Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Brede school het Kleurrijk biedt basisonderwijs aan kinderen uit de multiculturele wijk. Wij bieden optimale zorg voor de ontwikkeling en het leerproces en streven naar aandacht voor alle individuele kinderen.
Dit doen we in een klimaat waarin iedereen –leerlingen, leerkrachten en ouders– zich op z’n plaats voelt en geaccepteerd wordt;
- waarin kinderen, ouders/ verzorgers en leerkrachten aangesproken worden op hun mogelijkheden, hun betrokkenheid en hun eigen verantwoordelijkheid;
- waarin leren leidt tot meer zelfvertrouwen en eigenwaarde, waardoor alle betrokkenen waardevolle mensen voor zichzelf en hun omgeving zijn.
De school geeft onderwijs dat aansluit bij de kerndoelen van het Ministerie van onderwijs. We doen dat op een manier die wij vinden passen bij de ontwikkeling van kinderen en wij doen dat op een wijze die bij een Brede school hoort. Alle kinderen krijgen binnen de Brede school diverse mogelijkheden aangeboden om zich te ontwikkelen tot een volwaardig burger, die actief kan meedoen aan de samenleving en er een positieve bijdrage aan levert.
Onze manier van lesgeven houdt rekening met verschillen tussen kinderen. We werken in elke groep met het model van de ‘grote en kleine groep’. Instructies worden gegeven middels het model van de expliciete directe instructie (EDI). Kinderen die weinig instructie nodig hebben, kunnen al snel zelf aan de slag. Daarnaast is er een aanbod voor cognitief sterkere kinderen. Zij krijgen buiten de groep twee keer per week instructie/ begeleiding. Zij werken aan verdiepende en verrijkende opdrachten. Kinderen die meer instructie en hulp nodig hebben, worden in kleine groepen begeleid. Zo krijgt iedere leerling zoveel mogelijk onderwijs op maat.
Lezen: Groep 3 werkt met de methode Veilig leren lezen. Hierin zijn spelling en woordenschat geïntegreerd. Halverwege het schooljaar wordt in groep 3 ook begrijpend lezen aangeboden.
Taal: Dit onderdeel bevat de volgende onderdelen: begrijpend lezen, taal en spelling.Muziek: Alle groepen krijgen van een vakdocent van de Lindenberg muziekles in het muzieklokaal.
Smaaklessen: Groep 8 krijgt wekelijks smaaklessen onder begeleiding van onze kernpartner Bindkracht 10. Zij blijven op die dag in de lunchpauze op school en krijgen dan les in gezonde voeding en koken gezamenlijk een menu. Vandaar dat de onderwijstijd voor groep 8 wekelijks 1 uur langer is.
Moestuin: Groep 7 gaat wekelijks naar de schoolmoestuin. Zij zijn verantwoordelijk voor de voorbereidingen van het land tot en met de oogst. Deze oogst wordt tevens gebruikt voor de smaaklessen van groep 8.
Zelfstandig werken: Tijdens het zelfstandig werken maken de leerlingen de verwerking van de instructielessen af. Tevens werken zij met een weektaak aan diverse gedifferentieerde opdrachten die aansluiten bij hun niveau. Verschillende ondersteunende digitale programma's voor rekenen, taal, spelling, woordenschat, WO etc. worden hier ook bij ingezet.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht om een schoolondersteuningsprofiel op te stellen.
Hierin beschrijven wij:
- Dat wij aan de basiskwaliteit van de inspectie voldoen.
- Welke extra hulp wij kunnen geven aan een kind.
- Hóe wij die extra hulp aan een kind geven.
- Wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft.
- Onze ondersteuningsgrenzen
Hieronder leest u aan de hand van drie kenmerken een korte samenvatting van het SOP:
De basisondersteuning;
De leerkracht biedt per leerjaar minimaal 3 niveaus aan voor rekenen, lezen en spelling (voor instructie-afhankelijke kinderen, voor kinderen met een gemiddelde instructie behoefte en voor instructie-onafhankelijke kinderen).
De continuïteit van de onderwijszorg voor alle kinderen wordt geborgd door een cyclisch proces van planperiodes, groeps- en leerlingbesprekingen en analyses van de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau.De mogelijkheden voor extra ondersteuning;
Kinderen met een meer specifieke onderwijsbehoefte worden besproken in het Brede school ondersteuningsteam (BSOT). Meestal resulteert dit in een aanvraag voor ambulante begeleiding. Vervolgens kan, indien nodig, een arrangement aangevraagd worden. Zowel de ambulante begeleiding als het arrangement worden toegekend door de Commissie van Toelaatbaarheid van Stromenland (ons samenwerkingsverband). De school geeft vervolgens met deze extra middelen de juiste ondersteuning.De grenzen aan de ondersteuning;
Hoe graag het Kleurrijk en ouders het ook zouden willen helaas is het niet altijd mogelijk om te voldoen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van alle kinderen. Om hierin reële verwachtingen te realiseren beschrijven we hieronder situaties die buiten onze kaders vallen.De grenzen die Brede school het Kleurrijk qua ondersteuning ervaart, hebben te maken met onderwijsbehoeften bij kinderen die zeer leerkrachtafhankelijk zijn (letterlijk; veel individuele aandacht nodig van de leerkracht). Bijvoorbeeld kinderen die moeite hebben zelfsturing aan te brengen en hierbij de leerkracht bijna volledig nodig hebben. Dit is binnen ons concept en model van instructie, moeilijk in te passen.
Op Brede school het Kleurrijk kunnen wij onderwijs verzorgen voor kinderen met maximaal 2 jaar leerachterstand. Het doel is altijd dat kinderen minimaal uitstromen op het niveau van eind groep 6. Vanaf eind groep 6 kan er een individuele leerlijn opgestart worden (op basis van de referentieniveaus). Deze leerlijn wordt vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief (OPP).
Hiernaast hebben we ervaren dat we handelingsverlegen zijn als het gaat om het begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsproblematiek die zich extern richt op de omgeving. In dit geval zullen we altijd het belang van de groep en een veilige schoolomgeving moeten waarborgen. De aanpak van de desbetreffende leerling mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs in de groep. Dit kan betekenen dat we kinderen met externaliserend gedrag geen passende begeleiding kunnen bieden op onze school. We kijken welke school voor deze kinderen passend is.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
BS het Kleurrijk is zich aan het ontwikkelen op het (beter) signaleren van cognitief sterke kinderen. Onze ambities zijn vastgelegd in het plan meer- en hoogbegaafdheid.
De leerkrachten en de pedagogisch medewerkers voeren overdrachtsgesprekken middels het instrument Alle Kinderen in Beeld (AKIB). Indien mogelijk is er sprake van een warme overdracht plus; gesprekken waarbij de pedagogisch medewerker, de VVE coördinator en de ouders/ verzorgers aanwezig zijn.
Deze gesprekken worden ook gevoerd met pedagogisch medewerkers van andere peutergroepen of kinderdagverblijven buiten het gebouw van de school.