er is ruimte voor verbeelding, voor het wekken van belangstelling, voor ontdekken en handelend leren. Leerkracht ondersteunt en daagt uit.
  • Zelf experimenteren en handelen naar eigen inzicht. Aanbieden, laten zien van de essentie, terug trekken als het kind zelf wil handelen.
  • Een kleedje voor afbakening van de werkruimte. Er is vrijheid tot handelen, tot denken, tot samenspel en vrijheid tot bewegen.
  • Overal is activiteit, overal gebeurt er wat anders en toch... is er rust. Deze rust ontstaat na diepe concentratie en tevredenheid.

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit 15 leerkrachten (waarvan 2 bouwcoördinatoren en 1 kwaliteitscoördinator), 1 medewerker ondersteuning en 1 directeur. We hebben opvallend veel mannelijke leerkrachten (6 van de 15 leerkrachten) in ons team. 

De meeste leerkrachten binnen ons team hebben hun vakbekwaamheid gymonderwijs gehaald en geven zelf graag gymles. Daarnaast hebben de kinderen op onze school hebben minimaal 1 keer per week les van een vakleerkracht gym. We werken verder met stagiaires van verschillende bewegingsstudies van het ROC en de HAN.

Onze leerkrachten geven graag zelf inspiratielessen binnen ons kosmisch onderwijs. Dit wordt onder andere aangevuld met gastcolleges door inspirerende sprekers, met workshops of met een lessenserie door een vakdocent. We werken verder met vrijwilligers op het gebied van handvaardigheidsonderwijs. 

We creëren een rijke omgeving in school die kinderen aanzet tot samen verkennen, onderzoeken en experimenteren. Daarnaast gaan we er ook veel op uit. Onze school staat in midden in een gebied met allerlei interessante plekken (qua natuur, cultuur, techniek en wetenschap). We vernieuwen op dit moment onze activiteitenkalender die onderdeel is van de driejarige cyclus van ons kosmisch onderwijs. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht (bijvoorbeeld door ziekte of verlof), wordt gebruik gemaakt van invalleerkrachten uit de vervangingspool van Stichting St. Josephscholen en de regionale vervangingspool van IPPON. Er wordt door de directie een verzoek ingediend voor een vervanger. Meestal wordt dit verzoek gehonoreerd (stap 1: externe oplossing). Soms is er geen vervanger beschikbaar. Dit is vervelend, want de continuïteit van het onderwijs heeft voor iedereen (kinderen, ouders en leerkrachten) de hoogste prioriteit. 

Bij vervanging wordt het volgende protocol gehanteerd: 

Stap 1: Externe oplossing

Er is een vervanger beschikbaar vanuit de vervangingspool

Stap 2: Interne oplossing

Er zijn verschillende interne oplossingen. Deze worden in onderstaande volgorde doorlopen:

a) Op school is een lijst met (parttime) leerkrachten die op sommige dagen kunnen vervangen. Indien mogelijk gaan deze leerkrachten voor de klas.

b) Waar mogelijk zetten we stagiaires onder verantwoordelijkheid van de directie in om les te geven aan (een deel van) de klas.

c) De kinderen worden verdeeld over andere klassen. Dit doen we alleen als de afwezigheidsmelding ’s-morgens vroeg pas bekend is. We vragen ouders die ochtend wel of zij de mogelijkheid hebben om hun zoon of dochter thuis op te vangen. De leerkrachten hebben voor de leerlingen die verdeeld worden (leerjaar 3-8) een pakket met werk klaarliggen. Ouders die hun kind thuis opvangen kunnen, indien gewenst, ook een pakket met werk ophalen. In verband met de continuïteit in de andere groepen zijn we hier erg terughoudend in.

De keerzijde van de interne oplossingen is dat het risico bestaat dat de teamleden door extra taken, zoals bijvoorbeeld het inwerken van vervangers of het opvangen van leerlingen uit andere groepen, een hogere werkdruk krijgen met als gevolg een verhoogd risico op uitval.

Stap 3: Geen oplossing

Indien er geen schoolinterne oplossing mogelijk is, blijven de leerlingen thuis. Dit doen we alleen als we dit de dag van tevoren aan ouders kenbaar kunnen maken. Ouders ontvangen van ons een spoedbericht via Social Schools. Een groep blijft nooit langer dan een dag achter elkaar thuis. Mocht een leerkracht meerdere dagen achter elkaar niet vervangen kunnen worden, dan neemt na een dag thuis blijven de leerkracht van een andere klas deze groep over en blijft een andere groep thuis. 

Vooral bij stap 2c en stap 3 doen we een groot beroep op ouders/verzorgers. Wij realiseren dit en we betreuren dat we deze keuze in sommige situaties moeten maken. 

Bij calamiteiten kan de directie afwijken van dit protocol en achteraf verantwoording afleggen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken we met heterogene bouwgroepen waarin kinderen van drie leerjaren bij elkaar in de groep zitten.

  • In de onderbouw zitten instromers en kinderen uit leerjaar 1 en 2 bij elkaar in een groep
  • In de middenbouw zitten kinderen uit leerjaar 3, 4 en 5 bij elkaar in een groep
  • In de bovenbouw zitten kinderen uit leerjaar 6, 7 en 8 bij elkaar in een groep

Het ene jaar heeft het kind de rol van jongste, het andere jaar van middelste en het jaar daarna van oudste. Kinderen zijn uniek en verschillend. Die verschillen waarderen en benutten wij. De kinderen leren van en met elkaar, ze kunnen elkaar helpen en ze inspireren elkaar. Diversiteit in een klas een positieve bijdrage levert aan de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen. 

Door geïntegreerd onderwijs, een sterke voorbereide omgeving, een goed klassenmanagement, een helder volgsysteem en gezamenlijke lesvoorbereidingen creëren onze leerkrachten ook ruimte voor de lijn van het kind. Deze wordt gevoed door leeftijd, interesse, aanleg, motivatie, klimaat en cultuur.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderwijs in de onderbouw wordt grotendeels vormgegeven tijdens spelen en werken. Kinderen komen in contact met de wereld om hen heen. Er is veel aandacht voor de zintuiglijke ontwikkeling. Ook is er nadrukkelijk aandacht voor de motorische ontwikkeling, de creativiteitsontwikkeling en de taal-denk ontwikkeling. Er is veel ruimte voor het wekken van de belangstelling en voor het handelend leren. Kinderen leren bewust en doelgericht te handelen, te kiezen en beslissingen te nemen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De benodigde onderwijstijd per vakgebied (en daarmee ons pedagogisch en didactisch handelen) wordt afgestemd op de groep (lijn van de leerkracht) en de leerling (lijn van de leerling). We stellen vooraf de schoolambities en doelen voor de verschillende leerroutes vast. We integreren de doelen met ons kosmisch onderwijs (elk blok een ander thema), waarin veel kennis van taal, geometrie, geschiedenis, enz. is verweven. De hoeveelheid instructie is afhankelijk van de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van het kind. 

De kinderen in de leerjaren 1 en 2 spelen 1u per dag buiten en tenminste 1 keer per week in de speelzaal. 

De kinderen in de leerjaren 3-8 krijgen 2 keer per week 45 minuten bewegingsonderwijs. 

Op vrijdagmiddag zijn alle leerlingen van leerjaar 1 t/m 4 vrij. Leerjaar 5 gaat op vrijdagmiddag wel naar school. Zij hebben gezamenlijk les van 1 van de middenbouwleerkrachten. 

Daarnaast hebben de leerlingen van leerjaar 1-2 op 7 vrijdagochtenden vrij (zie jaarkalender)

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Als montessorischool gaan wij er vanuit dat ons onderwijs ruimte biedt aan verschillen tussen leerlingen. Bij het inrichten van de voorbereide omgeving en het opstellen van het lesprogramma zijn die onderlinge verschillen steeds het uitgangspunt. Daarnaast werken we volgens de principes van het handelingsgericht werken (HGW):

  • HGW is doelgericht;
  • HGW gaat om wisselwerking en afstemming;
  • Onderwijsbehoeften staan centraal;
  • Leerkrachten maken het verschil, ouders doen er evenzeer toe;
  • Positieve aspecten van leerlingen, leerkrachten en ouders zijn van groot belang;
  • De betrokkenen werken constructief samen;
  • De werkwijze is systematisch en transparant.

In ons ondersteuningsprofiel (zie website) beschrijven we welke ondersteuning wij nu al bieden en op welke terreinen we ons de komende jaren verder willen ontwikkelen.

Jeugdgezondheidszorg op de basisschool

Ouders, school en Jeugdgezondheidszorg (JGZ) zorgen er samen voor dat een kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Samen houden we in de gaten hoe het met een kind gaat op het gebied van vriendschappen, schoolprestaties, gezondheid, spraak/taalontwikkeling en lichamelijke ontwikkeling. Daarom nodigt de JGZ je kind uit voor een aantal onderzoeken.

Informatie van ouders en scholen is ook belangrijk. Samen krijgen wij zo een goed beeld van de ontwikkeling van ieder kind. Is er hulp of ondersteuning nodig? Dan kunnen we in overleg snel actie ondernemen. We halen je kind voor de onderzoeken even uit de klas. Als ouder hoef je niet aanwezig te zijn bij de onderzoeken. Maar wil je er toch graag bij zijn of heb je bezwaar tegen de onderzoeken? Neem dan gerust contact met ons op. Als je ons mailt, zet dan de naam en geboortedatum van je kind in de mail. Zowel voor als na de onderzoeken krijg je bericht van ons. De onderzoeken zijn gratis. Onze werkwijze staat uitgelegd in de folder Jeugdgezondheidszorg 4-12 jaar, die te vinden is op de website jgz.ggdgelderlandzuid.nl.

Spraak- en taalonderzoek voor kinderen van 4/5 jaar

De spraak- en taalontwikkeling is belangrijk voor het leren lezen, het meedoen met de lessen op school en het contact maken met anderen. Daarom biedt de GGD-logopedist in de kleuterperiode voor ieder kind een spraak- en taalonderzoek aan. Zij let tijdens het gesprekje met je kind op de stem, de uitspraak, de taalontwikkeling, het mondgedrag en het gehoor. Je kind benoemt plaatjes, zegt woorden en zinnen na en voert opdrachten uit met speelgoed. Denk je dat er eerder onderzoek door de logopedist nodig is? Neem dan gerust contact met ons op. Meer informatie vind je op de logopedie pagina van onze website.  

Gezondheidsonderzoek voor kinderen van 5/6 jaar en 10/11 jaar

Op twee momenten tijdens de basisschoolperiode biedt de GGD een gezondheidsonderzoek aan: in het jaar dat je kind 6 wordt en in het jaar dat je kind 11 wordt. We meten en wegen je kind en bij alle 5/6-jarigen controleren we of je kind goed hoort en ziet. Bij 10/11-jarigen gebeurt dit alleen als er twijfels zijn. Ook voeren we een gesprekje met je kind over hoe het gaat. In het gesprekje met de 10/11-jarigen maken we gebruik van een ‘praatplaat’. Hoe dat werkt, zie je in het GIZ-filmpje basisonderwijs.  

Vaccinaties voor kinderen van 9 en 10 jaar

Tijdens de basisschoolperiode ontvangt je kind uitnodigingen voor groepsvaccinaties. De vaccinaties beschermen je kind tegen ernstige infectieziekten. Om je kind voor te bereiden kun je dit filmpje samen kijken. Meer informatie vind je op onze website en op de website van het RIVM (Rijksvaccinatieprogramma). Is je kind nog niet (volledig) gevaccineerd? Maak dan een afspraak of neem contact met ons op via: jeugdvaccinaties@ggdgelderlandzuid.nl.  

Mijn Kinddossier

Onze Jeugdgezondheidszorg werkt met Mijn Kinddossier. Hierin vind je informatie over de ontwik-keling, groei en opvoeding van je kind(eren). Het is ook de plek waar je online een afspraak met ons wijzigt en vragenlijsten invult. Inloggen op www.mijnkinddossier.nl doe je met je eigen DigiD. Kijk voor meer informatie op jgz.ggdgelderlandzuid.nl/mkd/. Maak je geen gebruik van Mijn Kinddossier, dan ontvang je de informatie per post.  

Vertrouwenspersoon

Heb je zorgen of klachten over grensoverschrijdend of ongewenst gedrag op school? Bijvoorbeeld (cyber)pesten, agressie, geweld, discriminatie, racisme, (homo)seksuele intimidatie of radicali-sering? Neem dan contact op met de onafhankelijke interne vertrouwenspersoon (in onze school zijn dat Boukje Brouwers en Nina Bartray) of met de externe vertrouwenspersoon van de GGD.

Chat, bel of mail gerust!

Zoek je informatie over de opvoeding, groei of ontwikkeling van je kind? Download de gratis GroeiGids app (via de App-store of via GooglePlay), kijk op www.groeigids.nl of op jgz.ggdgelderlandzuid.nl. Wil je direct antwoord op je vraag? Stel dan je vraag via de GroeiGids chat. Wil je contact met de afdeling Jeugdgezondheidszorg? Bel of mail ons dan gerust. We willen samen het beste voor jouw kind. Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 16.30 uur: (088) 144 71 11 of via jeugdgezondheidszorg@ggdgelderlandzuid.nl.  

Meer informatie    

  • In de GroeiGids app kun je de ontwikkeling van je kind zelf bijhouden.
  • Op www.ggdgelderlandzuid.nl staat onder de zoekterm ‘Privacy’ meer informatie over ons privacyreglement en hoe wij omgaan met dossiers. Op www.gezondeschoolgelderlandzuid.nl staat hoe de GGD scholen helpt om aandacht te besteden aan de gezondheid van leerlingen. De GGD ondersteunt bijvoorbeeld bij thema’s als gezond eten, bewegen, social media gebruik, roken, alcohol en vriendschappen/relaties.    

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Samen met onze samenwerkingspartners (het breed school ondersteuningsteam) organiseren we een aantal keer per jaar een multi-disciplinair overleg, waar ouders en leerkracht ook aansluiten. Samen onderzoeken en bespreken we welke aanpak we kunnen hanteren of welke interventies we kunnen inzetten om kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden. 

Elke samenwerkingspartner heeft een eigen netwerk van experts met speciale begeleidingsvaardigheden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Peutergroep Montessori Nijmegen-Oost van KION bevindt zich in ons Kindcentrum Montessori Nijmegen-Oost.

Ook in de peutergroep wordt er gewerkt volgens het gedachtengoed van Maria Montessori. De grondgedachte van Maria Montessori is dat de peuter zichzelf alles wil leren, zelf wil ontdekken, dit is een natuurlijke drang. Ieder kind doet dit op zijn eigen tempo zowel emotioneel, lichamelijk, sociaal als creatief. Bij deze visie op ontwikkeling hoort een aangepaste begeleiding: de peuter de kans geven zelf te laten ontdekken in een uitnodigende omgeving met begeleiding op de achtergrond. Er wordt veel aandacht geschonken aan de taalontwikkeling en de sociale ontwikkelingen van de peuters. Ze bieden Voorschoolse Educatie (VE).

Er vindt een overdracht plaats tussen alle kinderopvangorganisaties en school. Er vinden startgesprekken plaats met ouders. De vragenlijst 'Alle kinderen in beeld' is een belangrijk onderdeel van dit startgesprek.

Terug naar boven