CBS De Earste Trimen

H. Pollemastraat 2 8771 RT Nijland

  • Schoolfoto van CBS De Earste Trimen
  • Schoolfoto van CBS De Earste Trimen

Het team

Toelichting van de school

Het team van leerkrachten, onderwijsassistente, intern begeleider en schooldirecteur vormt, samen met de ouderraad (OR) en de medezeggenschapsraad (MR) de spil van de school. Binnen het grotere geheel van Stichting Palludara wordt hier het dagelijkse onderwijsaanbod aan de kinderen op eigen wijze vormgegeven en uitgevoerd. De schooldirecteur is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op de school en de realisatie van het onderwijsaanbod binnen door het bestuur vastgesteld beleid en doelstellingen. De schooldirecteur geeft leiding aan het schoolteam en het ondersteunend personeel. De schooldirecteur informeert de MR over haar school. Binnen de door het bestuur vastgestelde begroting en formatieruimte voert de schooldirecteur het schoolbeleid uit en legt daarover verantwoording af aan het bestuur van Stiching Palludara. Dit staat beschreven in de wet op het Primair Onderwijs en in het bestuurs- en managementstatuut.

Directeur van De Earste Trimen is Marieke Grendel. Zij is werkzaam op di t/m vr (met lesgevende taken op vr).

Plaatsvervangend directeur is Dina Feenstra.

Intern begeleider van de school is Anneke Tamsma-Krol. Zij coördineert de zorg en stuurt de processen aan voor kinderen met specifieke behoeften. Zij is werkzaam op De Earste Trimen op ma en do.

De groepsleerkrachten zijn de hele dag in de weer met hun groep. Zij zijn verantwoordelijk voor de groep en ook het eerste aanspreekpunt voor ouders.

Groep 1/2 Femke Faber-Leenstra, Ytsje Poortinga

Groep 3/4 Anske Nolles-Hulshoff, Grietje Woudstra-Douma

Groep 5/6 Hille Grondsma, Marieke Grendel

Groep 7/8 Dina Feenstra

Als onderwijsassistenten zijn werkzaam op De Earste Trimen Anneke Land-Hoekstra en Irene Rosier.

We hopen dat Grytsje Koopmans-Heeres dit schooljaar stukje bij beetje weer wat taken op kan pakken en ter ondersteuning kan zijn in verschillende groepen. 

Voor muziek maken wij gebruik van een vakdocent via Akte2. Er worden muzieklessen gegeven aan alle groepen door het jaar heen. De groepen 5 t/m 8 doen dit jaar weer mee met project 'Schoolorkest' waarbij ze van een muziekdocent les krijgen in het (samen)spelen op een instrument.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op onze school werken op dit moment tien personeelsleden. Een aantal daarvan werkt parttime. Er zijn momenten waarop vervanging nodig is. Op school hebben we een procedure afgesproken omtrent vervangingen (ook als dit niet lukt). Dit kan zijn bij: ziekte, arbeidsduurverkorting, buitengewoon verlof of scholing. Meestal zoeken wij dan een leerkracht uit de vervangingspool van de Stichting Palludara. Als er in het geheel geen invalkracht gevonden kan worden, wordt intern naar een oplossing gezocht. Door interne verschuiving kan dan misschien toch worden vervangen. In uiterste gevallen zal worden besloten dat wanneer er geen vervanging is, de groep thuis zal blijven. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met groepen waarin leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten. Soms zijn dit gecombineerde groepen. In 2023-2024 werken wij met 4 groepen:
Groep 1/2
Groep 3/4             
Groep 5/6
Groep 7/8

In iedere groep wordt er op minimaal 3 niveaus instructie gegeven en wordt de verwerking op minimaal 3 niveaus georganiseerd. Deze niveaus zijn zichtbaar in onze groepsplannen. Naast deze drie niveaus is er de mogelijkheid voor een kind om op een eigen leerlijn te werken. Binnen onze leerstofjaarklassen experimenteren we met groepsdoorbrekende activiteiten op niveau. Bij begrijpend lezen in groep 4 t/m 8 wordt bijvoorbeeld groepsdoorbrekend gewerkt.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

 Wat betekent passend onderwijs op cbs De Earste Trimen?      

  • Rekeninghouden met de achtergrond en thuissituatie van een kind.
  • Het welbevinden van het kind als voorwaarde zien om te kunnen leren.
  • Veiligheid en structuur bieden en voorspelbaar zijn in ons gedrag.
  • In gesprek zijn met ouders en kind.
  • Analyseren wat de onderwijsbehoeften zijn van een kind.
  • Deze onderwijsbehoeften omzetten in doelen.
  • Deze doelen formuleren in groepsplannen voor taal, lezen en rekenen.
  • Groepsplannen met instructieniveaus en materialen op maat.
  • Drie instructieniveaus + individuele instructie (uitval en uitdaging).
  • Onderlinge kennisdeling van de leerkrachten.
  • Bij handelingsverlegenheid externe hulp inroepen.
  • Coöperatief leren (onderlinge samenwerking van kinderen)
  • Oog hebben voor onderwijsvernieuwingen
  • Kindgerichte contacten met de voorschoolse educatie en vervolgonderwijs
  • Helderheid over het uitstroomperspectief van een kind
  • Passende opbrengsten op sociaal emotioneel en cognitief niveau.
  • Begeleiden waar het moet en loslaten waar het kan, dus…………

                                                             “uitgaan van de kracht van het kind”  

Er was eens een man die een prachtige vlinder zag worstelen om zich uit zijn cocon te bevrijden. De man besloot de vlinder te helpen en hem uit de cocon los te snijden met een mes. De vlinder zal na deze reddingsactie echter  nooit kunnen vliegen, omdat de worsteling een noodzakelijk onderdeel van de geboorte van de vlinder is.

Passend onderwijs;  begeleiden waar het moet en loslaten waar het kan.  Met ingang van 1 augustus 2014 j.l. is de wet passend onderwijs van kracht geworden. Passend onderwijs legt een zorgplicht bij alle scholen. Dat betekent dat de school verantwoordelijk is om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. In principe en in beginsel zijn alle kinderen welkom op onze scholen. Onze scholen hebben een professionele zorgstructuur zodat alle kinderen de aandacht krijgen die ze nodig hebben en er geen kinderen buiten de boot vallen. We geven passend onderwijs vorm middels de 1-zorgroute. Dit is een werkwijze waarbij alle leerlingen het onderwijs krijgen dat bij hun behoeften aansluit. Dit staat beschreven in groepsplannen. We wachten daarbij niet af, maar handelen proactief. Ouders nemen een belangrijke positie in binnen de 1-zorgroute. We ebben een gezamenlijk doel: het beste onderwijs voor ieder kind. Binnen Palludara zien we ouders als samenwerkingspartners en zij worden dus betrokken bij het onderwijs aan hun kind.  We beschrijven onze basis- en extra ondersteuning in het schoolondersteuningsprofiel. Als er meer begeleiding voor uw kind nodig blijkt te zijn, hebben wij specialistische ondersteuning van intern begeleiders, ambulant begeleider, twee orthopedagogen/generalisten en ons bovenschools zorgteam (Intern Aanmeldingsteam Leerlingenzorg).   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ieder kind is uniek en heeft eigen onderwijsbehoeftes. We sluiten zo goed mogelijk aan bij deze individuele onderwijsbehoeftes door inzet van onderwijsassistenten en andere specialisten. Ons motto is zo thuis en nabij mogelijk onderwijs. Basis als het kan, speciaal als het moet.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en vroegschoolseeducatie (VVE) wordt ingezet om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. Ons schoolbestuur werkt hiervoor samen met gemeentebestuur. VVE is bestemd voor jonge kinderen die een grotere kans hebben om een onderwijsachterstand op te lopen. Om een goede start op de basisschool te bewerkstelligen, krijgen deze kinderen via speciale programma’s extra aandacht voor hun (taal-)ontwikkeling.

Peuterspeelzaal De Earste Trimen zit bij ons in het gebouw, maar valt onder Stichting Kinderopvang Friesland (voor meer info, zie www.stichtingkinderopvangfriesland.nl). Samenwerking is er waar mogelijk. Wanneer een peuter de leeftijd van 4 jaar bereikt en bij ons op de basisschool is aangemeld, volgt er vanuit de peuterspeelzaal een overdracht naar de basisschool. Bij de start op de basisschool wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de ondersteuningsbehoeften van het kind en extra aanbod geboden passend bij de ontwikkeling van het kind.

Terug naar boven