SO Talita Koemi

Burgemeester Daleslaan 1 6532 CL Nijmegen

  • De hoofdingang is ook de toegang voor vso leerlingen.
  • De centrale hal geeft toegang tot de so gang.
  • Schoolfoto van SO Talita Koemi
  • Schoolfoto van SO Talita Koemi
  • Aan deze gang grenzen alle so klassen. Elk klaslokaal heeft een eigen bijlokaal en (gedeelde) toiletgroep.

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We geven ons lesaanbod vorm aan de hand van geplande doelen uit de leerlijn SEO van CED en Plancius. Dit is afhankelijk van de leerroute dat de leerling volgt. De doelen van de CED leerlijnen volgen elkaar in grotere stappen op. In de Plancius leerlijn verloopt dit in kleinere deelstappen waardoor het beter aansluit bij leerroute 1 en 2 leerlingen.

Omdat de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen zo divers verloopt maken wij geen gebruik van een methoden, omdat deze onvoldoende aansluiten bij de behoeften van onze leerlingen. We maken de lessen op maat en volgen een duidelijke lijn in opbouw aan de hand van de leerlijn. Als school maken we gebruik van ondersteunend materiaal dat ingezet kunnen worden tijdens de lessen. Deze materialen komen uit diverse methodieken.

De werkgroep Pedagogisch klimaat ondersteunt het team in het vormgeven van de SEO lessen door middel van de positieve gedragsverwachtingen die we als school hebben opgesteld. Deze gedragsverwachtingen hanteren we in de openbare ruimtes van het gebouw en schoolplein. Daarnaast heeft iedere klas ‘eigen specifieke klassenregels’ op dezelfde wijze opgesteld met als uitgangspunt dat we de leerlingen op positieve wijze willen aanspreken en stimuleren zich te gedragen naar de sociale verwachtingen binnen de school en maatschappij. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Autonomie

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Gedurende de schoolloopbaan wordt de ontwikkeling van leerlingen nauwgezet gevolgd. Na 6 weken onderwijs gevolgd te hebben, maken we een nulmeting voor de leerling in zijn didactische, sociaal-emotionele en ondersteuningsbehoeften. Waarna de leerling ingeschaald wordt op leerroute en dus didactisch aanbod. Dit wordt aan ouders medegedeeld in het eerste oudergesprek van het schooljaar.

Tussentijds wordt door middel van toetsen, observatiemomenten en de scores in het leerlingvolgsysteem bijgehouden wat de ontwikkeling van de leerling is. Dit wordt vastgelegd in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit OPP wordt met ouders besproken tijdens het tweede oudergesprek. Leerroutewijzigingen kunnen afgewogen worden op twee vastgelegde momenten per schooljaar. Deze zullen te allen tijde direct na aanpassing met ouders besproken worden.

Vanaf de leeftijd van 10 jaar wordt de uitstroombestemming van de so leerling vastgesteld vanuit het wettelijk kader. Ouders worden op de hoogte gebracht van het uitstroomadvies vanuit school en samen wordt bekeken hoe de voorbereiding op uitstroom ingezet gaat worden. De leerling blijft het didactisch aanbod van het so volgen, waarnaast tijd en aandacht besteed wordt aan de vaardigheden die de leerling nodig heeft om door te stromen naar vervolgonderwijs. Het advies wordt met ouders besproken aan de hand van het doelgroepenmodel so.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven