Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met groepen waarin leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten. Soms zijn dit gecombineerde groepen. In 2023-2024 werken wij met 4 groepen:
Groep 1/2
Groep 3/4
Groep 5/6
Groep 7/8In iedere groep wordt er op minimaal 3 niveaus instructie gegeven en wordt de verwerking op minimaal 3 niveaus georganiseerd. Deze niveaus zijn zichtbaar in onze groepsplannen. Naast deze drie niveaus is er de mogelijkheid voor een kind om op een eigen leerlijn te werken. Binnen onze leerstofjaarklassen experimenteren we met groepsdoorbrekende activiteiten op niveau. Bij begrijpend lezen in groep 4 t/m 8 wordt bijvoorbeeld groepsdoorbrekend gewerkt.
Wat betekent passend onderwijs op cbs De Earste Trimen?
- Rekeninghouden met de achtergrond en thuissituatie van een kind.
- Het welbevinden van het kind als voorwaarde zien om te kunnen leren.
- Veiligheid en structuur bieden en voorspelbaar zijn in ons gedrag.
- In gesprek zijn met ouders en kind.
- Analyseren wat de onderwijsbehoeften zijn van een kind.
- Deze onderwijsbehoeften omzetten in doelen.
- Deze doelen formuleren in groepsplannen voor taal, lezen en rekenen.
- Groepsplannen met instructieniveaus en materialen op maat.
- Drie instructieniveaus + individuele instructie (uitval en uitdaging).
- Onderlinge kennisdeling van de leerkrachten.
- Bij handelingsverlegenheid externe hulp inroepen.
- Coöperatief leren (onderlinge samenwerking van kinderen)
- Oog hebben voor onderwijsvernieuwingen
- Kindgerichte contacten met de voorschoolse educatie en vervolgonderwijs
- Helderheid over het uitstroomperspectief van een kind
- Passende opbrengsten op sociaal emotioneel en cognitief niveau.
- Begeleiden waar het moet en loslaten waar het kan, dus…………
“uitgaan van de kracht van het kind”
Er was eens een man die een prachtige vlinder zag worstelen om zich uit zijn cocon te bevrijden. De man besloot de vlinder te helpen en hem uit de cocon los te snijden met een mes. De vlinder zal na deze reddingsactie echter nooit kunnen vliegen, omdat de worsteling een noodzakelijk onderdeel van de geboorte van de vlinder is.
Passend onderwijs; begeleiden waar het moet en loslaten waar het kan. Met ingang van 1 augustus 2014 j.l. is de wet passend onderwijs van kracht geworden. Passend onderwijs legt een zorgplicht bij alle scholen. Dat betekent dat de school verantwoordelijk is om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. In principe en in beginsel zijn alle kinderen welkom op onze scholen. Onze scholen hebben een professionele zorgstructuur zodat alle kinderen de aandacht krijgen die ze nodig hebben en er geen kinderen buiten de boot vallen. We geven passend onderwijs vorm middels de 1-zorgroute. Dit is een werkwijze waarbij alle leerlingen het onderwijs krijgen dat bij hun behoeften aansluit. Dit staat beschreven in groepsplannen. We wachten daarbij niet af, maar handelen proactief. Ouders nemen een belangrijke positie in binnen de 1-zorgroute. We ebben een gezamenlijk doel: het beste onderwijs voor ieder kind. Binnen Palludara zien we ouders als samenwerkingspartners en zij worden dus betrokken bij het onderwijs aan hun kind. We beschrijven onze basis- en extra ondersteuning in het schoolondersteuningsprofiel. Als er meer begeleiding voor uw kind nodig blijkt te zijn, hebben wij specialistische ondersteuning van intern begeleiders, ambulant begeleider, twee orthopedagogen/generalisten en ons bovenschools zorgteam (Intern Aanmeldingsteam Leerlingenzorg).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ieder kind is uniek en heeft eigen onderwijsbehoeftes. We sluiten zo goed mogelijk aan bij deze individuele onderwijsbehoeftes door inzet van onderwijsassistenten en andere specialisten. Ons motto is zo thuis en nabij mogelijk onderwijs. Basis als het kan, speciaal als het moet.
Voor- en vroegschoolseeducatie (VVE) wordt ingezet om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. Ons schoolbestuur werkt hiervoor samen met gemeentebestuur. VVE is bestemd voor jonge kinderen die een grotere kans hebben om een onderwijsachterstand op te lopen. Om een goede start op de basisschool te bewerkstelligen, krijgen deze kinderen via speciale programma’s extra aandacht voor hun (taal-)ontwikkeling.
Peuterspeelzaal De Earste Trimen zit bij ons in het gebouw, maar valt onder Stichting Kinderopvang Friesland (voor meer info, zie www.stichtingkinderopvangfriesland.nl). Samenwerking is er waar mogelijk. Wanneer een peuter de leeftijd van 4 jaar bereikt en bij ons op de basisschool is aangemeld, volgt er vanuit de peuterspeelzaal een overdracht naar de basisschool. Bij de start op de basisschool wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van het kind en extra aanbod geboden passend bij de ontwikkeling van het kind.