CBS De Earste Trimen

H. Pollemastraat 2 8771 RT Nijland

  • Schoolfoto van CBS De Earste Trimen
  • Schoolfoto van CBS De Earste Trimen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindopbrengsten van de school zitten op het niveau dat we mogen verwachten, rond het landelijk gemiddelde. Het is mooi dat de opbrengsten voldoende zijn, maar het mag nooit ten koste mag gaan van het welbevinden van het kind. Het welbevinden zien we dan ook als een voorwaarde tot goed presteren.

Binnen Palludara vinden we het belangrijk dat alle talenten van kinderen aan bod komen, ook die talenten die een eindtoets niet meet. Om de leerprestaties te volgen zetten alle scholen van Palludara de toetsen behorende bij de methodes in, maar ook observatielijsten en bijvoorbeeld didactische leergesprekken. Alle uitslagen worden op onze scholen geregistreerd. Hiermee kan de leerkracht snel (eerste) signalen opvangen, analyseren en vroegtijdig en preventief hulp bieden aan alle kinderen met de inzet van groepsplannen. Onze scholen meten de opbrengsten objectief. Er wordt- naast de methodegebondentoetsen- gebruik gemaakt van gestandaardiseerde toetsen die twee maal per jaar afgenomen worden (januari en in juni).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In februari en juni worden methode onafhankelijke toetsen afgenomen, vanaf groep 3. Deze tussenresultaten zijn meetmomenten die voor onze onderwijskwaliteit worden vergeleken met onze norm- en streefdoelen. De resultaten zijn voor de kinderen een meetpunt voor hun ontwikkeling in deze vakgebieden. Vanaf groep 6 worden ze ingevoerd in de Plaatsingswijzer voor het VO.

Wij werken met het leerlingvolgsysteem en bijbehorende toetsen van Cito Leerling in Beeld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We hebben goed overleg met de verschillende scholen in het vervolgonderwijs. Samen werken we met de zogenaamde Friese Plaatsingswijzer. (www.frieseplaatsingswijzer.nl ). Deze plaatsingswijzer is gebaseerd is op de laatste drie jaren van de basisschool. In de gesprekken tussen de basisschool en het voortgezet onderwijs wordt de mening van de basisschool serieus genomen. De leerkracht van groep 8 kan zijn of haar mening geven over de persoonskenmerken van het kind. Deze samenwerking zorgt ervoor dat een kind op het niveau terechtkomt wat bij hem of haar past.Tot aan het derde jaar van het voortgezet onderwijs krijgen we nog een terugkoppeling van de resultaten die een leerling daar behaalt. Met deze bevindingen doen we ook ons voordeel.

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 wordt er niet meer gewerkt met de landelijke eindtoets in groep 8, maar wordt er in jan/feb een doorstroomtoets afgenomen. De resultaten van deze doorstroomtoets zeggen ons veel, maar zeker niet alles! Onze scholen houden bij het advies voor vervolgonderwijs rekening met toetsresultaten, maar baseren het advies daarom altijd op een completer beeld van kinderen. De doorstroomtoets geeft een indicatie van passend schoolniveau, maar gedurende de schoolloopbaan verzamelen wij zoveel mogelijk gegevens over de ontwikkeling van kinderen om tot een compleet en onderbouwd advies te komen. Dit gebeurt al vanaf groep 6 en altijd in overleg met de ouders en de leerlingen zelf.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie

  • We bieden onze leerlingen een veilige leeromgeving.
  • Op onze school krijgen kinderen de kans om te groeien in hun talenten.
  • Onze leerlingen zijn verantwoordelijk voor eigen gedrag en leren.
  • We begeleiden onze leerlingen naar zelfstandigheid.
  • We werken groepsdoorbrekend op sociaal en cognitief niveau.
  • We leren onze leerlingen samenwerken d.m.v. coöperatieve werkvormen.
  • We besteden veel aandacht aan de creatieve vorming van de leerlingen.
  • We brengen onze leerlingen in aanraking met waarden en normen vanuit de christelijke levensovertuiging.
  • We leren onze leerlingen respect te hebben voor andere levensovertuigingen en culturele achtergronden.
  • Vieren met de leerlingen vinden wij belangrijk.
  • We zijn een school, die openstaat voor ouders en hen ziet als partners.
  • We besteden onze leertijd efficiënt.
  • We stellen heldere en ambitieuze leerdoelen.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • verantwoordelijkheid
  • samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op CBS De Earste Trimen is het zogenaamde basisarrangement van toepassing. Dit houdt in dat we als school eens in de vier jaar bezoek krijgen van de inspectie en tussentijds mogen rapporteren over de stand van zaken van ons onderwijs.


Terug naar boven