Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We geven onderwijs volgens het leerstofjaarklassensysteem. In het leerstofjaarklassensysteem worden de leerlingen ingedeeld op basis van hun leeftijd. De leerstof voor de groep is een totaalaanbod van leerstof die de leerlingen jaarlijks zouden moeten kunnen. Het uitgangspunt is dat aan kinderen van dezelfde leeftijd dezelfde prestatie-eisen worden gesteld. Deze manier van onderwijsorganisatie geeft structuur aan onze leerlingen en leerkrachten. Dit vindt plaats in een enkele (1 leerstofjaar per groep) of combinatiegroep. In de kleutergroepen wijken we af van dat principe, omdat we vinden dat het ontvangen van nieuwe kleuters beter kan in een gemengde heterogene groep.
Elke groep heeft een vaste leerkracht of een vast duo leerkrachten. De leerkrachten zijn verantwoordelijk voor de leerlingen uit hun groep op alle gebieden. Op TOON streven we ernaar de groepen zo klein mogelijk te houden. De beslissing over groepsgrootte is afhankelijk van een aantal factoren: het leerlingenaantal, de hoeveelheid leerkrachttijd, onze ideeën over de organisatie van het onderwijs en de beschikbare ruimte. De kinderen krijgen, naast hun eigen groepsleerkracht ook te maken met meerdere vaste leerkrachten. Dat heeft als voordeel dat er met meer ogen naar kinderen wordt gekeken en we hierdoor beter kunnen aansluiten bij de verschillende onderwijsbehoeftes van onze kinderen.
We werken op TOON in drie clusters:
- Cluster 1-2-3
- Cluster 4-5
- Cluster 6-7-8
D.m.v. het werken in clusters kunnen we ons onderwijs beter op maat aanbieden. Kinderen verschillen in de manier waarop ze leren. Het ene kind vindt het fijn om samen te werken aan opdrachten, terwijl een ander kind het prettiger vindt om in een stilteruimte te kunnen werken. Het flexibel omgaan met ruimte helpt ons om beter tegemoet te komen aan deze verschillende behoeften. Vanuit instructies die gegeven worden binnen het cluster kunnen kinderen werken op niveau. D.m.v. het inzetten van ICT kunnen opdrachten uitgevoerd worden die op niveau van het kind zijn. Binnen de clusters wordt er ook op verschillende momenten, in verschillende groepen gewerkt.
Hoe we goed vorm geven aan het lesgeven op de clusters met elkaar is volop in ontwikkeling. We willen binnen de clusters optimaal gebruik maken van de mogelijkheden om zo goed mogelijk tegemoet te kunnen komen aan de onderwijsbehoeftes van onze kinderen.
Het Expliciete Directe Instructie model (EDI)
Het doel van het werken met het Expliciete Directe Instructiemodel is om de leerstof succesvol aan te leren aan alle leerlingen. De leerkrachten vertellen het doel van de les en geven vervolgens een korte instructie. Binnen deze instructie worden de stappen die bij het EDI-model horen gevolgd. De leerlingen die het goed begrijpen gaan aan het werk en de leerlingen die behoefte hebben aan meer instructie krijgen verlengde instructie aan de instructietafel. Na het inoefenen van de lesstof sluit de leerkracht de les af met een evaluatie. Deze evaluatie gaat over het doel van de les (wat hebben we geleerd?), maar ook over het proces (hoe ging het?). In alle groepen geven we instructie volgens het Expliciete Directe Instructie Model.
We werken op TOON met het vijfgelijke dagen model. Iedere dag gaan de kinderen van 08.30 tot 14.00 uur naar school. Per week krijgen de kinderen 25 uur onderwijs en hebben ze 2,5 uur pauze. Tijdens de pauze lunchen de kinderen met hun groep en spelen ze 15 minuten buiten.
Hierboven ziet u de urenverdeling over de vakken.
Nadere toelichting: onder lezen wordt verstaan stillezen, duo-lezen of connect lezen.
De kinderen komen grotendeels uit de directe omgeving van de school. De populatie van de school kent een diverse achtergrond. Het opleidingsniveau van de ouders, de economische en culturele achtergrond is heel breed.
De samenwerking binnen het Kindcentrum maakt dat we zoveel mogelijk tegemoet kunnen komen aan al deze verschillen. We organiseren verschillend aanbod waardoor kinderen hun talenten kunnen ontdekken.
We werken bijvoorbeeld met aanbod vanuit:
-De Lindenberg voor creatief, dans en muziek
-Wetenschapsknooppunt Radboud universiteit voor onderzoek in de school
-Ixperium voor het aanleren van ICT-vaardigheden
-Lyceo voor ondersteuning bij onderwijsachterstanden
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren gaan wij bezig met het versterken van het samenwerken binnen de clusters. Op deze manier willen we alle leerlingen optimaal kunnen begeleiden in hun ontwikkeling.
Op ons Kindcentrum hebben we een specifiek aanbod voor het jonge kind.
Kinderopvang:
In onze kinderdagverblijf krijgen kinderen vanaf acht weken tot vier jaar de ruimte om te groeien. Ieder kind speelt en leert samen met andere kinderen. Kinderen kunnen de hele dag bij ons terecht.Peutergroep:
Als je peuter twee jaar wordt, is hij of zij van harte welkom bij de peutergroep. Hier leert je kind de dingen die belangrijk zijn voor een goede start op de basisschool. Denk aan samen spelen, delen, wachten op je beurt en de ontwikkeling van de grove en fijne motoriek. Je peuter is twee tot vier dagdelen per week welkom.
We hebben twee groepen van ieder maximaal veertien kinderen. Iedere groep heeft een eigen ruimte. Beide ruimtes zijn direct verbonden met de buitenruimte. De buitenruimtes van de peutergroep en de basisschool grenzen aan elkaar, de kinderen hebben zo veel contact met elkaar. Wanneer de kinderen vier worden en naar basisschool TOON gaan, zijn ze daar al vertrouwd omdat we ruimtes van school gebruiken, daar naar de bibliotheek gaan en er ouder- en kindactiviteiten zijn. Ook zijn er gezamenlijke themabijeenkomsten voor ouders samen met de onderbouw van basisschool TOON.Voor- en Vroegschoolse educatie:
Onze peutergroepen bieden Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE). Door middel van VVE stimuleren wij doelgericht en systematisch de ontwikkeling van peuters met behulp van het erkende methodische programma ‘Uk & Puk’. Dit doen wij natuurlijk op een speelse manier! Door middel van een thematisch aanbod, een uitnodigende en gezellig ingerichte ruimte en uitdagende activiteiten stimuleren we peuters om nieuwe woorden te leren, na te denken, te spelen met andere kinderen, hun motoriek te oefenen (beheersen van het bewegen), zich te concentreren en te luisteren. Onze pedagogisch medewerkers krijgen hierin extra scholing en begeleiding. Zo zorgen wij ervoor dat alle kinderen een zo goed mogelijke start maken op de basisschool.Voor wie is VVE?
Er zijn landelijke afspraken gemaakt over welke kinderen in aanmerking komen voor een VVE indicatie. Hierbij kijkt men onder andere naar de opleiding van de ouders en de taal die het gezin thuis spreekt. Het consultatiebureau schrijft de indicaties uit.