Basisschool Petrus Canisius

St. Stevenskerkhof 37 -38 6511 VZ Nijmegen

  • Schoolfoto van Basisschool Petrus Canisius
  • Schoolfoto van Basisschool Petrus Canisius
  • Schoolfoto van Basisschool Petrus Canisius
  • Schoolfoto van Basisschool Petrus Canisius

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De kinderen worden gedurende het schooljaar op verschillende gebieden, zoals op cognitief-(lezen en rekenen) en sociaal-emotioneel gebied, gevolgd. Dit gebeurt bijvoorbeeld door observaties, (methode)toetsen en interactie met de kinderen. 

Basisschool Petrus Canisius hanteert het LOVS van CITO. Naar aanleiding van de afgenomen toetsen vindt er een analyse en evaluatie plaats (leerkrachten-intern begeleider-schoolmanagement team). Op basis daarvan wordt plan van aanpak gemaakt voor volgende periode.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ouders en leerlingen krijgen zorgvuldige informatie over het traject dat bij ons op school gevolgd wordt om tot een goed schooladvies te komen. Op basisschool Petrus Canisius werken we met een protocol, waarin te lezen is hoe op onze school het advies tot stand komt. Dit is te vinden op de website. Daarin staan alle processtappen die leiden tot het opstellen van het schooladvies.   


Bij ons op school werken we met een adviescommissie. Deze commissie bepaalt het uiteindelijke schooladvies van de leerling. De commissie bestaat uit de volgende personen: leerkrachten groep 7 en 8, directeur, bouwcoördinator en de kwaliteitscoördinator 

Om tot een advies voor het Voortgezet Onderwijs (VO) te komen, gebruiken we meerdere gegevens. Cito-LOVS (Leerling Onderwijs Volg Systeem) toetsresultaten, methode gebonden toetsen, taakaanpak, concentratie, motivatie, werkhouding en doorzettingsvermogen van een leerling, bijzonderheden t.a.v. diagnostiek en/of thuissituatie en informatie uit leerling- en/of groepsbesprekingen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school vinden we de totale ontwikkeling van de kinderen belangrijk. Wij verstaan onder de sociale ontwikkeling, het ontwikkelingsproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden (SEL-competenties) verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Dat is nogal wat. Maar gelukkig kunnen de kinderen dit op school oefenen en leren. Belangrijk voor nu en later. Ook in het kader van burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid.


Het systematisch aanleren van deze competenties (levensvaardigheden) draagt wezenlijk bij aan een veilige leer- en leefomgeving en de ontwikkeling van het totale kind. De volgende vijf competenties worden onder andere bij ons op school geoefend:

Besef hebben van jezelf
-Kunnen inschatten van je eigen gevoelens
-Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht
-Een gezond zelfvertrouwen

Besef hebben van de ander
-Empathie
-Perspectief nemen
-Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen
-Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren

Keuzes kunnen maken
-Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander
-Bijdragen aan een positief klimaat in je school
-Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag

Zelfmanagement
-Impulscontrole bij stressvolle situaties
-Omgaan met heftige emoties
-Doelgericht gedrag

Relaties kunnen hanteren
-Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
-Sociale druk weerstaan
-Conflicten oplossen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ontwikkeling
  • Betrokkenheid
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school voldoet aan de basiskwaliteit en daarmee aan de wettelijke eisen die op het moment van beoordelen geldend waren.

In juli 2016 is er een 'Rapport van bevindingen kwaliteitsonderzoek' gemaakt. Deze is terug te vinden op de site van de onderwijsinspectie. 

Terug naar boven