Basisschool Petrus Canisius

St. Stevenskerkhof 37 -38 6511 VZ Nijmegen

  • Schoolfoto van Basisschool Petrus Canisius
  • Schoolfoto van Basisschool Petrus Canisius
  • Schoolfoto van Basisschool Petrus Canisius
  • Schoolfoto van Basisschool Petrus Canisius

Het team

Toelichting van de school

Ons betrokken team bestaat uit 17 personen. Ze ontwikkelen voor de kinderen en voor zichzelf een plezierige omgeving om in te zijn, om in te werken en te leren.

Ons team bestaat uit (de meeste teamleden vervullen een dubbele rol):

  • Groepsleerkrachten
  • Een directeur
  • twee Kwaliteitscoördinatoren 
  • Een ICT-coördinator
  • Een rekenspecialist
  • Een taalspecialist
  • Een activiteitencoördinator
  • Een vakdocent gym
  • Een conciërge/administratief medewerker

Op onze schoolwebsite kunt u de actuele lijst vinden van welke leerkracht in welke groep werkt.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Stichting Sint Josephscholen heeft eigen personeel in vaste dienst die de vervanging verzorgen. Daarnaast maken we gebruik van de flexibele vervangerspool van IPPON.

Op dit moment merken wij dat het lerarentekort ook zichtbaar wordt in de omgeving Nijmegen. De invallerspool doet hun uiterste best om invallers beschikbaar te hebben, toch komt het ook voor dat er niemand beschikbaar is. Wij doen dan ons uiterste best om intern te schuiven. Mochten we geen vervanger hebben dan informeren we u uiteraard zo snel mogelijk. Tot op heden is dit gelukkig nog maar zelden gebeurd. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Visie op lesgeven

Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, deze zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Wij vinden het van belang om in verbinding te zijn met uw kind, onze leerling: door een open houding te hanteren, wederzijds respect te hebben en een goede relatie met de leerling. Op deze manier voelt de leerling zich gezien. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid en zelfredzaamheid, eigen verantwoordelijkheid en samenwerking. Gelet op de didactiek vinden we het belangrijk dat er in de kernvakken wordt uitgegaan van didactiek volgens het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI).

Wij vinden het belangrijk dat in onze lessen:

  • interactief wordt lesgeven;
  • de leerlingen betrokken zijn;
  • onderwijs op maat wordt gegeven: differentiëren;
  • een kwaliteitsvolle expliciete directe instructie wordt gegeven;
  • er door de kinderen samen en zelfstandig wordt gewerkt.

Voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte (intensief of verrijkend) heeft de school een specifiek aanbod voor rekenen en taal. Er is ondersteuning door een lerarenondersteuner.

Naast de kernvakken werken we ook met de hele school met Jeelo projecten. Tijdens de projecten wordt er naast het vergaren van kennis over maatschappelijke thema's ook veel vaardigheden van leerlingen aangesproken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze kleuters krijgen themagericht een beredeneerd aanbod in de klas. Denk hierbij aan spelend leren, fijne en grove motoriek, het kennismaken met letters en cijfers en omgaan met elkaar en de wereld om hen heen.



Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leerkrachten besteden hun totale lestijd aan de kernvakken lezen, spelling, taal en rekenen. Ook Jeelo en Kwink vervullen een grote rol. Leerkrachten kijken waar de onderwijsbehoefte ligt bij de groep en delen zo per periode hun lestijd in. Dit kan dus afwijken van de bovenstaande gegevens.

Tijdens het werken met Jeelo bieden wij de vakken Wereldoriëntatie, Digitale Geletterdheid, Burgerschap en creatieve vorming projectmatig aan. Leerlingen van de groepen 1-2 krijgen 30 minuten en de leerlingen van groep 3-8 krijgen 1,5 uur bewegingsonderwijs van een vakdocent.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zie bijlage 'Schoolondersteuningsprofiel 2020-2024'

De beschrijvingen in het schoolondersteuningsprofiel hebben een algemeen karakter. We vinden het wenselijk en zijn altijd bereid om in goede samenspraak met ouders te onderzoeken of onze school aan de specifieke ondersteuningsbehoefte van hun kind kan voldoen. Daarbij willen we denken in mogelijkheden, maar realiseren we ons ook dat we onze grenzen moeten kennen en daarnaar moeten handelen.

Wij staan er als het gaat om de ondersteuning van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften niet alleen voor. Binnen het bestuur en binnen onze regio werken we samen met tal van professionals. Vanuit het onderwijs, maar ook vanuit terreinen als voorschoolse voorzieningen en allerlei vormen van welzijn en hulpverlening. Bovendien heeft het ondersteuningsplatform van het Samenwerkingsverband daarbij ook een belangrijke ondersteunende rol.

Ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland
Ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland geeft duidelijkheid over passend onderwijs Heb je vragen over passend onderwijs, wil je advies of praten met iemand die met je meedenkt? Dan kun je terecht bij de school van jouw kind of bij ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland. De website is www.steunpuntnijmegenstromenland.nl. Het ouder- en jeugdsteunpunt is een initiatief van samenwerkingsverband Stromenland en samenwerkingsverband V(S)O Nijmegen. Op de website vind je informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat vooral uit veelgestelde vragen en antwoorden, voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Je vindt er ook uitleg van begrippen en handige links. En wil je een vraag stellen? Dan kun je contact opnemen met ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland. Op de website van Stromenland, www.stromenland.nl staat meer inhoudelijke informatie voor ouders en leerlingen, over hoe zaken in de regio Stromenland geregeld zijn. Bijvoorbeeld over hoe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband geregeld is, welke scholen erbij horen, documenten etc.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het streven van onze school is om naar steeds meer inclusief onderwijs te gaan. Dit betekent dat alle leerlingen samen leren in dezelfde schoolomgeving. Zowel leerlingen met of zonder beperking, maar ook anderstalige nieuwkomers of leerlingen uit gezinnen die het moeilijk hebben.

Een inclusief onderwijssysteem is een systeem waarin scholen hun infrastructuur, methodes, lesmateriaal en personeelsbeleid afstemmen op álle leerlingen. Ze zorgen er zo voor dat elke leerling zich thuis voelt in de school. Het onderwijssysteem past zich dan aan de behoeften van individuele leerlingen aan, en niet andersom. Bij inclusief onderwijs ligt de focus op met betekenis en kwaliteit onderwijs voor iedereen, zodat alle scholen elke leerling kunnen ondersteunen om de beste resultaten te behalen en volledig te participeren. Door vanaf het begin te erkennen dat elke leerling anders is en andere behoeften heeft, en dan te kijken hoe we daarbij kunnen aansluiten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Als een leerling bij ons op school start zorgen kinderopvang en Petrus Canisius samen voor een warme overdracht. De kinderenopvang van 4-7 jaar vindt binnen het gebouw van Petrus Canisius plaats. De bso van 7-12 vindt plaats aan de Kronenburgersingel, in het gebouw van Kion.

Ook Struin vangt een heel aantal leerlingen van Petrus Canisius op in het buitengebied van Nijmegen, waar nodig zijn we een schuillocatie.

Terug naar boven